محور چرخش ماه جابه‌جا شد!

بصیر، آب‌های یخ زده در بخش‌هایی از ماه که به طور دائمی در سایه قرار دارند، یافت می‌شود و در صورتی که یخ‌های موجود بر سطح ماه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند به داخل فضا تبخیر می‌شوند.

دانشمندان می‌گویند شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد بیلیون‌ها سال پیش جابه‌جایی محور چرخش ماه باعث شده که نور خورشید به نواحی که قبلا در سایه و پوشیده از یخ بوده‌اند بتابد.
محققان دریافتند یخ‌هایی که از این جابه‌جایی جان سالم به در برده‌اند در امتداد مسیر چرخش محور ماه قابل ردیابی هستند. آن‌ها این مسیر را با مدل‌هایی که پیش‌بینی می‌کنند در چه جاهایی یخ‌ها می‌توانستند ثابت باقی بمانند، مورد مشاهده قرار داده و با ارجاع این مسیر به محور چرخش ماه متوجه شدند که این محور حدود پنج درجه جابه‌جا شده است.
این اولین بار است که محققان نشان می‌دهند ماه چنین تغییرات شدیدی را در حرکت چرخشی خود پشت سر گذاشته است. این یافته همچنین نشان می‌دهد که بیشتر یخ‌های قطبی موجود بر سطح ماه عمری در حد چندین بیلیون سال دارند.
تغییر در محور چرخشی تنها می‌تواند به دلیل تغییر در جرم، وزن و یا نحوه توزیع مواد داخل ماه رخ دهد.
ستاره‌شناسان همچنین گزارش داده‌اند که حدودا در همان زمان که این تغییرات در ماه رخ داده است، لایه خارجی مریخ حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه حول هسته این سیاره چرخیده، اما در این مورد محور چرخش سیاره جابه‌جا نشده است.
تابناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا