چه نیاز داشت که انرژی هسته ای داشته باشیم؟/ هویت علمی و شخصیت تاریخی‌مان می‌ارزد که مقابل امریکا بایستیم؟

بصیر، انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، این شعاری بود که حدود دو سال پیش در کشور به وفور شنیده می‌شد، البته اقداماتی هم در کشور برای داشتن حق مسلم مردم انجام شد ولی بنا به دلایلی این شعار در کشور کم‌رنگ شده است.

دلیل کم‌رنگ شدن شعار «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» مخالفت آمریکا با داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای در کشور بود. از زمانی که ایران تلاش کرد که به فناوری انرژی هسته ای در کشور دسترسی پیدا کند مخالفت با این حق مسلم آغاز شد.

حرف از داشتن انرژی هسته‌ای که می‌شود، برخی‌ها در کشور به دلیل مخالفت‌های سیاسی سعی کردند که با دشمن در این ارتباط همسو باشند و حتی اقدامات انجام شده را کم اهمیت جلوه دهند.

ولی حالا چرا آمریکا با داشتن فناوری هسته‌ای ما مخالف بود، بیشتر سعی داریم در این گزارش مزیت‌های داشتن فناوری هسته‌ای را بیان کنیم که دلیل مخالفت آمریکا با داشتن انرژی هسته‌ای ما بیشتر مشخص می‎شود.

داشتن فناوری هسته‌ای بالای ۵ درصد موجب پیشرفت چشمگیری در صنایع کشاورزی، دامپروری، پزشکی، غذایی، نفت و گاز و کشتیرانی می‎شود.

پزشکی، غذایی، نفت و گاز و کشتی‌رانی می‎شود.

غنی سازی ۵/۳تا ۵ درصد:

تولید برق، شیرین کردن آب شور، اصلاح نژاد دام، شناسایی حوزه‌های آب زیر زمینی، ایمن‌سازی محصولات دامی و خوراک دام، هدایت آب‌های سطحی و زیر زمینی، تشخیصی و درمان بیماری‎های دامی، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها.

غنی سازی ۵ تا ۲۰ درصد

کشف عناصر نایاب در معادن، افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی، اصلاح کودهای شیمیایی، از بین بردن ویروس‌های گیاهی و غذایی، کنترل بیولوژیکی حشرات به جای سم‌زدایی، تشخیص و درمان انواع مختلفی از سرطان، استرلیزه کردن لوزام پزشکی، تشخیص کم‌خونی.

غنی سازی بالای ۲۰ درصد:

افزایش ۷ برابری قدرت موشک‌ها و فضاپیماها، سوخت زیردریایی اتمی(امکان حرکت زیردریایی تا چندین ماه بدون سوخت‌گیری)، تشخیص نمونه‌های تقلبی آثار باستانی و عمرسنجی آن و تولید سوخت ناو هواپیما بر می‎توان عنوان کرد.

یک توپ کوچک اورانیوم غنی شده برابر است با انرژی مصرفی برق، گاز، بنزین تمام عمر انسان. نکته بسیار مهم درباره داشتن انرژی هسته‌ای اینکه بیشتر دارندگان نیروگاه های اتمی در جهان در حال سعی در افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی خویش هستند که دارای ذخایر بسیار مناسب گاز و نفت جهان هستند.

به عنوان نمونه آمریکا ششمین کشور دارنده منابع گازی جهان است و با این حال از ۱۰۰ نیروگاه اتمی برای تولید برق موردنیاز خویش استفاده می کند.

بخیل‌های حرفه‌ای! امروز هسته‌ای، فردا…؟

جالب است بدانید که کشورهایی که با ما بر سر میز مذاکره نشستند، دارای این تعداد راکتور هسته‌ای هستند: روسیه با ۳۳، چین ۱۷، انگلیس ۱۸، فرانسه ۵۸ و آلمان ۹ راکتور

هسته‌ای.

از دیگر فواید انرژی هسته‌ای که با جستجو کوچک در اینترنت می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد: تصویربرداری در پزشکی هسته‌ای توموگرافی تابش پوزیترون (PET) (SPECT) توموروگرافی با استفاده از تابش تک فوتون تصویربرداری قلبی عروقی اسکن استخوان پزشکی هسته‌ای و درمان بیماری‌ها يكي از روش‌هاي تشخيصي و درماني ارزشمند در طب، پزشكي هسته‌اي می‌باشد، كه تبلور آن از ابتدا تاكنون تلفيقي از كشفيات مهم تاريخي بوده است، اولين استفاده كلينيكي مواد راديواكتيو، در سال ۱۹۳۷ جهت درمان لوسمي در دانشگاه كاليفرنيا در بركلي بود.

بعد از آن در ۱۹۴۶ با استفاده از اين مواد توانستند در يك بيمار مبتلا به سرطان تيروئـــــيد از پيشرفت اين بيماري جلوگيري كنند.

در دهه ۱۹۷۰ توانستند با جاروب نمودن از ارگان‌هاي ديگر بدن مانند كبد و طحال، تومورهاي مغزي و مجاري گوارشي تصاويري را تهيه نمايند.

در دهه ۱۹۸۰ از راديو داروها جهت تشخيص بيماري‌هاي قلبي استفاده کردند و هم اكنون نيز با ضريب اطمينان بسيار بالايي از پزشكي هسته اي در درمان و تشخيص و پيگيري روند درمان بيماري‌ها استفاده مي‌شود.

انرژی هسته ای کاربردهای زیاد در پزشکی در علوم و صنعت و کشاورزی و… دارد.

لازم به ذکر است انرژی هسته ای به تمامی انرژی‌های دیگر قابل تبدیل است ولی هیچ انرژی به انرژی هسته ای تبدیل نمی‌شود.

موارد زیادی از کاربردهای انرژی هسته ای در زیر آورده می‌شود.

نیروگاه هسته ای (Nuclear

Power Station)

یک نیروگاه الکتریکی از انرژی تولیدی شکست هسته اتم اورانیوم یا پلوتونیم استفاده می‌کند. چون شکست سوخت هسته ای اساساً گرما تولید می‌کند از گرمای تولید شده راکتورهای هسته‌ای برای تولید بخار استفاده می‌شود، از بخار تولید شده برای به حرکت در آوردن توربین‌ها و ژنراتورها که نهایتاً برای تولید برق استفاده می‌شود.

پیل هسته‌ای یا اتمی دستگاه تبدیل کننده انرژی اتمی به جریان برق مستقیم است، ساده‌ترین پیل‌ها شامل دو صفحه است.

یک پخش کننده بتای خالص مثل استرنیوم ۹۰ و یک هادی مثل سیلسیوم.
کاربردهای پزشکی: در پزشکی تشعشعات هسته ای کاربردهای زیادی دارند که اهم آنها عبارتند از: رادیوگرافی، گامااسکن، استرلیزه کردن هسته ای و میکروب‌زدایی وسایل پزشکی با پرتوهای هسته ای، رادیو بیولوژی.

کاربرد انرژی هسته ای در بخش دامپزشکی و دامپروری: تکنیک‌های هسته ای در حوزه دامپزشکی موارد مصرفی چون تشخیص و درمان بیماری‌های دامی، تولید مثل دام، اصلاح نژاد و دام، تغذیه، بهداشت و ایمن‌سازی محصولات دامی و خوراک دام دارد.

کاربرد انرژی هسته ای در دسترسی به منابع آب: تکنیک‌های هسته ای برای شناسایی حوزه‌های آب زیرزمینی هدایت آب‌های سطحی و زیر زمینی، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در شیرین کردن آب‌های شور نیز انرژی هسته‌ای کاربرد دارد.

کاربردهای کشاورزی: تشعشعات هسته ای کاربردهای زیادی در کشاورزی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتست از: موتاسیون هسته‌ای ژن‌ها در کشاورزی، کنترل حشرات با تشعشعات هسته‌ای، جلوگیری از جوانه زدن سیب‌زمینی

کاربرد انرژی در بخش‌های مختلف به گونه‌ای است که اگر کشوری فناوری هسته‌ای را نهادینه نماید، در بسیاری از حوزه‌های علمی و صنعتی ، ارتقای پیدا می‌کند و مسیر توسعه را با سرعت طی می‌نماید.

با اشعه گاما، انبار کردن میوه‌ها، دیرینه‌شناسی(باستان شناسی) و صخره‌شناسی(زمین‌شناسی) که عمریابی صخره‌ها با C14 در باستان‌شناسی خیلی مشهور است.

کاربردهای صنعتی: در صنعت کاربردهای زیادی دارد از جمله مهمترین آنها عبارتند از: نشت‌یابی با اشعه، دبی‌سنجی پرتویی(سنجش شدت تشعشعات، نور و فیزیک امواج)، سنجش پرتویی میزان سائیدگی قطعات در حین کار، سنجش پرتویی میزان خوردگی قطعات، چگالی سنج موادمعدنی با اشعه، کشف عناصر نایاب در معادن تکنیک‌های هسته‌ای بر کشف مین‌های ضد نفر نیز کاربرد دارد. بنابرین، دانش هسته‌ای با این قدرت و وسعتی که دارد، هر روز بر دامنه استفاده از فناوری هسته‌ای و بویژه انرژی هسته‌ای افزوده می‌شود.

کاربرد انرژی در بخش‌های مختلف به گونه‌ای است که اگر کشوری فناوری هسته‌ای را نهادینه کند، در بسیاری از حوزه‌های علمی و صنعتی، ارتقا پیدا می‌کند و مسیر توسعه را با سرعت طی می‌کند.

انرژی هسته‌ای در پزشکی هسته‌ای و امور بهداشتی: در کشورهای پیشرفته صنعتی، از انرژی هسته ای به صورت گسترده در پزشکی استفاده می‌شود. با توجه به شیوع برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان، ضرورت تقویت طب هسته ای در کشورهای در حال توسعه، هر روز بیشتر می‌شود.

موارد زیر از مصادیق تکنیک‌های هسته ای در علم پزشکی است: تهیه و تولید کیت‌های رادیو دارویی جهت مراکز پزشکی هسته ای، تهیه و تولید رادیو دارویی جهت تشخیص بیماری تیرویید و درمان آنها، تهیه و تولید کیت‌های هورمونی تشخیص و درمان سرطان پروستات تشخیص سرطان کولون، روده کوچک و برخی سرطان‌های سینه، تشخیص تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزی، سینه و ناراحتی وریدی تصویربرداری بیماری‌های قلبی، تشخیص عفونت‌ها و التهاب مفصلی، آمبولی و لخته‌های وریدی، موارد دیگری چون تشخیص کم‌خونی، کنترل رادیوداروهای خوراکی و تزریقی،

کاربرد انرژی هسته ای در

با توجه به پایان پذیر بودن منابع فسیلی و روند رو به رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی ، استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق را امری ضروری و لازم می دانند و ساخت چند نیروگاه اتمی را دنبال مینماید.

تولید برق: یکی از مهم‌ترین موارد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، تولید برق از طریق نیروگاه‌های اتمی است.
با توجه به پایان‌پذیر بودن منابع فسیلی و روند رو به رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی، استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق را امری ضروری و لازم می‌دانند و ساخت چند نیروگاه اتمی را دنبال می‌کنند.

ایران هر ساله حدودا به هفت‌هزار مگاوات برق نیاز دارد. نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات برق را در صورت راه‌اندازی تامین می‌کند.  احداث نیروگاه‌های دیگر برای رفع این نیازی ضروری است.
برای تولید میزان برق حدود ۱۹۰ میلیون بشکه نفت‌خام مصرف می‌شود. که در صورت تامین از طریق انرژی هسته ای سالیانه ۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهد شد.

برتری انرژی هسته ای بر سایر انرژی‌ها: علاوه بر صرفه اقتصادی دلایل زیر استفاده از انرژی هسته ای را ضروری ‌می‌کند.
-منابع فسیلی محدود بوده و متعلق به نسل‌های آتی است.
-استفاده از نفت‌خام در صنایع تبدیل پتروشیمی ارزش بیشتری دارد.
-تولید برق از طریق نیروگاه اتمی، آلودگی نیروگاه‌های کنونی را ندارد.

تولید هفت هزار مگاوات با مصرف ۱۹۰ میلیون شبکه نفت‌خام، هزارتن دیاکسید کربن، ۱۵۰ تن ذرات معلق در هوا، ۱۳۰ تن گوگرد و ۵۰ تن اکسید نیتروژن را در محیط زیست پراکنده می‌کند، در حالی که نیروگاه اتمی چنین آلودگی را ندارد.

ساختار نيروگاه هاي اتمي جهان و نيز شرح مختصري درباره طرز غني‌سازي اورانيوم مطالبي در مورد ساختار نيروگاه هاي اتمي جهان و نيز شرح مختصري درباره طرز غني‌سازي اورانيوم و يا سنتز عنصر پلوتونيوم: برحسب نظريه اتمي عنصر عبارت است از يك جسم خالص ساده كه با روش‌هاي شيميايي نمي توان آن را تفكيك كرد. از تركيب عناصر با يكديگر اجسام مركب به وجود مي آيند. تعداد عناصر شناخته شده در طبيعت حدود ۹۲ عنصر است.

آیا با وجود داشتن این همه مزیت در انرژی هسته‌ای می‌توانیم از این حق مسلم خودمان که با تلاش دانشمندان شهیدمان به دست آمد بی تفاوت باشیم؟!

بلاغ