ظرفیت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در فریدونکنار/1؛

۴ جنگل فریدونکنار چشم انتظار توجه مسئولان/ اشتغال و رونق اقتصادی ره‌آورد توجه به این نعمت‌های خدادای

بصیر، چند سالی است که مقام معظم رهبری به منظور افزایش سطح معیشتی جامعه و مردم، رونق اشتغال و از بین رفتن بیکاری جوانان و خروج از نگاه به بیرون از کشور، طرح‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند که اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین و کاراترین امر در این زمینه است.

در این راستا توجه به داخل، شناسایی ظرفیت‌های محلی و تلاش برای رونق آن از وظایف بسیار مهم و ضروری مسئولان بوده است.

یکی از مهم‌ترین فضاهای موجود برای استفاده مسئولان به منظور رفع معضل بیکاری جوانان و توجه به ظرفیت‌های داخلی برای رونق اقتصادی وجود ۴ جنگل در شهرستان فریدونکنار است.

جنگل‌های اوجاکله، سوته، طوله‌سرا و جزین ۴ جنگلی است که از ظرفیت‌های بالایی برای انواع فعالیت‌های اقتصادی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، امروزه در جهان اکوسیستم جنگل‌ها بیش از پیش مورد توجه است چرا یکی از ارکان‌های اصلی توسعه پایدار در هر کشور، استان و شهری به حساب می‌آید.

بر اساس آمارهای منتشر شده، در دنیای معاصر ارزش تولیدی جنگل‌ها حدود ۱۲۰ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود که از نظر اشتغال ۹ درصد کارگران صنعتی جهان در این بخش کار می‌کنند.

جلوگیری از فرسایش خاک‌ها، مقابله با فرسایش بادی، ممانعت از تبخیر شدید آب، ایجاد باران، پناهگاه انواع حیوانات، ایجاد فضای سبز، جلوگیری از سیلاب‌ها، تولید اکسیژن و غیره بخشی از مهم‌ترین فواید طبیعی جنگل‌ها است.

به گزارش بصیر، آنچه امروز مردم فریدونکنار بر لزوم توجه مسئولان به ۴ جنگل در این شهرستان تاکید می‌کنند این است که این نعمت خدادای از اهمیت فراوان اقتصادی برخوردار است.

از لحاظ تولیدی نقش جنگل‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، تولیدات صنعتی و تولیدات غیرصنعتی، همانطور که قطعا مسئولان می‌دانند هزاران فراورده سلولزی، صنعتی، شیمیایی، ساختمانی و دارویی از همین جنگل‌ها به دست می‌آید.

چوب این جنگل‌ها می‌تواند زمینه رشد اقتصادی با تولید کاغذ، ابریشم مصنوعی، مصارف خانگی، مقوا، فیلم عکاسی، تولید رنگ و غیره را فراهم آورد.

محققان معتقدند برای تولید لاستیک نیز می‌توانند از شیره درخت‌ها اسفاده کنند، داروهای گیاهی نیز محصول دیگری است که از دل همین جنگل‌ها به دست می‌آید.

به گزارش بصیر، مهم‌ترین نقشی که ۴ جنگل موجود در فریدونکنار می‌تواند ایفا کند، در زمینه گردشگری و جذب توریست است، امروزه درآمد گردشگری از طریق جنگل‌ها در کشور‌های توسعه یافته چندین برابر برداشت آن است، به عنوان مثال در کشور آلمان بیش از یک میلیون نفر از راه گردشگری در جنگل‌ها درآمد کسب می‌کنند و همچنین در حال حاضر دو میلیارد از مردم فقیر در جهان سوخت خود را از این طریق به دست می‌آورند.

تولید انرژی، شکار، حفاظت از پرندگان، مکانی برای گذراندن اوقات فراغت، بهره‌مندی از میوه‌های درختان جنگلی، فروش نهال، تکثیر برخی درختان صنعتی بخش دیگری از اقدام‌هایی است که می‌توان با دارا بودن ۴ جنگل در فریدونکنار از آن نهایت بهره را برد.

 اما آنچه تاکنون در این شهرستان رقم خورده این است که با وجود صحبت‌های تکراری و بدون تفکر برخی مسئولان این شهرستان، همچنان کوچکترین توجهی به این جنگل‌ها نشده است.

برخی از مسئولان فریدونکنار که به صورت مستقیم با این امر در ارتباط هستند بارها از توجه به این جنگل‌ها سخن به میان آوردند اما هنوز کوچکترین اقدامی در خصوص راه‌اندازی مشاغل کوچک و بزرگ برای جوانان و جذب و بهره‌وری توریست انجام نشده است به گونه‌ای که سهم اشتغال جوانان فریدونکناری از این مواهب خدادای به میل صفر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا