سونامی طلاق در مازندران/ پاره شدن رشته بیش از ۷ هزار زندگی فقط در یک سال/ مازندران پایلوت مبارزه با طلاق

بصیر، ثبت ۷ هزار و ۸۸۴ واقعه طلاق در سال گذشته مازندران، یعنی جدایی و شکست ۱۵ هزار و ۷۶۸ نفر از زندگی در کنار هم است که اگر فقط یک سوم این جدایی‌ها با فرزندانی همراه باشند که در این زندگی مشترک به دنیا آمده‌اند

جدایی و شکست ۱۵ هزار و ۷۶۸ نفر از زندگی در طی یکسال در مازندران، چیزی نیست که بتوان از کنار آن بسادگی عبور کرد.

و در کنار پدر و مادر در حال زندگی بوده‌اند اما اکنون به عنوان تک والد شناخته می‌شوند، با یک آمار خوشبینانه و سرانگشتی باید در کنار شناسنامه‌های که مهر طلاق بر آن خورده، ۲ هزار و ۶۲۸ نفر نیز به عنوان کودکان طلاق را شاهد بود که سرنوشت نامعلوم و تهدیدکننده‌ای در انتظار آنهاست.

این تعداد طلاق در مازندران در حالی به ثبت رسیده که از رشد هفت درصدی  نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است. کارشناسان اجتماعی بر این باورند که کودکان ناشی از مرگ والدین، نسبت به کودکان طلاق آسیب کمتری آنها را مورد تهدید قرار می‌دهد.

شتاب‌زدگی و بی‌حوصلگی سال‌های نخست

آمار طلاق‌ سال گذشته، بیشترین تعداد خود در مازندران را از

طی یکسال ۲ هزار و ۶۲۸ نفر نیز به عنوان کودکان طلاق را شاهدیم که سرنوشت نامعلوم و تهدیدکننده‌ای در انتظار آنهاست.

میان زندگی‌های سال اول به ثبت رسانده و این واقعیت تلخ گویای این حقیقت است که اگر در سال‌های نخست زندگی، صبر و گذشت پیشه طرفین شود، می‌توان به استحکام زندگی قدرت و دوام افزود و از بروز آسیب‌های جدی جلوگیری بعمل آورد، آنچنان‌که گفته می‌شود با رعایت این نکته، شاهد ۲۰ درصدی کاهش طلاق در مازندران خواهیم بود.

علی رجبی مدیرکل ثبت احوال مازندران در عین حال با بیان اینکه ۱۲/۵ درصد طلاق‌ها در یک‌سال نخست زندگی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: ۷/۵ درصد طلاق‌ها در کمتر از یک‌سال در مجموع ۲۰ درصد طلاق‌ها در یک‌سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد و بقیه در سال‌های بعد زندگی مشترک صورت می‌گیرد.

غیبت مهارت‌های زندگی و نهادهای مشاوره‌ای

نداشتن

طلاق در مازندران از رشد هفت درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.

مهارت‌ در زندگی مشترک و اکتفا به شیوه‌های سنتی همسرداری برای جوانان و زوج‌هایی که زندگی مدرن را تجربه می‌کنند، نمی‌تواند در افزایش آمار طلاق بی‌تاثیر نباشد و در کنار آن کم‌کاری نهادهای اجتماعی مسئول نیز، تیشه بر ریشه زندگی نوپای جوانانی می‌زنند که با هزاران آرزو در سن بیست‌واندی سالگی باید مهر مطلقه بودن را بر پیشانی داشته باشند.

علی رجبی با اشاره به اینکه براساس آمار و بررسی‌های انجام شده، اعتیاد نخستین عامل طلاق در مازندران است، افزود: خیانت دومین عامل در طلاق رسمی

۲۰درصد طلاق‌های مازندران در یک‌سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد و بقیه در سال‌های بعد زندگی مشترک صورت می‌گیرد.

زوجین در مازندران بوده است.

صدای پای طلاق ظاهرا دوشادوش اعتیاد در استان مازندران در کنار مسئله‌ای که از آن به عنوان خیانت که بی‌تاثیر از استفاده‌های نادرست از فضای مجازی و بی‌توجهی به مبانی اخلاقی و دینی است به گوش می‌رسد، موریانه‌ای که هم تن را می‌سوزاند و هم زندگی دیگران را.

اقدام و عمل در موضوع کاهش طلاق

مسئولان استان مازندران در روزهای نخست کاری امسال با تشکیل جلساتی قرار است آمارها را کاهش دهند.

برای چاره‌جویی معضل طلاق، ابتداء باید عوامل بسترساز طلاق را از میان برداشت. طلاق و اعتیاد، رابطه تنگاتنگ و علت و معلولی با هم در مازندران دارند که به شدت از هم متاثر هستند. دو شهر ساحلی فریدونکنار و بابلسر به عنوان دو شهر رکورددار

اعتیاد اولین عامل طلاق و خیانت دومین عامل آن در مانزدران است که باید مورد توجه اولیای استان در برخورد با این معضل قرار گیرد.

طلاق در استان، باید پایلوت اقدام و عمل قرار گیرند.

دو شهر ساحلی که به بنا به گفته کارشناسان، بررسی عوامل و دلایل بالابودن آمار طلاق در آنها، نیازمند مطالعات جدی و موشکافانه است. آنچه طی این روزها از آمارها و اطلاعات اعلام شده از سوی مسئولان به دست می‌آید، طلاق به دلیل اعتیاد، خیانت، بیکاری و… شیوع قابل تاملی در مازندران پیدا کرده است که باید نهادهای اجتماعی، فراتر از ارائه آمار و اطلاعات و بیان بیلان فعالیت و عملکرده‌های خویش، به اتخاذ راهکارهای علمی و عملی متناسب با نامگذاری امسال وارد عمل و  اقدام شوند تا آشیانه‌ای تخریب نشود و پایان سال از آماری که قرار است در پی پایلوت شدن مازندران برای مبارزه با آفت طلاق ارائه خواهند داد، درخشش خنده از چشمان زوج‌های جوان موجب شادی دل هر مازندرانی شود. ان‌شاءالله

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا