صالحی در همایش «راوی حقیقت»:

سریال «یوسف پیامبر» انسان‌های بسیاری را از انحراف اخلاقی نجات داد

بصیر، همایش «راوی حقیقت: بزرگداشت هنرمند انقلابی فقید فرج الله سلحشور» شامگاه دوشنبه ۲۳ فروردین با سخنرانی علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، سردار ابراهیم جباری فرمانده سپاه ولی امر و از بستگان نزدیک زنده‌یاد سلحشور، محسن مومنی شریف و جمال شورجه، با اجرای امیرحسین مدرس در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

سلحشور از مصادیق مجاهدان فی‌سبیل الله بود

علی اکبر صالحی در این همایش با اشاره به بن‌مایه‌های فکری و معرفتی فرج‌الله سلحشور گفت: زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور در تمام طول زندگی پربرکت خود با قرآن انس داشت و لذت معرفت قرآنی را چشید. وی همچنین راه کسب معرفت را برای دیگران نیز هموار کرد.

وی افزود: داستان حضرت یوسف (ع) در قرآن کریم، همیشه تازه است و هیچگاه کهنه و ملال‌انگیز نمی‌شود. سریال «یوسف پیامبر» نیز به دلیل انس، نویسنده و کارگردانش با قرآن هیچگاه رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد. مخاطبان بسیاری با مشاهده این سریال از انحرافات اخلاقی نجات پیدا کردند و این جریان نشان دهنده اثر هنر اسلامی و دینی ایران بر فطرت انسان‌هاست. با توجه به این مسائل می‌توان زنده‌یاد سلحشور را از مصادیق مجاهدان فی‌سبیل‌الله دانست.

رییس سازمان انرژی اتمی، فیلم‌ها و سریال‌های زنده‌یاد سلحشور را در زمره آثار فاخر خواند و اظهار کرد: معمولا به دلیل مشغله زیاد، فرصت تماشای تلویزیون و یا رفتن به سینما را کمتر پیدا می‌کنم، اما همیشه سعی می‌کنم فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی را ببینم. من فرج‌الله سلحشور را با مشاهده سریال «مردان آنجلس» شناختم و پیش از آن هیچگونه آشنایی با این هنرمند فقید نداشتم.

صالحی ادامه داد: پس از دیدن «مردان آنجلس» تا مدت‌ها گمان می‌کردم که این سریال به سفارش ایران در ایتالیا ساخته شده است، چرا که احتمال نمی‌دادم در کشور ما نیز بشود اثری با این کیفیت و هم‌تراز با آثار ساخته شده در کشورهای صاحب صنعت پیشرفته سینما تولید کرد.

درخواست معاون سفیر کانادا از صالحی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شهرت بسیار سریال «یوسف پیامبر» در دیگر کشورهای اسلامی اشاره کرد: در مسافرت‌هایی که در دولت قبل به عنوان وزیر امور خارجه به کشورهای مسلمان داشتم، حتما یکی از سوالات میزبانانم از من درباره سریال «یوسف پیامبر» و کارگردان آن بود. جالب است که در برخی کشورها نیز زمانیکه مسئولان میزان استقبال بیش از حد مخاطبان را دیدند، سعی کردند با گرفتن فتواهایی از مفتیان غیرشیعی از تاثیر پیام این سریال بر مردم بکاهند.

وزیر امور خارجه در دولت دهم همچنین به بیان خاطره‌ایی از ملاقات خود با معاون سفیر کانادا در کشور اتریش پرداخت: در دوره‌ای که نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودم، روزی برای مذاکره به سفارت کانادا در اتریش رفتم. پس از پایان کار معاون سفیر از من درخواست کرد وقتی به ایران بازگشتم برایش فیلم‌های ایرانی بفرستم، چراکه به زعم او فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی تنها آثاری هستند که می‌توان آنها را با حضور تمامی اعضای خانواده دید. این جریان نشان دهنده بالندگی سینمای متعهد و دینی ایران و به ثمر رسیدن تلاش‌های هنرمندانی چون زنده‌یاد سلحشور است.

پیامبر اسلام مهم‌ترین هنرمند تاریخ است

صالحی همچنین بخش دیگری از سخنان خود را به تبیین جایگاه هنر و هنرمندان در جوامع اختصاص داد و گفت: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند پس از خلقت انسان به خود تبریک گفته و او را به عنوان خلیفه‌اش در زمین تعیین می‌کند. همه انسان‌ها دارای دو بعد جسمانی و روحانی هستند. این دو بعد اگر هم‌زمان در شرایط مناسب باشند، انسان را به اوج خواهند رساند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان سازمان انرژی اتمی در ادامه عوامل فیض ابعاد جسمانی و روحانی انسان‌ها را به این شرح بیان کرد: پزشکان عامل و واسطه فیض جسمانی و هنرمندان عامل فیض روحانی و معنوی انسان‌ها هستند. در این میان وظیفه هنرمندان سنگین‌تر است، چرا که باید به درون انسان‌ها نفوذ کرده و با لطیف ساختن فکر آنها باعث آرامش‌شان شوند. در این میان مهم‌ترین هنرمند تاریخ پیامبر عظیم‌الشان اسلام است که انسان‌ها را از جاهلیت و پوچ‌گرایی نجات داد.

صالحی ادامه داد: خود هنر نیز دارای دو وجه ظاهری و باطنی است. ابزارهای بیان هنری مانند آلات موسیقی، تجهیزات ساخت فیلم و… وجه ظاهری هنر هستند، اما بعد معرفتی و باطنی هنر بستر دین و اخلاق است که هنرمند در آن حرکت می‌کند. بر این اساس هنر دینی هنری است که انسان‌ها را به صراط مستقیم هدایت می‌کند.

سلحشور شخصیتی قرآنی بود

سردار ابراهیم جباری از بستگان نزدیک کارگردان فقید سریال «یوسف پیامبر» یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. وی در بخشی از سخنرانی خود به انس همیشگی سلحشور با قرآن کریم اشاره کرد: از طینت پاک، اعمال زیبا برمی‌خیزد و انسان‌هایی که طینت پاک دارند مانند شجره طیبه، شاخ و برگشان نیز اثرگذار است. زنده‌یاد سلحشور نیز به دلیل انس همیشگی با قرآن مانند شجره طیبه‌ای بود که تفکر قرآنی‌اش عالمگیر شد و آثارش را در بیش از ۴۰ کشور جهان به نمایش گذاشته‌اند.

وی افزود: در سفر به برخی از این کشورها افتخار همراهی با زنده‌یاد سلحشور را داشتم و مشاهده کردم که به محض ورود ایشان، شهرها تعطیل شده و جمعیت زیادی به استقبال می‌آمدند. عالمگیر شدن نام نیک سلحشور فقط و فقط به دلیل ایمان و عقیده راستینش به دین مبین اسلام و کلام الله مجید بود.

فرمانده سپاه ولی امر آثار زنده‌یاد سلحشور به‌ویژه سریال‌های «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر» را عامل توسعه و گسترش ارزش‌های الهی در میان جوامع دانست و گفت: هنر دینی مروج فرهنگ غنی اسلامی است، بنابراین اثربخش است و جوامع را دگرگون می‌کند. به عبارتی رسالت هنر دینی در عصر جدید تحکیم و توسعه ارزش‌ها و جلا دادن آیینه فطرت انسانی است. آثار زنده‌یاد سلحشور ــ به دلیل ثابت قدمی ایشان در دین ــ از عهده انجام این وظایف به خوبی برآمدند.

هنرمندان دینی از دل مساجد رشد می‌کند نه دانشگاه‌ها

ابراهیم جباری بخش دیگری از سخنرانی خود را به بررسی نقش مساجد در شکل‌گیری هنرمندان متعهد و انقلابی اختصاص داد و اشاره کرد: شخصیت همه هنرمندان موفق در عرصه هنر انقلاب در دل مساجد شکل گرفت. امروزه نام مسجدالجواد در بسیاری از جوامع هنری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که هنرمندان بزرگی چون زنده‌یاد سلحشور، امیرحسین فردی، بهزاد بهزادپور و گلعلی بابایی را تربیت و تحویل انقلاب اسلامی ایران داد.

وی ادامه داد: امروزه نیز برای تربیت نسل جدید در هنر ارزشی و انقلابی به فضای مساجد احتیاج داریم و این هنرمندان در دانشگاه‌ها رشد پیدا نمی‌کنند. حضور در مساجد و انس با قرآن باعث شد تا زنده‌یاد سلحشور انسان با بصیرتی شود و همواره پشت‌سر ولی خود چه امام راحل و چه امام حاضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت کند.

جباری در پایان تضاد کامل محتوای آثار زنده‌یاد سلحشور با تفکرات صهیونیستی را مهم ارزیابی کرد و گفت: آثار فرج‌الله سلحشور چون منبعث از قرآن و در راستای اعتقادات انقلابی است، بنابراین در تضاد کامل با اندیشه صهیونیستی قرار دارد. فیلمنامه سریال «حضرت موسی» نیز تماما ضد صهیونیستی است. به دلیلِ همین آثار نیز من یقین دارم در سفرهای خارجی، عوامل صهیونیسمِ بین‌الملل ایشان را مسموم کرده‌اند، هرچند که نمی‌توانم این ادعا را که ناظر بر شهادت ایشان است، اثبات کنم.

در این همایش همچنین چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، محمد حمزه زاده، علیرضا قزوه، شهین تسلیمی، مجتبی رحماندوست، محسن طاهری و… نیز حضور داشتند.

همچنین در این همایش حامد زمانی خواننده انقلابی به اجرای چند قطعه از کاهاریش پرداخت. رونمایی از آلبوم عکس‌های سریال «یوسف پیامبر» از دیگر بخش های مراسم بود. در فواصل مختلف همایش هم کلیپ هایی درباره زنده یاد سلحشور پخش شد.

حزب الله

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا