دلیل پخش «کرلینگ» از شبکه ورزش سیما چیست؟

بصیر، «کرلینگ» نام ورزشی است که نام آن، این روزها بارها شنیده می‌شود. در این ورزش که «شطرنج روی یخ» نیز نامیده می‌شود، دو تیم که هر کدام چهار بازیکن دارند، باید سنگ‌های گرانیتی مدوری را روی یخ به سمت دایره‌ای که چند ده متر جلوتر مشخص شده، هُل بدهند و بتوانند به این طریق امتیازاتی را کسب کنند. هر تیمی دارای هشت سنگ گرانیتی است و در پایان یک راند به هر تعداد سنگی که در محدوده مشخص شده وجود داشته باشد، امتیاز تعلق می‌گیرد و نتیجه نهایی نیز پس از رقابت در ۱۰ راند مشخص خواهد شد.

کرلینگ قدمتی طولانی دارد اما در سال ۱۹۶۶ فدراسیون بین‌المللی این رشته تاسیس شد و هم‌اکنون ۵۴ کشور از جمله کره جنوبی، ژاپن، هنگ‌کنگ، قطر، قزاقستان، مغولستان، چین و چین تایپه از قاره آسیا عضو این فدراسیون جهانی هستند. در حال حاضر «کیت کایث‌نس» از اسکاتلند ریاست این فدراسیون را بر عهده دارد.

در روزهای گذشته شبکه ورزش سیما اقدام به پخش زنده مسابقات کرلینگ قهرمانی جهان در سوئیس کرد؛ مسابقاتی که با قهرمانی کانادا پایان یافت و تیم‌های دانمارک و آمریکا در رده‌های دوم و سوم ایستادند.

پخش زنده این رقابت‌ها در حالی صورت گرفت که از تورنمنت سال گذشته فقط یک دیدار، آن‌هم به صورت ضبط شده به نمایش درآمد اما مسئولان شبکه ورزش تصمیم گرفتند این‌بار مسابقات قهرمانی جهان را در چند نوبت به صورت زنده پخش کنند.

این مسئله واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت؛ چرا که بسیاری از علاقه‌مندان شناخت چندانی از کرلینگ نداشتند و در این میان برخی پخش زنده مسابقات را تحسین و برخی نیز تقبیح می‌کردند. نکته جالب اینکه حتی در زمانی که لیگ برتر انگلیس در جریان بود و آرسنال بازی حساسی داشت، مسئولان شبکه ورزش تصمیم گرفتند کرلینگ را به صورت زنده و مستقیم پخش کنند.

«احسان شیعه» مدیر شبکه ورزش سیما در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه پخش زنده مسابقات کرلینگ قهرمانی جهان ربطی به حق پخش نداشته است، اظهار داشت: تلاش ما این است که شبکه ورزش را از فوتبال‌زدگی فاصله بدهیم. اگر چه فوتبال بخش مهمی از ورزش ما است اما تلاش می‌کنیم ورزش‌های جدیدتری که کمتر دیده‌ایم را نشان دهیم.

وی ادامه داد: پخش چنین ورزش‌هایی از دو جنبه اهمیت دارد؛ هم می‌توانیم ورزش‌های جدید را به جامعه معرفی کنیم و مورد استقبال قرار بگیریم و هم اینکه جنبه تفریحی و نمایشی آن ورزش مهم است، چون زمانی که این ورزش را مشاهده کردیم، احساس کردیم به لحاظ تماشا می‌تواند برای مردم لحظات خوبی را ایجاد کند.

مدیر شبکه ورزش عنوان کرد: سال گذشته یک بار به صورت ضبط شده مسابقات کرلینگ را پخش کردیم که همان یک‌بار مورد استقبال مردم قرار گرفت. به همین دلیل به دنبال پیدا کردن زمان برگزاری مسابقات جهانی افتادیم و موضوع را برای حق پخش پیگیری کردیم که در نهایت این کار انجام شد.

شیعه در پاسخ به این سوال که «آیا حق پخش مسابقات کرلینگ قهرمانی جهان هزینه زیادی برای شبکه ورزش داشته است؟» گفت: هزینه حق پخش به شبکه مربوط نمی‌شود، بلکه مربوط به بخش بین‌الملل سازمان صداوسیما است که از طریق آن اقدام می‌کنیم.

«آیا به هدفی که در خصوص پخش مسابقات کرلینگ داشتید، دست یافتید؟» شیعه در پاسخ به این سوال گفت: بله، فکر می‌کنم هرچه بتوانیم ورزش‌های جدید را نشان بدهیم، استقبال خوبی نیز صورت می‌گیرد. در همین یک هفته اخیر بازخورد خوبی از پخش زنده مسابقات گرفتیم که مردم و علاقه‌مندان تشکر می‌کردند.

وی درباره این موضوع که راه‌اندازی کرلینگ در ایران هزینه زیادی دارد و آیا می‌توان پخش زنده، این ورزش را نهادینه کرد، اظهار داشت: بخش خصوصی در هر زمینه‌ای می‌تواند فعالیت داشته باشد و به این معنا نیست که مردم برای انجام آن باید هزینه زیادی بپردازند. به هر صورت کسانی هستند که حاضرند راه‌های راه‌اندازی این ورزش در کشور را پیدا کنند و باشگاه‌هایی مانند بولینگ ایجاد کنند تا مردم نیز از آن استقبال داشته باشند.

روز شنبه و همزمان با بازی پلی‌آف صعود به نیمه‌نهایی مسابقات کرلینگ قهرمانی جهان، دیدار آرسنال و وستهام در فوتبال لیگ برتر انگلیس برگزار شد که شبکه ورزش ترجیح داد کرلینگ را به نمایش بگذارد. مدیر این شبکه در پاسخ به این مسئله که «آیا عدم پخش مسابقات جذاب فوتبال باعث پایین آمدن تعداد مخاطبان نمی‌شود؟» به تسنیم گفت: همه تلاش ما این است که در شبکه ورزش علاقه‌مندان به فوتبال را راضی نگه داریم و به همین دلیل هم هر هفته مهمترین بازی‌ها را پخش می‌کنیم. فکر هم می‌کنیم که طیف وسیعی از مردم از این شرایط راضی هستند اما به نظر می‌آید همین علاقه‌مندان این اجازه را به ما می‌دهند که هر از چند گاهی که مسابقه غیر فوتبالی و جذابی همزمان با فوتبال برگزار شد، آن را به نمایش بگذاریم که سایر بینندگان شبکه را نیز راضی نگه داریم. به هر حال فکر می‌کنم علاقه‌مندان به فوتبال راضی هستند و هر هفته نیز اخبار خوبی را برایشان خواهیم داشت.

شیعه درباره این موضوع که «آیا قرار است ورزش‌های جدید دیگری نیز پخش شوند؟» گفت: در حال حاضر ورزش خاصی مد نظر نیست اما کارشناسان پیگیر این مسئله هستند که ورزش‌های دیگر در شبکه ورزش مغفول نماند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم، ما می‌خواهیم از فوتبال‌زدگی فاصله بگیریم، نه فوتبال. همچنین به دنبال آن هستیم که همه علاقه‌مندان به ورزش‌های مختلف در رسانه سهمی داشته باشند. ما حساسیت‌های رقابت‌های فوتبال در لیگ های مختلف را که به هفته‌های پایانی نزدیک می‌شوند، درک کرده‌ایم و در نظر داریم به همه آنها بپردازیم.

حزب الله

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا