ظرفیت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در فریدونکنار/2؛

آب‌بندان‌های ۲۳ روستا؛ فرصتی مناسب برای رشد و شکوفایی اقتصاد بومی

بصیر، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی که رهبری چند سالی است که از آن یاد می‌کنند، توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود بسیار مهم و ضروری است.

اقتصاد مقاومتی در معنای عمومی به معنی استفاده از تمامی ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آن در زمینه‌های متفاوت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نهایت بهره را برد.

در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی، نقش تحقق این امر برای مردم جامعه بسیار مهم و ضروری است، چرا که با وجود گفته مسئولان در خصوص به راه افتادن اقتصاد کشور پس از توافق با کشورهای بزرگ دنیا، شاهد آن هستیم که هیچ امر قابل توجهی در کشور اتفاق نیوفتاده است و در این بین بیشترین افرادی که در معرض آسیب قرار می‌گیرند، افرادی با درآمد متوسط و فقرا هستند.

به همین دلیل در زمینه اقتصادی توجه به این نسخه شفابخش بسیار ضروری است.

شهرستان فریدونکنار با قرار گرفتن در مرکز استان مازندران با دارا بودن امکانات طبیعی و خدادادی همواره می‌تواند نقش مهمی در تحقق این امر داشته باشد.

بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین و بکرترین ظرفیت‌های خدادادی این شهرستان که مورد غفلت مسئولان این شهرستان قرار گرفته، آب‌بندان‌های ۲۳ روستای این شهرستان است.

نکته قابل تامل اینجا است که در برخی از روستاهای فریدونکنار بیش از یک آب‌بندان وجود دارد که این امر می‌تواند مشکل اقتصادی بسیاری از روستاهای این شهرستان را برطرف کند، روستاهایی که حدود ۴۰ درصد جمعیت فریدونکنار را شامل می‌شود.

به گزارش بصیر، نگاه سنتی به وجود آب‌بندان‌ها با وجود کشاورزانی که با مدل روز کشت آشنا نیستند یکی از عوامل مهمی است که به طور معمول از این ظرفیت اساسی تک بعدی استفاده می‌شود.

بدون شک آب‌بندان‌ها که مهم‌ترین تامین‌کننده آب مورد نیاز کشاورزان برای کشت محصولات کشاورزی در فریدونکنار است می‌تواند در فصولی که به آب برای کشاورزی نیاز نیست به بهترین شکل ممکن به کارگیری شود.

به عنوان مثال پرورش انواع ماهی، ایجاد مکان تفریحی و توریستی، استفاده به عنوان استخر برای ورزش‌های آبی و غیره تنها بخشی از فعالیت‌هایی است که با اقدام و عمل مسئولان شدنی است و نیاز به تلاش و اراده دارد.

هرچند به دلیل عدم توانمندی برخی از دهیاران، اعضای شورای اسلامی روستاها و مسئولان ارشد شهرستانی، بخشی از این آب‌بندان‌ها با مشکل لایروبی به موقع روبه‌رو هستند و در واقع هیچ اقدامی در این خصوص اتفاق نمی‌افتد.

بر اساس این گزارش، آب‌بندان‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها هستند، زمانی که اشتغال پایدار در روستاها ایجاد شود قطعا آنان دلیلی برای ترک محل زندگی خود نمی‌بینند و این امر علاوه بر شکوفایی روستاها، موجب ماندگاری و رشد اقتصادی مردم نیز می‌شود.

در حالیکه کمترین توفیق از سوی دولت در موضوع مذاکرات هسته‌ای و رونق کسب و کار در کشور به وجود آمده است، به نظر می‌رسد توجه به توان داخلی می‌تواند علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی شکوفایی ملی و بومی را نیز شاهد باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا