راز مخالفت یکباره دولت یازدهم با حذف یارانه ثروتمندان/ یارانه دیگر “مصیبت عظما” و “عذاب الیم” نیست؟

بصیر، پرونده حذف یارانه بگیران پردرآمد پس از آغاز فعالیت دولت یازدهم مجدد گشوده شد. مجلس طى قانون بودجه ۹۳، دولت را ملزم به حذف یارانه ثروتمندان کرد که در عمل اتفاقى نیفتاد و پس از اصرار مجدد مجلس به حذف یارانه ثروتمندان در قانون بودجه ۹۴، سرانجام از سوى علی طیب نیا، وزیر اقتصاد خبر رسمى آغاز حذف یارانه برخى افراد پردرآمد اعلام شد. این در حالى است  معاون اول رئیس جمهور در همان زمان اعلام کرد که براى پرداخت یارانه به همه، ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان کسرى وجود دارد.پس از آن بود که دولت در ابتدای سال ۹۴ در بخشنامه ای مسئولیت حذف یارانه بگیران را به وزارت کار سپرد.

طبق بودجه سال ۹۴ وزارت کار موظف به حذف ۶ میلیون نفر از ثروتمندان بود که این رقم محقق نشد. اما بحث حذف یارانه نقدی ثروتمندان موضوع مهمی است که همواره دولتی‌ها معتقد بودند که پرداخت یارانه نقدی باید از سوی ثروتمندان به نفع فقرا، نیازمندان و اشتغال حذف شود.  گذری بر اظهارات مسئولان دولت یازدهم بیانگر این نگاه در خصوص حذف یارانه ها است.

*  ربیعی : مسئول حذف یارانه ها هستم

در حالی که طبق قانون بودجه ۹۴ وزارت کار موظف بود تا پایان ۹۴ تعداد ۶ میلیون نفر از ثروتمندان را از دریافت یارانه نقدی حذف کند، بهمن ماه سال ۹۴، علی ربیعی،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طبق قانون مجلس شورای اسلامی باید حدود ۶میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شوند، گفته بود: تعداد حذف‌شدگان از یارانه نقدی به مرز ۳میلیون نفر نزدیک شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه من مسئول دادن یارانه نیستم، مسئول حذف یارانه ام، گفت: یارانه ها به موقع پرداخت می شود و جای نگرانی نیست و ما هم حذف بخشی از یارانه بگیرها را آرام و به موقع انجام می دهیم.

*طیب نیا: روز واریز یارانه مصیب عظما است

علی طیب نیا هم در این زمینه گفته بود:  روزی که قرار است  یارانه های نقدی واریز شود آن روز برای ما «مصیب عظما» است، زیرا با این شرایط درآمدی باید پرداخت‌های نقدی یارانه ها را انجام دهیم و این از مشکلات جدی ما در این دولت بوده و هست.

*روایت «عذاب‌آور» زنگنه از یارانه نقدی

بیژن زنگنه وزیر نفت هم سال گذشته در پاسخ به این سئوال که احساس خود را درباره واژه هدفمندی یارانه ها بگویید، گفت: خیلی عذاب آور است.

وی از پرداخت یارانه نقدی همچون وزیر اقتصاد به عنوان یک مصیبت بزرگ یاد کرد و با اشاره به اینکه تقریبا ۸۰تا ۹۰ درصد درآمد ناشی از فروش شرکت گاز و ۸۰ درصد درآمد شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از محل فروش فرآورده ها به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص می‌یابد، اظهار داشت: جمع کردن پول هدفمندی و رساندن به موقع آنها واقعا «عذاب الیمی» است و همان طور که آقای طیب نیا وزیر اقتصاد نیز گفته‌اند، واقعا عذاب آور است. برهمین اساس، بسیاری از شب‌ها از نگرانی اینکه چطور باید پول هدفمندی یارانه‌ها را تامین کنیم، خوابم نمی‌برد.

*روایت نوبخت از کسری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه‌ها

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت هم در اظهارنظری با ابراز ناراحتی از کسری بودجه گفته بود:اعتقاد داریم راجع به هدفمند کردن یارانه‌ها باید با پختگی عمل شود،به طور حتم مردم زمانی از عملکرد دولت نسبت به این قانون استقبال خواهند کرد که در آن منطق وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حرف مردم از قطع شدن یارانه‌ها اظهار کرد: به طور حتم اگر مطالبات به طور کافی صورت نگیرد، امکان روی دادن این اتفاق وجود دارد و از نظر دولت یازدهم باید کسانی که نیاز به یارانه دارند دهک‌هایشان مشخص شود.

* و یکباره دولت یازدهم با پیشنهاد حذف یارانه ثروتمندان مخالفت کرد

اما با تمام این اظهارنظرهای قبلی مسئولان دولت یازدهم در دفاع از حذف حذف یارانه ها، در سال ۹۵ یکباره نسبت به حذف یارانه ها تغییر موضع دادند، تا جایی که هم وزارت کار و هم سخنگوی دولت نسبت به طرح حذف ۲۴ میلیون نفری ثروتمندان از دریافت یارانه واکنش نشان دادند.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دیروز در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد حذف ۳ دهک پردرآمد جامعه در طرح هدفمندی یارانه‌ها گفته بود: وزیر تعاون گزارشی پیرامون حذف دهک‌های پردرآمد ارائه کرده و ما یک بار نیز یارانه بیش از ۴٫۵ میلیون نفر را حذف کردیم و با توجه به بررسی مجدد الان بیش از ۳ میلیون نفر طبق مصوبه مجلس از دریافت یارانه حذف شدند و وزارت تعاون مستمرا آن را در قالب اجرا ادامه می‌دهد.

وی افزود: البته بنده تشکر می‌کنم که نمایندگان مجلس معتقدند که دولت در برداشت یارانه‌ها بویژه یارانه‌های غیرنقدی برای تولید و اشتغال دچار مشکل است و این حرف درستی است اما آنچه که تصور می‌شود این پیشنهاد می‌تواند یارانه ۲۴ میلیون را حذف کند، این‌طور نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه اظهار داشت: اگر قرار است مشکل دولت حل شود و اگر قرار است ما واقعا کسانی که شایسته دریافت یارانه‌ها نیستند را حذف کنیم، این پیشنهاد نمی‌تواند ما را به هدف برساند؛ البته پیشنهادات دیگری در این مجموعه وجود دارد که آنها را مطرح و موافقت می‌کنیم تا بتوانیم بدون دلیل یارانه هیچ فرد نیازمند به این عدد ماهانه را حذف نکنیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه دولت همچنان یارانه غیرنقدی را پرداخت می‌کند تا به سمت تولید و اشتغال سوق یابد، اظهار داشت: در سال گذشته به رغم همه مشکلات افزون بر ارقامی که ما به عنوان یارانه‌های نقدی پرداخت کردیم، به خانوارها بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای بخش‌های دیگر اختصاص دادیم.

به گزارش تسنیم ، میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در خصوص پیشنهاد حذف یارانه ۲۴ میلیون ثروتمند هم اعلام کرده بود که این طرح پیشنهاد دولت نیست و مجلس درپی این کار است.

به راستی راز عقب نشینی دولت از موضع یارانه ای قبلی چیست؟ مگر جز این بود که هدف از حذف یارانه ثروتمندان حمایت از تولید داخلی، اشتغال و توجه به رفاه نیازمندان باشد. پس چگونه شده است که کابینه دولتی که تا چندی قبل بر حذف یارانه ثروتمندان تأکید و اصرار داشتند اکنون صحبت از مسئله ی دیگری می‌کنند؟ اگر به زعم زنگنه و طیب نیا یارانه نقدی عذاب آور است و دولت هم کسری بودجه دارد چرا اکنون مخالف طرح مجلس هستند؟! آیا این مخالفت می تواند ارتباطی با همزمان شدن با آخرین سال ریاست جمهوری حسن روحانی و انتخابات سال ۹۶ داشته باشد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا