سرانه درمان هر ایرانی

بصیر، رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران، معتقد است که دولت توجه درستی به سرانه درمان ندارد.

دکتر بهزاد رحمانی در حاشیه برگزاری یازدهمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران در برج میلاد، با عنوان این مطلب که برخی عوارض جراحی مربوط به خطاهای پزشكی و برخی دیگر در رابطه با عوارض طبیعی جراحی است، گفت: اگر بیمار حین جراحی دچار عارضه شود ممكن است یک بستری چند روزه به چند ماه تبدیل شود كه در نتیجه آن خانواده ها با هزینه های مالی سنگین و بیمار با مسائل جسمانی متعدد روبرو می شود.
وی با تاكید بر اینكه جراحان باید قبل از جراحی تمام عوارض را به اطلاع بیماران و خانواده های آنها برسانند، افزود: در این صورت بسیاری از بیماران وقتی با این توضیحات مواجه می شوند ترجیح می دهند به جای بخش خصوصی، بخش دولتی را برای انجام عمل جراحی خود انتخاب كنند.
رحمانی ادامه داد: بهترین راه، شفافیت با بیمار است و پوشاندن عوارض جراحی كار بسیار اشتباهی است كه می تواند جراح را زیر سئوال ببرد و خانواده بیمار دچار شوک روانی می شود.
رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: در صورت بروز عارضه برای بیمار كمیسیون تخصصی مربوطه تعیین می كند كه این عارضه ناشی از خطای پزشكی بوده و در محدوده عوارض جراحی رخ داده است. در حال حاضر بالا بودن دیه ها و بدون هزینه بودن شكایت از جراحان سبب افزایش شكایت ها از پزشكان و جراحان شده است.
وی افزود: این مسئله باعث شده میزان شكایت های كاذب افزایش یابد و در این میان شاكیان واقعی به دلیل بالا بودن ترافیک شدید پرونده ها اعاده حق آن ها با كندی صورت گیرد.
رحمانی اظهار كرد: در سال ۹۳ فقط ۲۸ درصد شكایت ها به نتیجه رسیده بود و ۶۲ درصد آنها به تبرئه پزشكان منتهی شده بود.
وی اظهار كرد: در حال حاضر خانواده های بیماران برای ارائه درخواست رسیدگی هیچ هزینه ای را پرداخت نمی كنند و پزشكان و جراحان نیز در صورت تبرئه شدن حق اعاده حیثیت از بیمار و خانواده او را ندارند كه همین مسئله سبب شده تعداد شكایت ها از جامعه پزشكی افزایش یابد.
رحمانی خاطرنشان كرد: طبق قانون اگر بیمار از پزشک شكایت كند در واقع تظلم خواهی كرده و درخواست او عنوان شكایت ندارد بنابراین جراحان نمی توانند در صورت تبرئه شدن در پرونده، تقاضای اعاده حیثیت كنند.
وی با تاكید بر لزوم حفظ امنیت شغلی برای جراحان و پزشكان، افزود: بسیاری از جراحان به دلیل نبود امنیت شغلی زیر بار انجام جراحی پر ریسک نمی روند و همین مسئله سبب سردرگمی بیماران كه نیازمند اعمال جراحی ریسک پذیر هستند، شده است.
رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با انتقاد نسبت به پایین بودن سرانه درمان در ایران گفت: سرانه درمان پولی است كه برای هر فرد از بودجه دولتی تامین می شود كه میزان آن در كشور ما ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. درحالی كه این میزان در كشور كانادا برای هر نفر ۱۴ هزار دلار تعیین شده و در كشور تركیه نیز بسیار بیشتر از ایران است.
رجانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا