بصیر گزارش می‌دهد؛

تب برفکی به فریدونکنار نیز رسید/ تلف شدن بیش از ۲۰۰ راس گوسفند، بره و گاو در روستای اسلام‌آباد فریدونکنار

بصیر، تب برفکی یا بیماری دهان و پا یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیواناتی ماند گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می‌کند و در ادامه با تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگیدن حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

تب برفکی به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود، کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.

به گزارش بصیرنیوز، چند وقتی است که این بیماری واگیردار به استان مازندران سرایت کرده است و با شیوع آن در بین حیوانات، بسیاری از این جانداران تلف شده‌اند.

این بیماری بسیار خطرناک که مختص حیوانات است چند روزی است که در فریدونکنار نیز مشاهده شده و آسیب‌های جدی به یکی از روستاهای این شهرستان را وارد کرده است.

بنا بر گفته دامداران روستای اسلام‌آباد فریدونکنار، بیش از ۲۰۰ راس گاو، گوسفند و بره در این روستا بر اساس این بیماری از بین رفته‌اند و تلفات همچنان ادامه دارد.

نکته قابل توجه این است که با وجود حضور چند نفر از اهالی روستای اسلام‌آباد در دامپزشکی شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار و پس از گذشت یک‌ماه همچنان هیچ مسئولی برای اقدام درمانی و پیشگیرانه به این روستا وارد نشده است و همچنان اهالی این روستا شاهد تلفات دام‌های خود هستند.

به گزارش بصیرنیوز، در سالی که رهبری به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند تلف شدن تعداد زیادی دام در فریدونکنار که خسارتی بیش از یک میلیارد ریالی را به همراه دارد با این منویات در تضاد است.

به هر حال بهتر به نظر می‌رسد مسئولان علاوه بر پاسخگویی نسبت به این امر هرچه زودتر اقدام‌های درمانی را در پیش بگیرند تا تلفات این جانداران بیش از این نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا