وقتی فروشنده مغازه هم دلش برای جوانان دم‌بخت می‎سوزد

ساز ناکوک گرانی برای تهیه جهیزیه در کشور/ مازندران هم دردمند است

بصیر، این روزها بحث طلاق  و ساماندهی آن در استان مازندران داغ است و از هر سو آمارهای از هم پاشیده شدن زندگی‌های مشترک به گوش می‌رسد، از طرفی مسئولان استان نیز تلاش دارند با تشکیل کارگروه‌های متعدد در ارتباط با این معضل اجتماعی تصمیم گیری کنند.

در ابتدای زندگی مشترک، برخی‌ها در دوران نامزدی و برخی‌ها هم با وجود داشتن فرزند تصمیم به پایان دادن به زندگی مشترک می‎گیرند که اصلا چیز خوبی نیست، بلکه از نظر اسلام بدترین حلال خداست.

در این نوشتار بنا نداریم در ارتباط با طلاق و مسائل پیش‌روی آن به صورت جدی بحث کنیم، البته شاید در بخشی از گزارش، مسائلی از طلاق هم به‌ میان آید.

غلبه حاشیه بر متن

موضوع از آنجا آغاز می‌شود که دختر و پسر در یک مراسم خواستگاری رسمی همدیگر را پسند می‌کنند، به میمنت و خوشی زمان تعیین عقد هم مشخص می‌شود، بین خانواده‌های مازندرانی و احتمالاً در همه خانواده‌ها رسم

برای اغلب خانواده‌ها مسائلی همچون جهیزیه و هزینه‌های ازدواج، دغدغه‌آور و استرس‌زاست و باید برای این هزینه‌ها فکر جدی کرد

باشد که قبل از حضور در پای سفره عقد، خانواده‌ها در ارتباط با مهریه، شیربها و جهیزیه با هم مفصلا بحث و تبادل نظر می‎کنند.

در میان برخی خانواده‌ها که مسائل مادی برای آنها چندان اهمیت ندارد و مهم برای‌شان کنار هم قرار گرفتن دو جوان است، این موضوعات از اهمیت زیادی برخودار نیست، ولی برای اغلب خانواده‌ها مسائلی همچون جهیزیه و هزینه‌های ازدواج، دغدغه‌آور و استرس‌زاست و باید برای این هزینه‌ها فکر جدی کرد تا موانع ازدواج هرچه بیشتر از پیش‌روی جوانان و خانواده‌ها برداشته شود، چراکه در حال حاضر سنگ‌های بزرگ و متعدد جلوی پای جوانان مستعد ازدواج قرار دارد و باید سعی و تلاش عموم مردم و مسئولان در برداشتن این سنگ‌ها و موانع بازدارنده باشد.

در همین ارتباط گفت‌وگو می‎کنیم با خانواده‌ها و افراد جوان که این روزها درگیر اینگونه مسائل هستند.

هزینه‌ها، نامتناسب با درآمدها

فروشنده لوازم‌خانگی که هر روز شاهد حضور جوانان و خانواده‌ها در مغازه خودش هست، اولین کسی است که از او می‌پرسیم اوضاع لوازم‌خانگی چطور است، که اشاره می‌کند به لوازم متعددی که در مغازه‌اش موجود است.

اینگونه صحبت را آغاز می‎کند، قیمت‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های مختلف است، گفتم نیامدم خرید، آمدم تحقیق! گفتم خبرنگارم، با لبخندی از حضورم استقبال کرد، درباره موضوع گزارش صحبت کردم که با تاسف سری تکان داد و از سر دلسوزی به حال خانواده‌ها گفت: شرایط زندگی برای خانواده‌های دختر و پسر سخت شد.

وی ادامه داد:

شرایط زندگی برای خانواده‌های دختر و پسری که قصد ازدواج دارند، سخت شده است.

اگر خانواده‌ها با هم تفاهم نداشته باشند و بخواهند ملاک زندگی را ذرق و برق دنیوی قرار دهند با این وضع درآمدی نامناسب، امکان تهیه جهیزیه برای خانواده‌های متوسط وجود ندارد.

این فروشنده خوش‌خلق با اعلام اینکه ذرق و برق کالاها آرامش مردم را گرفت، بیان کرد: بارها و بارها شاهد مشاجره خانواده‎ها در نحوه انتخاب کالا بودم، در برخی مواقع جوان‌ها حاضر هستند که با اندک دارایی باهم بسازند، ولی خانواده‌ها رضایت نمی‌دهند.

این فروشنده اضافه کرد: شاهد بودم که دختر و پسر به کالای با قیمت مناسب رضایت دادند، ولی دخالت مادر داماد و گاهی خواهران باعث به نتیجه رسیدن در خرید کالا نشد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد مردی دارای دو دختر دم‌بخت بخواهد برای دخترانش جهیزیه معمولی تهیه کند، حداقل باید به چندین نفر و چندین موسسه و بانک بدهکار شود.

گفت‌و‌گو با این فروشنده را به پایان می‌برم و هنگام خداحافظی به خانواده‌ای برمی‌خورم که برای تهیه جهیزیه مراجعه کرده بودند و پدری که از سر تأسف سر تکان می‎داد، از گران بودن کالا و پر توقع بودن جوانان گلایه داشت.

این پدر عروس که موفق شد، دومین دخترش را پای سفره عقد بنشاند، از افزایش سرسام‌آور قیمت کالاها و عدم حمایت مسئولان دولتی از جوانان گلایه کرد.

وی با اعلام اینکه

در برخی مواقع جوان‌ها حاضر هستند که با اندک دارایی بسازند ولی خانواده‌ها رضایت نمی‌دهند.

دولت برنامه مناسبی برای کمک به ازدواج آسان ندارد، از طرفی در رسانه‎های مختلف تبلیغ تجمل‎‌گرایی بیداد می‎کند، گفت: وقتی در رسانه‎ها جوانان به سمت تجمل‌گرایی کشیده می‎شوند و به واقعیت‎های جامعه کمتر پرداخته می‎شود، چگونه آنها به سمت ازدواج گرایش پیدا کنند.

وی با اعلام اینکه انتخاب دختر و پسر مناسب از یک طرف، نداشتن کار مناسب برای جوانان از طرفی دیگر، سطح بالای توقعات که روز به روز بیشتر می‎شود، اظهار کرد: همه مسائل جانبی ازدواج بر روح و روان جوان فشار می‎آورد و شرایط ازدواج را برای جوانان سخت کرده است.

وی بیان کرد: مگر یک کارمند و کارگر چقدر ظرفیت دارد که بخواهد جور همه را به دوش بکشد.

دستان خالی با توقعات عالی

این پدر که ظاهرا گوش شنوایی برای درد دل پیدا کرده بود، اضافه کرد: نسل جدید علی‌رغم اینکه با مشکلات جدی مواجه هستند، پرتوقع هم هستند. جوانان انتظار دارند که از همان ابتدای زندگی همه امکانات را یکجا داشته باشند و این خود آسیب جدی برای زندگی است.

وی که خود را رسولی معرفی کرد، اضافه کرد: زندگی زمانی شیرین می‌شود که زن و شوهر به فهم مشترک عاطفی با همدیگر برسند، ولی در حال حاضر بیشتر زندگی‎ها روی مادیات می‌چرخد، دختر و پسر چشم‌شان به دستان پر دوخته شده و این موضوع آسیب جدی برای زندگی امروزی‎هاست.

این پدر عروس با اعلام اینکه همه باید در نحوه

افزایش سرسام آور کالاها و عدم حمایت عملی مسئولان دولتی از ازدواج جوانان گلایه‌های فراوانی را بوجود آورده است.

تربیت جوانان بازنگری کنیم و رسانه‌ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید در این زمینه ورود پیدا کنند، گفت: حس استقلال‌طلبی بین جوانان کم‌رنگ شد، جوانان بیشتر دوست دارند حمایت شوند و این خود آسیب جدی برای زندگی‎ها مشترک است.

ماه‌داماد چه می‌گوید؟

یکی از ماه دامادهای به قول امروزی‌ها  که با عروس‌خانم در حال تدارک برای برگزاری عروسی هستند نیز مورد گزارش ما قرار گرفتند، از او درباره تهیه جهیزیه و اهمیت جهیزیه مناسب سئوال کردیم، که اینگونه پاسخ داد: من خودم به ساده‌زیستی بیشتر اعتقاد دارم، ولی چشم و هم چشمی این روزها آسیب جدی است.

حمیدی اینگونه ادامه می‎دهد: امروز اگر من به جهیزیه با قیمت پایین رضایت بدهم، ممکن است از جانب خانواده و به تبع آن دوستان و فامیلان نکوهش شوم، هر چند که من مستاجر هستم و برای انتقال این کالاها دچار مشکل می‌شوم، ولی با تاسف باید اعلام کنم که چاره‌ای ندارم، ولی هیچ وقت راضی نیستم که خانواده همسرم به زحمت بیافتند.

وی یادآور می‌شود: در برخی مواقع خانواده عروس فکر می‎کند که اگر جهیزیه مناسب تهیه نکند، ممکن است خانواده داماد نداشتن جهیزیه مناسب را دست آویزی برای ایجاد فشار روانی به عروس‌خانم قرار دهد و حال آنکه واقعیت مسئله چنین نیست.

گلایه‌هایی از خودمان

از این دست گلایه‌ها و اظهار نظرها در بازار جهیزیه به وفور به گوش می‌رسد. خانواده‌ای را می‌شناسم که چند سالی است دختر و پسرشان به دلیل

مگر یک کارمند و کارگر چقدر ظرفیت اقتصادی دارد که بخواهد جور همه هزینه‌ها را به دوش بکشد.

عدم توانایی خانواده دختر در تامین جهیزیه، تاریخ عروسی خود را مدام به تاخیر می‌اندازند.

خانواده‌ای را می شناسم که پدر عروس با وجود گذشت دو سال از عروسی، هنوز در حال تهیه وسایل کم و کسری‌های جهیزیه هستند.

خانواده‌ای را می‌شناسم که پدر خانواده مجبور شد برای تهیه جهیزیه از چندین بانک وام با بهره بالا دریافت کند و برای بازپرداخت وام دچار مشکل شد.

خانواده‌ای که به دلیل هزینه سنگین عروسی فرزند اولش، فعلا نمی‌تواند برای دو فرزند دیگرش حتی پا پیش بگذارد.

خانواده‌ای هم هستند که با وجود خرید جهیزیه، داماد نتوانست تاکنون خانه‌ای مناسب برای انتقال جهیزیه تهیه کند و برخی از وسایل کنار انبار در حال خاک خوردن است و قرض سنگین بر دست پدرخانم مانده است.

البته خانواده‌ای هم هست که با اندک وسائل زندگی، آنچنان سرخوش از داشته‌های موجود، پیشانی شکر بر آستان حضرت دوست به خاک نهادند، از اینکه زندگی توام با آرامش و آسایش را تجربه می‌کنند شکرگذار معبود خویش هستند.

در این ارتباط ناگفته‌های زیادی وجود دارد که موجب اطناب کلام می‌شود. مطالبی که به فراوانی نزد شما خواننده گرامی وجود دارد و باید برای شکل‌گیری کانون گرم خانواده، همه بر این باورند که باید با ساده‌گیری امر ازدواج، موانع برداشته شود و شرایط پیوند زناشویی سهل‌تر گردد که در این ارتباط، عزم مردم و مسئولان چاره‌ساز است.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا