تلاش روزنامه “اعتماد” برای زمینه سازی مذاکره با داعش/ بی توجهی روزنامه اصلاح‌طلب به اعتراف مسئولان دولتی در مورد “برجام”

بصیر، روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد که به مدیر مسئولی الیاس حضرتی نماینده منتخب مردم تهران در دوره دهم مجلس اداره می‌شود، در مطلبی با عنوان ” ایران به دنبال تکرار برجام در منطقه باشد” نوشته است: “شرایط بسیار حساس کشورهای غرب آسیا که برخی از کشورهای مهم جهان اسلام را نیز دربرمی‌گیرد بیش از هر زمان دیگری رهبران کشورهای اسلامی را به بهره‌گیری از فنون و ابزارهای مذاکره، تعامل و تمرکز بر منافع مشترک فرامی‌خواند. در این میان جمهوری اسلامی ایران که تجربه موفق برجام و اعتماد‌سازی با جامعه جهانی را در سال نود و چهار تجربه کرده، می‌تواند در تقویت صلح و ثبات، در این منطقه پرآشوب جهان به ویژه در کشورهای اسلامی نقشی تاثیرگذار را ایفا کند. به راستی که الگوی مورد استفاده دولت یازدهم در برجام، ظرفیت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. پس جا دارد که دولتمردان ما بار دیگر دنبال تکرار این تجربه باشند اما این‌بار نه با غرب، بلکه با خواهران و برادران مسلمان و رهبران کشورهای اسلامی در سازمان و مجمعی که اساس تشکیل آن تقویت همکاری میان کشورهای اسلامی است.

حال سوالی که به وجود می‌آید این است که مخاطب نویسنده این مطلب کدام کشور اسلامی است و کدام برادران و خواهرانی است که دولت باید این‌بار با آن‌ها وارد مذاکره شود؟ اگر منظور نویسنده حزب الله لبنان و عراق و سوریه است که این‌ها همواره هم‌پیمانان کشورمان در مقابله با تروریسم بوده‌اند و اگر منظور نویسنده حامیان داعش و کشورهایی نظیر عربستان و قطر و امارات است که خود اظهار نظزی شاذ است که مسئولان کشور را به مذاکره با داعش و داعش‌پروران دعوت می‌کند.

دعوت مسئولان کشور به مذاکره با داعش، آن‌ هم در شرایطی که عده‌ای که از مستشاران کشورمان در نبرد با داعشی‌ها به شهادت رسیده‌اند و هر روز فضای شهر با عطر و بوی شهدا و شهادت معطر می‌شود، همانند اظهاراتی است که در ایام دفاع مقدس امام(ره) را به مذاکره با دشمنان بعثی فرامی‌خواند که نهایت این تفکر شد قطعنامه‌ای که امام آن را به جام زهر تعبیر کرد.

اما نکته‌ی دیگری که در این نوشته به چشم می‌خورد این است که مگر برجام موفق بوده که نویسنده در مطلب خود از دولت‌مردان می‌خواهد تا “تجربه موفق برجام و اعتماد‌سازی با جامعه جهانی” این‌بار در سطح کشورهای منطقه اجرایی کنند؟

تا کنون تعداد بسیاری از مسئولان عدم موفقیت برجام را به انواع مختلف بیان کرده‌اند که آخرین این اظهارات را می‌توان سخنان ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی دانست.

رئیس بانک مرکزی درباره تعهدات موجود در توافق هسته‌ای گفت: انتظار ما این است که بعد از اجرای برجام، ایران به تجارت بین‌الملی متصل شود؛ از طرفین خود در مذاکرات هسته‌ای می‌خواهیم که به تعهداتشان پایبند باشند.

دولت ایران تعهدات خود را پذیرفته و به این تعهدات عمل کرده و اروپا و آمریکا نیز باید به تعهدات خود عمل کنند، در غیر اینصورت نمی‌توان از روابط بین‌الملی صحبت کرد زیرا عدم انجام تعهدات طرف مقابل با روح توافق در تضاد است.

سیف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا از عمد قصد دارد اقدامات ایران برای اتصال به تجارت بین‌الملی را مختل کند یا مشکل از سیستم مالی ایران است گفت: حاصل توافق هسته‌ای مهم است. تاکنون اثری که از توافق هسته ای انتظار داشتیم را ندیدیم. هنوز شرایط عادی نداریم. نمی‌گویم پیشرفتی نشده ولی با در نظر گرفتن فعالیت‌هایی که ما انجام دادیم، اتفاقی برایمان نیفتاده است. ایران تمام تعهداتش را انجام داده است، طرف دیگر به تعهداتش عمل نکرده و باید آن را تسریع کند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا