قهرمان شنای ایران ممنوع الخروج شد

بصیر، در حالی که تیم ملی شنای کشورمان قصد دارد برای آمادگی هر چه بیشتر برای کسب سهمیه المپیک به مدت دو ماه در مجارستان اردو بزند، مشکلات نظام وظیفه ای مشکلات عدیده ای را برای ملی پوشان بوجود آورده است و این  داستان از آرشام میرزایی قهرمان شنای سرعت کشورمان در سال ۹۳ آغاز شد.

* ممنوع الخروج هستم

آرشام میرزایی ملی پوش شنا گفت: بهمن ۹۳ بود که از طرف فدراسیون جهانی شنا “فینا” بورسیه ای به کشورمان اهدا شد که مبنی بر آن یک شناگر ایرانی می توانست به مدت یک سال در کشور پرتغال به تمرین و مسابقات بپردازد. بر اساس شرایط بورسیه من به نماینده ایران به پرتغال سفر کردم.

فدراسیون برای خروج من از کشور مبلغ پانزده میلیون را به عنوان وثیقه به سازمان نظام وظیفه پرداخت کرد. مدت زمان معین شده برای حضورم در خارج از کشور ۴۵ روز بود. من این موضوع را با فدراسیون در میان گذاشتم و متذکر شدم که قصد دارم یک سال در پرتغال بمانم. فدراسیون نیز به من اطمینان داد که هر ۴۵ روز یک بار برگه خروج را تمدید خواهد کرد.

ملی پوش شنا ادامه داد: پس از چهار ماه و نیم حضورم در پرتغال ومناسب نبودن شرایط موجود از لحاظ فنی و تمرینی، تصمیم گرفتم به کشور برگردم. پس از ورودم به ایران سازمان نظام وظیفه اعلام کرد برای بازگشت به کشور دیر کرد داشته ام و به همین دلیل پاسپورتم ضبط شد. بعد از مدتی فدراسیون پاسپورتم را پس گرفت و پانزده میلیون نیز به فدراسیون برگردانده شد. اما نام من در سیستم نظام وظیفه به عنوان ممنوع الخروج درج شد که برای رفع این مشکل فدراسیون باید مبلغ پانزده میلیون را به عنوان جریمه به سازمان نظام وظیفه پرداخت کند.

میرزایی افزود: من شخصا توانایی پرداخت پانزده میلیون را ندارم اگر هم داشتم هیچ گاه آن را پرداخت نمی کردم زیرا من نماینده کشورم در پرتغال بودم و برای گردش به این کشور نرفته بودم. ممنوع الخروجی برایم دردسرساز شده است هم از مسابقات دوبی جا ماندم و هم وضعیتم برای حضور در اردوی مجارستان نامشخص است. من هدفی جز کسب ورودی المپیک برای کشورم ندارم.

* شرمنده آرشام هستم

محسن سمیع زاده دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو درباره وضعیت میرزایی گفت: آرشام شاگرد من است. من واقعا متاسفم که این اتفاق برای او رخ داده است. قوانین باید شرایط را نیز در نظر بگیرد. میرزایی از طرف فدراسیون جهانی به پرتغال سفر کرد. او برای احترام به قوانین از مسابقه کوآلیفیکیشن جهانی گذشت و به ایران بازگشت. فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان بارها با سازمان وظیفه عمومی مکاتبه کرده است که امیدوارم جواب دهد.

وی افزود: چون آرشام شاگرد من است وجهه ای خوبی ندارد که فدراسیون را مجبور کنم برای رفع مشکل او پانزده میلیون را پرداخت کند. حاضرم وام بگیرم و پانزده میلیون جریمه را پرداخت کنم. امیدوار به جوانانی چون میرزایی که توجه اندکی به آن ها می شود بیشتر اهمیت دهند و مشکلات آن ها را حل و فصل کنند.

* قوانین باید برای همه اجرا شود

اما مربی تیم ملی شنا معتقد است: این قانون به طور یکسان در همه رشته های ورزشی اجرا نمی شود. خشایار حضرتی گفت: گفته می شود دانشجویان و مشمولان نظام وظیفه نمی توانند بیشتر از ۴۵ روز خارج از کشور باشند. برای من جای تعجب و سوال است که چگونه بازیکنان فوتبال، بسکتبال و یا والیبال به مدت طولانی کشور را ترک می کنند و در تیم های مختلف خارجی بازی می کنند و مشکلی هم پیش نمی آید. چرا قانون فقط برای بعضی اجرا می شود؟ میرزایی هنوز برای سفر چهار ماهه اش به پرتغال در بلاتکلیفی به سفر می برد.

* پانزده میلیون بلی یا خیر؟

به گفته محسن رضوانی رییس فدراسیون شنا شناگران تیم ملی در برخی ماده ها تنها یک ثانیه با کسب ورودیه المپیک فاصله دارند. می توان خوش بین بود و ادعا کرد برگزاری اردوی دو ماهه در مجارستان شاید باعث شود تیم ملی شنا با بلیت ریو به ایران باز گردد.

به همین دلیل لازم به نظر می رسد فدراسیون با حل مشکلات به وجود آمده برای آرشام و هم چنین تسریع بخشیدن در حل و فصل امور احمدرضا جلالی سرباز دیگر تیم ملی که او هم به دلیل مشکلات سربازی از مسابقات دوبی جا ماند، از تنش ها و دل نگرانی های شناگران در آستانه مسابقات کسب سهمیه جلوگیری کند. البته باید دید فدراسیون با توجه به مشکلات مالی پیش رو به پرداخت این پانزده میلیون تن خواهد داد یا خیر؟

شفاف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا