ظرفیت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در فریدونکنار؛

بیش از ۶ هزار هکتار زمین کشاورزی فریدونکنار تشنه حمایت مسئولان/ لزوم حمایت همه‌جانبه مسئولان برای تحقق برند جهانی برنج فریدونکنار

بصیر، در راستای فرموده مقام معظم رهبری که امسال را به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده‌اند، شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود از اولویت برخوردار است.

در حالیکه مقام معظم رهبری بارها از سال ۸۹ بر لزوم توجه به این امر تاکید کرده بودند اما هنوز تحقق این امر بر روی کاغذ‌ها باقی مانده است و کمترین توجهی نیز به این مقوله مهم نشده است و فقط در حد شعار باقی ماند.

در این گزارش نیاز دیده شد تا سومین ظرفیت تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان فریدونکنار را به مسئولان مربوط معرفی کنیم تا با توجه به این ظرفیت‌ها گامی مثبت در اجرای این نسخه شفابخش اقتصادی بردارند.

برنج؛ برند جهانی که نیاز به حمایت دارد

شهرستان فریدونکنار با دارا بودن بیش از ۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از بهترین نوع محصول برنج را تولید می‌کند.

طارم محلی فریدونکنار با عطر و بویی بی‌مانند مورد قبول تمامی ذائقه‌ها است به گونه‌ای که این نوع برنج شهرت جهانی پیدا کرده است.

کارشناسان کشاورزی معتقد هستند که به چند دلیل این برنج مورد پذیرش تمامس سلیقه‌ها است، این برنج علاوه بر ویژگی‌های اصلی یک برنج خوب ازجمله عطر و طعم و قدکشیدگی در مقایسه با ارقام دیگر از لحاظ تغذیه‌ای خوش خوراک است و به آسانی نیز هضم می‌شود.

بر اساس نظر این کارشناسان این برنج به لحاظ بهداشتی از کم‌ترین میزان کودهای شیمیایی و سموم در مراحل تولید آن به کار گرفته می‌شود و ویژگی آب و هوایی انحصاری و خاک منطقه فریدونکنار  شاید مهم‌ترین دلیل آن باشد.

نکته قابل توجه دیگر این است که اراضی کشاورزی در فریدونکنار در فصل غیر کشت به تالاب تبدیل می‌شود، تالاب فریدونکنار برخلاف سایر تالاب‌های موجود در ایران فصلی بود در فصل پاییز و زمستان مکانی برای انواع پرندگان مهاجر مهیا می‌کنند.

وجود این پرندگان مهاجر که تعداد آنها به میلیون‌ها پرنده به مدت ۵ تا ۷ ماه می‌رسد می رسد، موجب تزریق مقادیر زیادی فضله و کود‌های پرندگان به صورت تدریجی می‌شود و این کودهای طبیعی رها شده توسط پرندگان به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ازت و فسفر موجب غنی شدن خاک شالیزارهای منطقه شده و مصرف انواع کودهای شیمیایی را به کمترین میزان می‌رساند.

همچنین این پرندگان با تغذیه انواع حشرات و کرم‌ها نیاز به مصرف سموم برای دفع آفت‌ها در مزارع شالیزارهای فریدونکنار را به حداقل می‌رسانند.

بر اساس این گزارش، برنج فریدونکنار با وجود چنین مشخصات مناسبی مغفول مانده و هیچ حمایتی از مسئولان امر صورت نمی‌گیرد.

علاوه بر اینکه مسئولان توجهی به این امر نکرده‌اند شهرستان‌های دیگر استان با استفاده از این غفلت، اقدام به برگزاری جشنواره‌هایی برای معرفی برند جهانی برنج خود می‌کنند که ظلمی آشکار به مردم و کشاورزان فریدونکناری است.

به گزارش بصیر، مسئولان فریدونکناری به چندین شیوه می‌توانند علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی نقش مثبتی در رونق این محصول استراتژیک در این شهرستان ایجاد کنند که در نهایت سود آن به کشاورزان می‌رسد.

برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی برنج فریدونکنار، بسته‌بندی این محصول و توزیع در سطح بازارهای کشور، ایجاد لکه صنعتی و به کارگیری جوانان در این شهرک‌های صنعتی، حمایت بیمه‌ای از کشاورزان، ممانعت از واردات و حمایت از برنج تولیدی و غیره بخش کوچکی از راه‌کارهای تحقق این امر است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا