پارلمان برزیل رأی به برکناری رئیس‌جمهور داد

بصیر، در حالیکه هزاران نفر از مخالفان و حامیان روسف بیرون ساختمان کنگره تجمع کرده بودند، مخالفان به راحتی توانستند دو سوم آراء لازم برای فرستادن روسف به سنا به منظور محاکمه به اتهام دستکاری در حساب‌های بودجه‌ای را جمع کنند.

اگر سنا نیز با یک اکثریت مطلق به استیضاح رأی دهد، روسف از کارش تعلیق شده و منصبش به معاون رئیس‌جمهوری، میشل تمر، واگذار خواهد شد. اگر روسف در محاکمه مجرم شناخته شود تمر تا پایان دوره روسف در سال ۲۰۱۸ در دفتر ریاست‌جمهوری خواهد ماند.

نبرد استیضاح، در دورانی که برزیل شاهد بزرگترین رکود اقتصادی از دهه ۱۹۳۰ به این سو بود، آغاز شده و کشور ۲۰۰ میلیونی را بیش از هر زمان دیگری پس از پایان دیکتاتوری نظامی در ۱۹۸۵، دچار شکاف کرده است.

این روند منجر به نبردی شدید بین روسف ۶۸ ساله و تمر ۷۵ ساله نیز شده که احتمالا منجر به بی‌ثباتی دولت آتی شده و برزیل را ماه‌ها در ابهام فرو خواهد برد.

علی‌رغم خشم ناشی از افزایش بی‌کاری، حزب کارگر روسف می‌تواند به حمایت قوی میلیون‌ها برزیلی طبقه کارگر متکی باشد، کارگرانی که احساس می‌کنند برنامه‌های رفاهی منجر شده خانواده‌های‌شان از فقر نجات یابند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۶۰ درصد مردم برزیل خواهان برکناری روسف، اولین رئیس‌جمهور زن برزیل، هستند.

اگرچه روسف متهم به فساد نشده است، اما دولت وی در یک رسوایی گسترده رشوه در شرکت نفتی دولتی پتروبراس فرو رفته و رکود اقتصادی نیز به نارضیاتی‌ها افزوده است.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا