در ادامه لغو تحریم‌های پسابرجامی؛

تحریم تانکری ایران هم رفع نشد

بصیر، ایران برای افزایش صادرات نفت خود با مشکل مواجه است، زیرا بسیاری از تانکرهای این کشور درگیر ذخیره نفت خام هستند، برخی آماده کشتیرانی نیست و صاحبان کشتی های خارجی هنوز هم تمایلی برای حمل محموله های نفتی این کشور ندارند.

به دنبال لغو تحریم های اتحادیه اروپا که در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ایران تحمیل شده بود و موجب شده بود تهران صرفا به مشتریان آسیایی وابسته باشد، ایران به دنبال بازپس گیری سهم از دست رفته خود از بازار اروپاست.

یک مقام ارشد دولت ایران گفت، این کشور در ناوگان خود ۵۵ تا ۶۰ تانکر نفتی دارد. وی نگفت که چه تعداد از این تانکرها برای ذخیره نفت فروخته نشده مورد استفاده قرار گرفته اند، اما منابع صنعتی گفتند، ۲۵ تا ۲۷ تانکر در نزدیکی بنادر مختلف از جمله عسلویه و جزیره خارگ لنگر انداخته اند و برای ذخیره نفت مورد استفاده قرار می گیرند.

این مقام ایرانی در پاسخ به این سوال که چه تعداد تانکر قابلیت کشتیرانی ندارند و باید مجددا با استانداردهای کشتیرانی بین المللی تطبیق داده شوند گفت: «حدود ۲۰ تانکر بزرگ… باید مدرنیزه شوند.»

بر اساس آمارهای کشتیرانی و یک منبع مطلع که حرکت تانکرها را رصد می کند، ۱۱ تانکر ایرانی دیگر روز سه شنبه در حال حمل نفت به مشتریان آسیایی بوده اند.

منابع صنعتی گفتند، این بدان معناست که برای افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران به اروپا و سایر نقاط جهان به کشتی های خارجی مورد نیاز است. اما بسیاری از کشتی داران خارجی که به دلیل رشد بازار کار تانکرهای نفتی کمبودی از جهت گرفتن سفارش محموله های جدید ندارند، تمایلی به حمل محموله های نفتی ایران ندارند.

دلیل اصلی این است که برخی از محدودیت های آمریکا علیه تهران همچنان پابرجاست و این کشور همچنان از معاملات تجاری یا تعامل با موسسات آمریکایی از جمله بانک های این کشور محروم است و این مانعی عمده بر سر راه داد و ستدهای نفتی و تانکری است که به دلار ارزش گذاری می شوند.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا