معاونت نوپای طب سنتی به دستور چه کسانی منحل شد؟/ نقش طب سنتی در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی

بصیر، طی سال های گذشته طب سنتی به عنوان یکی زا روش های درمانی در کنار سایر روش ها به مردم معرفی می شود و متخصصان زیادی در این زمینه برای درمان بسیاری از بیماری ها فعالیت می کنند.

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر تنزل معاونت طب سنتی وزارت بهداشت به یک اداره از سوی رسانه ها منتشر شد که در نهایت با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد مسئولان امر در وزارت بهداشت بعد از سال ها تلاش بی وقفه پزشکان در این زمینه اقدام به تنزل این معاونت کرده اند.

حدود یک هفته پیش بود که خبری مبنی بر انتصاب معاون اجتماعی وزارت بهداشت منتشر شد. هر‌چند در این خبر به انحلال معاونت طب سنتی این وزارتخانه و تشکیل معاونت اجتماعی به جای آن اشاره‌ای نشده بود. حالا اما با رسانه‌ای شدن این ماجرا شاهد واکنش‌های متفاوت به این موضوع هستیم؛‌واکنش‌هایی که بر ناتوانی وزارت بهداشت از مدیریت و برنامه‌ریزی برای این طب و در نتیجه تغییر رویکرد برخی پزشکان طب سنتی به رویکرد اقتصادی حکایت دارد و همین امر موجب شد عملکرد در حوزه طب سنتی رضایت‌بخش نباشد.

وزیر بهداشت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص تبدیل معاونت طب سنتی به اداره کل طب سنتی اظهار کرد: این کار تنزل نیست؛ ما از طب سنتی حمایت می‌کنیم اما تاکنون از اقدامات صورت گرفته راضی نیستیم.

آنچه که مسلم است پزشکانی که سال ها دروس طبابت شیمیایی را خوانده اند امروز حاضر نیستند دستور العمل های شیمیایی را برای بیماران کناز گذاشته و از روش های سنتی برای مداوای بیماران خود استفاده کنند.

این معاونت نو پا در سال ۹۲ تأسیس شد و در نهایت سیاست های مربوط به آن در سال ۹۳ ابلاغ شد که در نهایت می توان گفت تنها سه سال از عمر این معاونت نوپا بیشتر نگذشته و نمی توان عملکرد گسترده‌ای از این معاونت شاهد در این سه سال انتظار داشت.

پزشکان زیادی از سال های گذشته در کنار تخصص های خود به طب سنتی هم روی آورده اند و حتی از تجربیات پزشکان دنیا در این زمینه نیز بهره مند شده اند اما این تنزل باعث می شود زحمات همه این پزشکان زیر سوال رود.

در همین راستا پژوهشکده های زیادی در راستای طب سنتی و طب مکمل در کشور تشکیل شد که همه این پژوهشکده ها با نظارت این معاونت انجام وظیفه می کردند؛ این معاونت در بحث ساماندهی پژوهشکده ها تا کنون قدم های موثری برداشته بود.

دکتر شهاب مالمیر، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و پژوهشگر در زمینه طب سنتی در خصوص اهمیت طب سنتی در دنیا به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: کشور بزرگی مانند سوئد از طب سنتی در درمان بیماری ها استفاده های زیادی می کند تا جایی که از روش های القایی برای جراحی ها استفاده می‌کنند.

وی در این خصوص افزود: در بسیاری از کشورهای جهان، به جای استفاده از داروهای شیمیایی هزینه بر، از طب سنتی کم هزینه استفاده می‌کنند؛ با توجه به اینکه امسال نیز سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامیده شده است، می توان با روی آوردن به طب سنتی گام های موثری در زمینه اقتصاد مقاومتی برداشت.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون مسائل اقتصاد مقاومتی در عمل و همچنین تلاش های بی وقفه بسیاری از متخصصین در این زمینه اقدام وزارت بهداشت در تنزل جایگاه این طب در وزارت بهداشت و ادغام آن با مدیریت های دیگر کم توجهی به این مسئله تلقی می شود و امید است که وزارت بهداشت برای پیگیری این موضوع اقدامات موثرتری داشته باشد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا