برای چه آمده‌ای و دنبال چه هستی.........

حال و هوای این روزهای مساجد فریدونکنار جالب است/اعتکاف فرصتی برای بازیابی درونی انسان‌ها است

بصیر، این چند روز مساجد شهرها و روستاها میزبان افرادی هستند که به گفته خودشان آمده‌اند تا با یک معجون  از گرد و غبار زندگی روزمره رهایی یابند و بند دل خویش را به معبودشان گره بزنند.

اعتکاف همان معجونی است که شاید نوشیدن آن سخت و دشوار باشد، اما وقتی که پایان یابد چنان نیرویی به درون انسان تزریق می‌شود که تا مدت‌ها اثرش باقی است.

چند سالی می‌شود که  مساجد شهر و روستاهای کشورمان و حتی برخی از دانشگاهها اقدام به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف می‌کنند و علاقه‌مندان بسیاری در این برنامه شرکت می‌کنند و به فرموده مقام معظم رهبری”اعتکاف یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی است”.

مهم‌ترین ایام برای اعتکاف روزهای سپید (ایام البیض) (یعنی روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم رجب) است.

ماه رجب ارزشمند است، ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل است؛ ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود است؛ ماه رجب گاهِ اعتکاف است. در این ماه، که هنگامه تحول است، عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای دوست، پله های سلوک را پیموده و پله پله به خدا نزدیکتر می شوند. معتکف روزه اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است. در خانه دوست، سفره ایی از مغفرت و بخشایش گسترده شده و عاکف با صیقل روح و روان، زنگار گناه از دل می زداید و مهیای ضیافت بزرگ در ماه وصال می گردد. ماهی که عشاق از سفره پرفیض الهی، لقمه های راز بر می چینند و عطر قرآن از ژرفای دل بار یافتگان، مشام جان را می نوازد.

مساجد شهرستان فریدونکنار همزمان با سراسر کشور اقدام  به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف کرده‌اند و با استقبال زیاد علاقه‌مندان روبرو شده‌اند، و این در حالیست که به گفته معتکفین سطح کیفی این برنامه در مساجد مختلف شهرستان بالاست.

اعتکاف فرصتی برای خلوت کردن با خدای خویش

مهدی بابکی یکی از معتکفین مسجد فاطمه الزهراء فریدونکنار است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار بصیرنیوز با بیان اینکه ششمین سالی است که در اعتکاف شرکت می‌کنم گفت: اعتکاف فرصتی است برای خلوت کردن با خدای خویش و باعث می‌شود انسان صفای باطنی پیدا کند.

این معتکف خاطرنشان کرد: بهترین چیزی که انسان می‌تواند در این ۳ روز بدست آورد، رها شدن از تعلقات دنیا است.

خودشناسی یکی از نتایج اعتکاف است

قاسم آقا برار نژاد در حالی که ۱۵ سال سن دارد به خبرنگار بصیرنیوز گفت: من ۵ سال است که در مراسم معنوی اعتکاف حضور پیدا کرده‌ام و فضای این برنامه رو نشاط آور و جذاب می‌دانم.

این نوجوان در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه، اعتکاف باعث رشد انسان می‌شود خاطرنشان کرد: خود شناسی و درک انسان از خود، از نتایج اعتکاف است و من به دوستان خود توصیه می‌کنم حتی برای یکبار هم شده در این مهمانی باشکوه شرکت کنند.

باید از ظرفیت اعتکاف استفاده کنیم

محمدرضا حمیدی یکی از فعالان قرآنی شهرستان فریدونکنار است، وی که خود از معتکفین است به خبرنگار بصیرنیوز گفت: اعتکاف فرصتی برای ترمیم روح انسان‌ها است و همه باید از این ظرفیت معنوی برای رسیدن به خدا استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که ما در زندگی عادی خود شاید از فضای معنوی غافل شویم اما اینجا در همه حال می‌توانیم یاد خدا را در دل‌های خود داشته باشیم و به آرامش برسیم.

تغییر درونی و به آرامش رسیدن از دستاوردهای اعتکاف است

علی سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار بصیرنیوز اظهار کرد: انسان نیاز به بازیابی درونی دارد و اعتکاف زمان خوبی است تا این کار صورت گیرد.

وی با بیان اینکه، آرامش انسان در فضای معنوی تحقق پیدا می‌کند و اعتکاف این فضا را آماده کرده است، تصریح کرد: تغییر درونی و به آرامش رسیدن از دستاوردهای اعتکاف است.

معتکف مسجد ولیعصر(عج) فریدونکنار خاطرنشان کرد: معتکفین با پایان این ۳ روز می‌توانند برای زندگی آینده خود برنامه ریزی درستی داشته باشند تا هیچگاه از مسیر اسلام منحرف نشوند.

اعتکاف یک نوع دعوت از سوی خداست

سید محمد یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه اعتکاف یک نوع دعوت از سوی خداست به خبرنگار بصیرنیوز گفت: یکی از کارهایی که در اینجا یاد میگیریم مراقبت کردن و خودسازی است.

وی خاطرنشان کرد: اعتکاف به مانند تمرین است تا برای یک سال آمادگی داشته باشی از خطاها پرهیز کنی و با انجام دادن دستورات الهی به یک انسان کامل تبدیل شوی.

آری برای رسیدن به معبود خویش باید از لذات دنیایی چشم پوشید و به مانند این معتکفین در چارچوب خالق خود باشی تا رسم بندگی بیاموزی. خلوت کردن، خودشناسی، ترمیم روح، تغییر درونی همه از دعوت خدایی است که انسان را به مهمانی فرامی‌خواند.

در این چند ساعتی که مهمان معتکفان بودیم، صفای ظاهری و خلوص باطنی مهمترین چیزی بود که می‌توانستیم از چهره تک تک آنها دریافت کنیم و شاید همه‌ی اینها به برکت چیزی به نام اعتکاف بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا