صید ماهی استخوانی به حداقل‌ترین میزان خود رسید؛

کاهش ۷۵ درصدی صید ماهی کفال در مازندران/ نامناسب بودن وضعیت آب‌ و هوایی و کاهش دمای آب مهم‌ترین دلیل کاهش صید

بصیر، صید ماهی یکی از آشناترین مشاغل بسیاری از مردم استان مازندران است، چرا که وجود رودخانه‌ها و بویژه دریای مازندران در این استان شرایط را برای یک فعالیت پر درآمد آماده می‌کند.

ماهیگیری از آن دست از شغل‌هایی است که علاوه بر کسب درآمد، شادابی و نشاط را نیز به همراه می‌آورد، این حرفه به منظور تأمین درآمد از روش فروش مستقیم ماهی، تولید فرآورده‌های دریایی یا تأمین مواد اولیه صنایع مرتبط انجام می‌شود. در این روش ماهی‌گیری در مقیاس وسیع اما با توجه به محدودیت‌های فروش و قوانین انجام می‌گیرد.

صید بی‌رویه کلیکا یکی از دلایل اصلی کاهش صید ماهیان استخوانی است

به طور معمول ماهی‌گیری به چند دسته خاص تقسیم می‌شوند، اما نگاه مردم مازندران عموماً به این فعالیت سنتی و در برخی موارد صنعتی است.

در روش سنتی به طور معمول از تور برای صید ماهی استفاده می‌شود، یکی از این روش‌ها نصب تورهای عمودی به صورت ثابت در طول خط ساحلی است که با استفاده از جزر و مد آب دریا موجب گیر افتادن ماهی در تور می‌شود.

روش دیگر استفاده از تورهای بزرگ در سطح یا کف دریا است، این تورها ممکن است در یک ناحیه دریا پهن شده یا توسط کشتی در مسیر مشخصی کشیده شود.

در روش صنعتی نیز روش‌های نوین مانند استفاده از رادار، سونار، تصاویر ماهواره‌ای و تجهیزات پیشرفته مکانیکی مانند تورهای هدایت شونده، جرثقیل‌های بزرگ و دستگاه‌های مکش به کار گرفته می‌شود.

به گزارش بلاغ، این فعالیت در مازندران به دلیل قرارگرفتن بسیاری از شهرستان‌های آن در مسیر خط ساحلی و وجود

با صید کلیکا یکی از زنجیره‌های اصلی غذایی ماهیان از بین رفته و زندگی ماهی‌های استخوانی را در خطر قرار داده است.

رودخانه‌های فراوان از رونق خاصی برخوردار است، اما سال صیادی که گذشت شاهد کاهش چشمگیر صید ماهیان استخوانی در مازندران بودیم.

وضعیت آب و هوایی مهم‌ترین دلیل کاهش صید ماهیان استخوانی

عباسعلی شیخ‌تبار معاون صید بنادر ماهیگیری استان مازندران در این رابطه به خبرنگار بلاغ گفت: صید ماهی استخوانی دریای خزر از ۲۰ مهرماه ۹۴ آغاز و تا ۳۰ فروردین ۹۵ ادامه داشت.

وی با بیان اینکه در این مدت ۲هزار و ۳۰۰تن از انواع ماهی استخوانی صید شد، خاطرنشان کرد: شاهد کاهش ۴۸درصدی صید ماهی استخوانی نسبت به سال گذشته بودیم.

معاون صید بنادر ماهیگیری استان مازندران با اشاره به اینکه تلاش صیادی نیز در این مرحله ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: با توجه به تلاش صیادان، سرانه تعیین شده برای هر تعاونی ۴۳تن شده است که در سال گذشته این میزان دو برابر بود و کاهش ۴۹درصدی را شاهد هستیم.

شیخ‌تبار از کاهش ۳۱درصدی صید ماهی سفید در مازندران خبر داد و بیان کرد: با وجود اینکه صید ماهی کپور نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، اما صید ماهی کفال با کاهش چشمگیر ۷۵درصدی روبه‌رو بود.

وی با اشاره به دلایل

حذف یک مجموعه این اکوسیستم برای زندگی دیگر موجودات آن محیط خطرآفرین است.

کاهش صید ماهی‌های استخوانی در مازندران، خاطرنشان کرد: امسال به دلیل نامناسب بودن شرایط آب و هوایی و کاهش دمای آب دریای خزر شاهد کاهش صید ماهی بودیم.

معاون صید بنادر ماهیگیری استان مازندران افزود: همچنین تعداد روزهای غیرفعال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و بیش از ۴۰روز دریا کولاک بود.

شیخ‌تبار در ادامه با اشاره به اینکه برخی از ماهیان سفید نیز مهاجرت دیرهنگامی داشتند، تصریح کرد: در روزهای نخست صید، جریان‌های دریایی همسو نبود و صید ماهی کفال را در همان دو ماه نخست از دست دادیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این میزان صید اقتصادی نبود، در دو مقطع زمانی مهلت صیادی را تمدید کردیم، اما بار دیگر هم کمبودها جبران نشد و تنها ۳۰۰تن در روزهای تمدید شده صید شد.

معاون صید بنادر ماهیگیری استان مازندران با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل کاهش صید ماهیان استخوانی صید غیرمجاز است، گفت: صیادی به صورت غیرمجاز،

یکی از راه‌های موثر برای مقابله با این اقدام، خرید لنج‌های کلیکاگیری از سوی دولت است

تلاش برای صید را کم می‌کند که این امر نیز تاثیرگذار است.

وی با اشاره به وضعیت رودخانه‌های مازندران، یادآور شد: ماهی باید برای تخم‌گذاری به رودخانه‌ها بیاید، اما آلودگی زیست محیطی و کدر بودن آب تاثیر منفی بر این امر می‌گذارد.

شیخ‌تبار با ابراز امیدواری از اینکه در تعطیلات فصل صیادی به دنبال بازسازی ذخایر با تکثیر نیمه مصنوعی ماهی هستیم، خاطرنشان کرد: به منظور پرورش طبیعی ماهی سفید در ۹ رودخانه مازندران شیل‌گذاری کردیم و همچنین این امر برای ماهی کپور بر روی ۲ رودخانه در این استان در حال انجام است.

حذف یک زنجیره اکوسیستمی مهم‌ترین عامل کاهش صید ماهیان استخوانی

غلامرضا صالحی مسئول کمیته ماهیگیری ورزشی شهرستان فریدونکنار نیز در گفت‌و‌گو با بلاغ با اشاره به اینکه صید بی‌رویه کلیکا یکی از دلایل اصلی کاهش صید ماهیان استخوانی است، گفت: با صید کلیکا یکی از زنجیره‌های اصلی غذایی ماهیان از بین رفته و زندگی ماهی‌های استخوانی را در

به منظور پرورش طبیعی ماهی سفید در ۹ رودخانه مازندران شیل‌گذاری شد و همچنین این امر برای ماهی کپور بر روی ۲ رودخانه در این استان در حال انجام است.

خطر قرار داده است.

وی با بیان اینکه سم کشاورزی نیز در زمینه کاهش صید ماهی بی‌تاثیر نیست، افزود: در زمان تخم‌ریزی، سموم کشاورزی قابل‌توجهی در رودخانه‌ها وجود ندارد که بتواند بر روی عملکرد ماهیان تاثیر بگذارد اما بی‌تاثیر نیز نیست.

مسئول کمیته ماهیگیری ورزشی شهرستان فریدونکنار با اشاره به اینکه ماهی‌ها به صورت اکوسیستمی با یکدیگر در ارتباط هستند، تصریح کرد: حذف یک مجموعه این اکوسیستم برای زندگی دیگر موجودات آن محیط خطرآفرین است.

صالحی تغییر شرایط آب‌و‌هوایی مازندران را نیز دلیل برای کاهش صید ماهی دانست و گفت: اگر زمستان ادامه‌دار شود و دمای آب به شرایط مناسب و دلخواه ماهی نرسد، مهاجرت و تخم‌ریزی صورت نمی‌پذیرد.

وی با بیان اینکه از سوی برخی صیادان آزاد نسل‌کشی در حال اتفاق است، گفت: یکی از راه‌های موثر برای مقابله با این اقدام، خرید لنج‌های کلیکاگیری از سوی دولت است که علاوه بر کاهش فعالیت صیادان آزاد، موجب مقابله با آلودگی زیست‌محیطی نیز می‌شوند.

به گزارش بلاغ، به نظر می‌رسد لزوم برخورد با صیادان متخلف، مبارزه با آلودگی زیست محیطی، استفاده کمتر از سموم و کودها در زمان کشاورزی و ورود دولت برای خرید لنج‌های شخصی می‌تواند در زمینه مقابله با کاهش صید ماهی استخوانی در آینده موثر باشد.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا