هشدار نسبت به مصرف برنج‌های خارجی

بصیر، عباس نخعی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار تن برنج قاچاق در سال گذشته کشف شد، اظهار کرد: با وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌هایی که مجوز در بخش واردات مرز‌نشینی می‌دهند، جلساتی داشتیم تا در رابطه با واردات برنج حساسیت بیشتری داشته باشند و از طرفی به مردم نیز توصیه می کنیم برای خرید برنج خارجی حتما دقت و حساسیت لازم را داشته باشند.

ضرورت کنترل و نظارت بیشتر در واردات برنج‌های

وی با بیان اینکه موضوع قاچاق برنج از عمده‌ترین مشکلات ما در بخش محصولات زراعی است، افزود: مهم ترین موضوع در برنج های قاچاق، مشخص نبودن استفاده از سموم، کود شیمیایی و آفت کش‌هاست. برنج های قاچاق به احتمال بسیار زیادی در معرض آفات گوناگون از جمله فلزات سنگین قرار دارند؛ بنابراین باید کنترل و نظارت بیشتری در واردات آن صورت گیرد.

نخعی با بیان اینکه نظر سازمان استاندارد و وزارت بهداشت برای قابلیت مصرف بودن برنج باید وجود داشته باشد، تاکید کرد: برنجی که توسط مرزنشینان وارد می‌شود، تحت شرایط خاصی حق ورود به کشور را دارد و برای مصرف در همان استان‌ مرزی است و مازاد آن برای ورود به سایر شهرها باید تشریفات گمرکی خاص خود را سپری کند.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه این تفکر وجود دارد که همیشه استفاده از کالای خارجی برای مردم ارجحیت دارد، گفت: منعی برای استفاده از کالاها و اجناس خارجی دارای شناسنامه وجود ندارد ولی در اقلامی مثل برنج اگر وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو آن‌ها را تأیید نکرده باشد یا فاقد برچسب باشند، خطرناک هستند چون شرایط تولید، حمل و نقل و نگهداری آنها مشخص نیست و برای سلامتی مضر است.

وی در عین حال بیان کرد: جمع‌آوری اقلام قاچاق از جمله برنج توسط بازرسان وزارت بهداشت و سازمان صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است ولی برخی به چرخه عرضه وارد می‌شوند و موضوع مهم این است که ممکن است تبعات منفی برنج های آلوده بلافاصله پس از مصرف مشخص نباشد و اثرات تخریبی آن‌ به مرور نمایان شود.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با اشاره به قاچاق شیر خشک، کنسروجات، آبمیوه‌ها و انواع کمپوت‌ها نیز تاکید کرد: مردم باید در خرید اینگونه اقلام دقت کنند و در خواست ما از وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد این است که براساس نیاز‌های داخلی برنامه هایی انجام دهند تا این کالاها به میزان کافی و سالم به دست مصرف‌کنندگان برسد.

عصرامروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا