سناریو جنگ بعدی اسرائیل علیه حزب‌الله چگونه است؟

بصیر، پایگاه اینترنتی «بیروت پرس» در مقاله‌ای به قلم «عمر معربونی»، کارشناس امور نظامی و راهبردی و افسر بازنشسته دانشکده نظامی اتحاد شوروی سابق تحت عنوان «معادلات رعب میان حزب الله و اسرائیل» به بررسی سناریوهای آتی رویارویی حزب الله با رژیم صهیونیستی می‌پردازد.

معربونی در این‌باره می‌نویسد: دیر یا زود شاهد نبرد حزب الله و رژیم صهیونیستی خواهیم بود، چون هر قدر هم بین دو طرف موازنه قوا و بازدارندگی برقرار باشد، باز یکی از آنها خود را مجبور خواهد دید که وارد جنگ با طرف مقابل شود و در این خصوص به نظر می‌رسد، این رژیم صهیونیستی است که زمان رویارویی را مشخص خواهد کرد.

به اعتقاد این کارشناس لبنانی امور راهبردی در این رویارویی «غافلگیری» مهمترین عامل در وارد آوردن خسارات بیشتر به ساختارهای زیربنایی حزب الله است، به ویژه آنکه گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل همواره بر افزایش قدرت حزب الله تاکید داشته و این حزب را درحال حاضر بزرگترین خطر برای امنیت رژیم صهیونیستی می‌دانند.

بالطبع چنین اظهار نظری از سوی محافل امنیتی و اطلاعاتی صهیونیستی بر پایه اطلاعات موثق به دست آمده صورت می‌گیرد که اغلب از رصد خبری و رسانه‌ای حزب و سخنرانی‌ها و دیدارهای سید حسن نصر الله و رصد و پیگیری گزارش‌های مربوط به مشارکت حزب الله در نبردهای سوریه و سلاح‌های مورد استفاده در این نبردها و نقاط تمرکز رزمندگان حزب انجام می‌شود و بخشی از بانک اهداف رژیم صهیونیستی را در رویارویی آتی تشکیل خواهد داد که دامنه آن لبنان را نیز دربر خواهد گرفت.

این موضوعی است که نایب رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز به آن اشاره کرد، وقتی از قصد اسرائیل جهت هدف گرفتن ساختارهای زیربنایی و تجمعات مسکونی در لبنان با هدف فشار بر حزب الله سخن گفت.

معادلات کنونی نشان می‌دهد  که کفه ترازو به سود حزب الله و زیان رژیم صهیونیستی سنگینی می‌کند، چون محاسبات صهیونیستی همچنان بر معیارهای کلاسیک تکیه می‌کند.

در خصوص توانمندی نیروی انسانی حزب الله، گزارش‌های اطلاعاتی از حیث تجارب به دست آمده توسط رزمندگان حزب در سوریه تاکید می‌کنند که حزب تجارب بسیاری با درجه بسیار بالایی از کیفیت در استفاده از انواع مختلف سلاح‌ها و تجهیزات نظامی از جمله به خدمت گرفتن انواع پهپادها به دست آورده است.

این گزارش‌ها همچنین به تجارب حزب الله در استفاده از انواع تاکتیک‌های نظامی و میدانی به ویژه در عرصه تشکیل گروه‌های هجومی و دفاعی اشاره می‌کنند که تجربه‌ای گسترده و بسیار مهم شمرده می‌شود و تمام سطوح از برنامه ریزی میدانی گرفته تا نبرد در انواع میدان‌ها و در شرایط مختلف جغرافیایی را شامل می‌شود.

در این بین آنچه تحت عنوان تلفات انسانی حزب الله و به عنوان نقطه ضعف این حزب به آن اشاره می‌شود، باید تاکید کرد که حزب الله با حضور در سوریه، در واقع اغلب نیروهای داوطلب خود را به صورت دوره‌ای راهی میدان‌های سوریه کرد، تجاربی که این نیروها در سوریه به دست آوردند، موجب بالا رفتن مهارت و کارآیی این نیروها و قرار گرفتن آنها در رده نیروهای ویژه حزب شد.

در بُعد قدرت موشکی، در این تردید نیست، تسلیحات و تجهیزات بسیاری به ذخایر موشکی حزب افزوده شد، بالطبع روی سخن در اینجا یک صد موشک گرادی نیست که بُرد آن به ۴۰ کیلومتر می‌رسد، بلکه موشک‌ها میان بُردی است که بُرد آنها به ۱۰۰ کیلومتر و دارای قابلیت حمل کلاهک مواد منفجره تا ۱۵۰ کیلوگرم است که تعداد آنها به هزاران فروند می‌رسد.

در زمینه پدافند هوایی و سلاح‌های مرتبط با آن، بسیاری از خلبانان رژیم صهیونیستی بارها تاکید کرده‌اند که طی عملیات‌های محوله رادارهایشان برای چند ثانیه از کار افتاده است و این از مهارت بالای استفاده کنندگان از موشک‌ها حکایت دارد.

در خصوص سلاح‌های زمین به دریا نیز اطلاعات موجود تاکید می‌کند که حزب‌ الله به موشک‌های یاخونت با بُرد ۳۰۰ کیلومتر دست یافته که امکان شلیک آن از سواحل فلسطین اشغالی وجود دارد.

از همه مهمتر معادله آمونیاک است که سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله آن را اعلام و تاکید کرد که در مقابل تئوری محو ضاحیه جنوبی بیروت، هدف گرفتن انبارهای آمونیاک یا تاسیسات اتمی رژیم صهیونیستی مطرح است.

ارزیابی اولیه تاکید می‌کند، رژیم صهیونیستی توان خروج از هرگونه رویارویی یا جنگ آتی با حزب الله را ندارد و گوشه‌ای از این شکست طی تجاوز سال ۲۰۰۶ میلادی به جنوب لبنان به تصویر کشیده شد.

معادلات مطرح بین حزب الله و رژیم صهیونیستی، معادلات رعب و وحشت به تمام معناست، به ویژه برای طرف صهیونیستی که شهروندانش بدون دریافت خدمات و قدرت تولید سال‌ها در فلسطین اشغالی به‌سر می‌برند.

مشرق نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا