به بهانه نهم اردیبهشت؛ روز شورا/ قسمت دوم؛

نگاهی گذرا به عملکرد ورزشی شورای شهر فریدونکنار در سه سال گذشته

بصیر، بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام و یکی از ویژگی‌های خاص شهرداری‌ها، حضور شورای شهر با امکاناتی در کنار شهرداری‌ها است.

تأکید قانون به شکلی است که از آن، اجبار به وجود شورای شهر را می‌توان یافت، هر چند وزارت کشور در زمانی که شورای شهر وجود ندارد به قائم مقامی از آن مسئولیت دارد اما بنابر تاکیدها و فهم از اصل ۱۰۳ قانون اساسی، ماده ۴۱ و دستور ماده ۴۲ و ۴۳ و ۴۴ همان قانون، نوعی مخالفت با دائمی بودن قائم مقامی وزارت کشور را می‌توان یافت.

بصیرنیوز در حالیکه فرارسیدن این روز را پیشاپیش به اعضای شورای شهر فریدونکنار تبریک می‌گوید و از زحمات آنها در این مدت قدردانی می‌کند اما لازم می‌بیند تا با نقد عملکرد در این حوزه، برای مدت باقیمانده به طور صحیح برنامه‌ریزی کنند.

با روی کار آمدن افراد جدید در شورای اسلامی به ویژه حضور افراد مختلف در تخصص‌های متفاوت نوید یک شورای مطلوب برای فریدونکنار را می‌داد اما به نظر می‌رسد هر چه به پایان عمر این شورا نزدیک‌تر می‌شویم مردم نسبت به انتخاب‌شان برای سال آینده در حال تجدید نظر هستند.

در این بخش به عملکرد ورزشی شورای شهر فریدونکنار اشاره می‌شود، بخشی که با حضور یک فرد ورزشی می‌توانست به مراتب بهتر از وضع موجود باشد و شرایط بهتری را برای ورزشکاران این شهرستان فراهم آورد.

نخستین انتقادی که به شورای شهر فریدونکنار در این برهه از زمان می‌توان انجام داد این است که مردم این شهر به ۷ نفر از کاندیداهای حاضر در رقابت‌ برای حضور در شورا رای مثبت دادند.

در این میان سپردن کمیته‌های مختلف شورا به افراد مختلف نخستین کار اشتباهی بود از سوی این شورا صورت پذیرفت.

با گذشت حدود سه سال از انتخاب این افراد به عنوان عضو شورای شهر، چه درست و یا اشتباه مردم به ۷ نفر برای پیگیری موضوع‌های مطرح شده در مسائل شهری رای دادند نه اینکه در کمیسیونی مشخص یک فرد برای یک شهر تصمیم بگیرد.

نخستین وعده محقق نشده در بخش ورزشی عدم تشکیل شورایار بوده که در امور ورزشی نبود شورایار ورزشی نگاه یکطرفه به برخی تصمیم‌ها را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

در بخش ورزشی در شورای شهر، مدت‌ها است که شاهد بروز اختلاف‌هایی با تعدادی از مربیان نام‌آَشنای استان و کشور در رشته‌های مختلف ورزشی هستیم، قطعا این عامل چیزی جز پسرفت را برای مردم شهر به همراه ندارد و اگر مشکلات شخصی را به یک فضای عمومی منتقل کنیم قطعا خسارت‌های بی‌شماری را به همراه دارد.

اگر بخواهیم نقطه ضعف دیگری از فعالیت‌های ورزشی در شورای شهر را مطرح کنیم، باید گفت که بسیاری از کارشناسان ورزشی در فریدونکنار معتقد هستند که اعضای شورا به ویژه مسئول کمیسیون ورزشی که با حمایت ورزشکاران در این جایگاه قرار گرفت پس از آغاز فعالیت هیچگونه تعاملی با آنها ندارد.

با نگاهی گذرا به هیئت‌های ورزشی چون کشتی، فوتبال و بسیاری از قهرمانان ورزشی در این شهرستان، شاهد عدم رضایت در نحوه عملکرد این دوره از شورا در بخش ورزشی هستیم.

به گزارش بصیرنیوز، نکته قابل اتکای این دوره از شورای اسلامی شهر فریدونکنار توجه به بحث زیرساخت‌ها است که جای تشکر دارد اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با توجه به درآمد مناسب شورا در این دوره آیا جز وظیفه ذاتی کار خاص دیگری صورت گرفته است.

هرچند بسیاری از افراد ورزشی در این شهر معتقد هستند که این شیوه توجه به زیرساخت‌ها و طولانی کردن برخی از پروسه‌ها بوی تبلیغات دارند و باید منتظر روزهای پایانی عمر این دوره از شورا بود.

در بحث بودجه‌بندی نیز سوالی پیش می‌آید که چه کسانی بر تخصیص این بودجه‌ها نظارت می‌کند و یا اینکه چگونه این بودجه‌ها تقسیم می‌شود، بر چه مبنایی هیئت فوتبال و بر چه مبنایی هیئت قایقرانی به عنوان مثال از این بودجه برخوردار شدند.

نکته قابل ذکر دیگر این پرسش است که چرا کمیسیون ورزشی شورای شهر از تجربیات و تخصص قهرمانان و مدیران ورزشی ارزنده فریدونکنار استفاده نمی‌کند، افرادی چون عباس حاج‌کناری، سیاوش فتحی، قاسم اکبری، غلام صانعی، حسین اسدی، کریم محمدی و ظرفیت بزرگ رسانه‌ای چون ابوالقاسم فرجی گه نقشی در تصمیم‌های این کمیسیون دارند.

به گزارش بصیرنیوز، هرچند در این دوره از شورای شهر توجه به امور ورزشی نسبت به ادوار گذشته تخصصی‌تر شده اما عدم استفاده از نخبگان ورزشی، برخوردهای سلیقه‌ای با ورزشکاران و مدیران ورزشی، به طول کشیده شدن طرح‌های ورزشی و شائبه استفاده از آن به عنوان نگاه تبلیغاتی و غیره بخشی از نقاط ضعف این کمیسیون است که به نظر می‌رسد باید تا پایان این دوره با برنامه‌ریزی صحیح و به دور از هرگونه جریان‌سازی خلاف واقع، برطرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا