ظرفیت تحقق اقتصاد مقاومتی در فریدونکنار/5؛

میزبانی فریدونکنار از دریا با زباله‌های مسافران/ گردشگری دریایی حلقه مفقوده جذب توریست در فریدونکنار

بصیر، در راستای تحقق این امر مهم که اصلی‌ترین هدف آن بهبود معیشت مردم مدنظر قرار دارد، شناسایی ظرفیت‌ها و توان داخلی است که با توجه به این موضوع و تقویت این ظرفیت‌ها، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور قابل حل می‌شود.
فریدونکنار یکی از شهرستان‌هایی است که به دلیل قرار گرفتن در محدوده جغرافیایی بسیار مناسب، از جاذبه‌های طبیعی فراوانی برخوردار است که توجه مسئولان و سرمایه‌گذاران داخلی نسبت به آن می‌تواند موجب شکوفایی منطقه و بهبود وضعیت اقتصادی مردم این شهرستان شود.
یکی از این جاذبه‌های طبیعی قابل استفاده در این شهرستان بهره‌گیری از دریای خزری است که به مسافت ۸ کیلومتر در این شهرستان وجود دارد.
اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد و زندگی امروز مردم دنیا غیر قابل انکار و توجه به آن ضروری است، منافع کشورهای صاحب دریا ارتباطی مستقیم با نیاز، توان و فرهنگ آنها دارد و در واقع سیاست دریایی آن کشورها بر اساس این مشخصات به دست می‌آید.
یکی از دلایل اصلی ایجاد چنین استراتژی‌هایی، اهداف اقتصادی است و برای تحقق این امر به میزان به‌کارگیری صحیح و موثر نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین و مقررات نیاز دارد تا با یک مدیریت صحیح و اصولی آن کشور را به یک قدرت درجه یک دنیا تبدیل کنند.
یکی از مزیت‏های جغرافیایی کشور در بخش دریایی است، چرا که ایران حدود ۳ هزار کیلومتر خط ساحلی دارد و دسترسی به دریا در شمال و کشور به آسانی مهیا می‌شود.
یکی از مهم‌ترین صنایع دریایی کشور صنعت کشتی‌سازی است، این صنعت می‌تواند به عنوان یک محور خاص اشتغال‌زایی و توسعه صنعتی بندرهای تجاری مورد توجه قرار بگیرد، هرچند تحقق این امر با وجود مشکلات موجود در بدنه مدیریتی این شهرستان بیشتر به یک رویا شباهت دارد اما می‌توان با برنامه‌ریزی دراز مدت نسبت به بومی‌سازی این امر ورود پیدا کرد.
توجه به حمل و نقل دریایی امروز در دنیا به یک صنعت تبدیل شده و گردشگران فراوانی را به سوی خود کشیده است، گردشگری دریایی همان حلقه مفقودی جذب توریست در فریدونکنار است که مسئولان با وجود این موهبت خدادادی هیچ توجهی به آن نکرده‌اند و تنها به برگزاری جلسات قناعت کرده‌اند.
استفاده بهینه از بندر فریدونکنار یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه اقتصادی در این شهرستان محسوب می‌شود، هرچند با سنگ‌اندازی‌های زیادی از سوی مسئولان استانی و برخی مسئولان دپارتمان شهری در حال صورت پذیرفتن است.
بندر فریدونکنار با در اختیار داشتن حجم وسیعی از دریا در این شهرستان می‌تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی با به کارگیری از افراد بومی و اشتغالزایی و رونق گردشگری دریایی با رفت و آمد کشتی‌های تجاری خارجی به آن ایجاد کند.
یکی دیگر از ظرفیت‌های بسیار مهم اقتصادی دریا، بهره‌گیری از ماهیان موجود در آن است که صیادان این شهرستان به وسیله آن زندگی خود را می‌گذرانند.
وجود انواع ماهیان سفید، کپور، کلیکا، کفال و سوف نوعی اشتغالزایی دریایی محسوب می‌شود که مردم جلوتر از مسئولان به صورت سنتی در حال انجام آن هستند، هرچند پرورش ماهیان در قفس نیز مدتی از آغاز آن می‌گذرد اما باید دید که این امر به نتیجه قابل قبولی می‌رسد.
یکی دیگر از فعالیت‌های که می‌تواند موجب درآمدزایی و جذب گردشگر باشد، تفریح‌های دریایی است، قایقرانی، مسابقات قایق‌های موتوری و جت اسکی، ماهی‌گیری و سفر بر کشتی‌های کوچک‌تر برای طبیعت‌گردی‌هایی مانند و پرنده‌نگری بخشی از جاذبه‌های دریا محسوب می‌شود که در این شهرستان قابل برنامه‌ریزی است.
برگزاری ورزش‌های آبی مانند شنا در آب‌های آزاد نیز طرفداران مخصوص به خود را دارد که می‌توان با وجود شیب ملایم آب دریای خزر در فریدونکنار نسبت به برگزاری و میزبانی مسابقه‌های استانی، کشوری و حتی بین‌المللی نسبت به آن برنامه‌ریزی کرد تا منبع درآمدی برای مردم در فریدونکنار باشد.
به گزارش بصیر؛ نقش و اهمیت دریا بر کسی پوشیده نیست و تنها به یک اراده برای رونق معیشت مردم و اشتغالزایی در این فضایی که خداوند به رایگان برای مردم فریدونکنار مهیا کرده است، نیاز دارد.
متاسفانه در سال‌های گذشته، تنها شاهد افزایش حجم زباله و ورود شیرابه‌های خانگی به دریا از طریق رودخانه در فریدونکنار بوده‌ایم که این امر می‌تواند با یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برطرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا