به بهانه نهم اردیبهشت؛ روز شورا/ قسمت چهارم؛

نگاهی گذرا به عملکرد شورای شهر فریدونکنار در بخش کشاورزی در سه سال گذشته

بصیر، بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام و یکی از ویژگی‌های خاص شهرداری‌ها، حضور شورای شهر با امکاناتی در کنار شهرداری‌ها است.
تأکید قانون به شکلی است که از آن، اجبار به وجود شورای شهر را می‌توان یافت، هر چند وزارت کشور در زمانی که شورای شهر وجود ندارد به قائم مقامی از آن مسئولیت دارد اما بنابر تاکیدها و فهم از اصل ۱۰۳ قانون اساسی، ماده ۴۱ و دستور ماده ۴۲ و ۴۳ و ۴۴ همان قانون، نوعی مخالفت با دائمی بودن قائم مقامی وزارت کشور را می‌توان یافت.
بصیرنیوز در حالیکه فرارسیدن این روز را به اعضای شورای شهر فریدونکنار تبریک می‌گوید و از زحمات آنها در این مدت قدردانی می‌کند اما لازم می‌بیند تا با نقد عملکرد در این حوزه، مسئولان این دپارتمان شهری برای مدت باقیمانده به طور صحیح برنامه‌ریزی کنند.
یکی از کمیسیون‌هایی که در شورای شهر دوره چهارم فریدونکنار تشکیل و به صورت مشخص‌تر نسبت به دوره‌های گذشته فعالیت می‌کند، کمیسیون کشاورزی است.
به گزارش بصیرنیوز، فریدونکنار با دارا بودن بیش از ۶ هزار هکتار اراضی شالیزاری بخش عمده‌ای از تولید برنج مازندران را برعهده دارد و بر این اساس توجه به این موضوع بسیار مهم و ضروری است.
در شهر فریدونکنار نیز در سه بخش شرق، غرب و میان‌محله امور کشاورزی مطرح و پیگیری می‌شود و در صورت بروز مشکل مسئول (کدخدا) هر بخش امور را پیگیری می‌کند.
فریدونکنار به دلیل ته بند بودن رود هراز همواره با مشکلاتی روبه‌رو بوده است، به عنوان نمونه کم‌آبی یا پرآبی در این شهر هموراه به عنوان یک فاکتور منفی محسوب می‌شود و این امر بر لزوم توجه مسئولان نسبت به تامین به موقع آب کشاورزی تاکید دارد.
بر اساس این گزارش، شاید بتوان گفت یکی از موفق‌ترین کمیسیون‌های شورای شهر فریدونکنار، کمیسیون کشاورزی بوده است، هرچند این کمیسیون با نقدهایی نیز روبه‌رو می‌شود اما عملکرد شورای شهر فریدونکنار در بخش کشاورزی از سوی کارشناسان مثبت ارزیابی شده است.
بنا بر اعتقاد کارشناسان کشاورزی در شهر فریدونکنار، دراين كميسيون چندين كار به صورت جداگانه و كلان پىگيرى شد و به نتيجه رسيد كه براى كشاورزان فريدونكنار بسيار مهم بود.
رسيدگى به سردهنه تقسيم آب احمد چاله‌پى یکی از این عملکرد بسیار مهم کمیسیون کشاورزی شورای شهر فریدونکنار بود، در منطقه سردهنه دو رود «جوله رو» براى فريدونكنار و «خانِرو» براى بابل و بابلسر وجود دارد که پس از پیگیری‌های فراوان به نتيجه رسيد كه شاهد مدرن شدن اين سردهنه وباز شدن زير گذر تقاطع رود فريدونكنار و جاده احمد چاله‌پى هستیم.
همچنین در بالادست این رودخانه نیز لایروبی صورت گرفت که نشان از اهمیت بالای این سردهنه دارد، برنامه‌ريزى برای لايروبى رودخانه «وليک رود» از بالادست به سمت فريدونكنار با هزينه ميليونی به سرانجام رسيد که به نظر بسیاری از کارشناسان از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است.
از رودخانه‌هاى «هكرده كل، كچبرود، رودخانه بزرگ وسط شهر تا دهنه به دريا» به منظور استفاده بهینه از آب در فصل کشاورزی، افزایش حجم آب در پشت سد لاستيكى در فصل كم آبى و زیباسازی شهری، لایروبی صورت گرفت که شایسته تقدیر است.
همچنین در نخستین سال این دوره از شورای اسلامی پيگيرى بحث عدم آلودگى برنج فريدونكنار از دیگر اقدام‌هایی بود که از سوی این کمیسیون صورت گرفت.
به گزارش بصیرنیوز، این کمیسیون با تمام این فعالیت‌های به موقع و مناسب با ضعف‌هایی نیز روبه‌رو بوده است، عدم توجه و حرکت لازم برای برندسازی برنج فریدونکنار به عنوان مرغوب‌ترین برنج کشور یکی از این نکات است، هرچند این کمیسیون به تنهایی نمی‌تواند این خواسته بزرگ مردم این شهر را تحقق بخشد اما ورود و کمک به این امر می‌توانست نتیجه بخش باشد.
محله کشاورزی غرب فریدونکنار نیز با مشکل‌هایی روبه‌رو است، نبود جاده مناسب دسترسی به مزارع و عدم کانال‌کشی انتقال آب کشاورزی که به خیابان بهشتی وارد می‌شد برخی از این مشکل‌ها است.
آب‌بندان غرب فریدونکنار نیز همچنان در گرو وعده‌های مسئولان برای بهسازی به منظور استفاده بهینه در فصل‌های مختلف سال است، این آب بندان در زمان غیر از فصل کشاورزی فضایی بسیار مناسب برای گردشگری و جذب توریست است.
با توجه به اینکه سرق فریدونکنار نیز بیشترین زمین‌های شور کشاورزی را در این شهر دارد، کمک ایجاد لکه صنعتی و صنایع تبدیلی در فریدونکنار نیز می‌تواند صورت بگیرد که شورای شهر این دوره به ویژه مسئول کمیسیون کشاورزی نسبت به این امر نیز غفلت کرده است.

تدوین قانون‌های محلی که در حوزه اختیارات شوراها برای مقابله با برخی متخلفان سودجو، ساماندهی شالیکوبی‌داران سطح شهر به ویژه در روزهای خرید و فروش برنج و توجه فراوان به حل بحران آب در فصل کشاورزی از دیگر خواسته‌های مردم فریدونکنار است.
به گزارش بصیر، به نظر می‌رسد کمیسیون کشاورزی شهر فریدونکنار تا حدود زیادی توانسته نسبت به سایر کمیسیون‌های شورای شهر موفق عمل کند اما توجه به یک کار ماندگار مانند برندسازی برنج و یا کمک به ایجاد لکه صنعتی می‌تواند تکمیل‌کننده این فعالیت‌ها باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. رئیس کمیسیون کشاورزی دوست حاجیتونه دیگه بایدم بهترین کمیسیون بشه….منتظر این خبر پیش بینی شده بودیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا