در همچنان بر پایه اصول می چرخد؛

چرا خواب اصلاح طلبان برای خبرگان تعبیر نشد!

بصیر، آیت الله جنتی، منتخب مردم تهران، در افتتاحیه این مجلس توانست در رقابت با آیت الله امینی و آیت الله شاهرودی با ۵۱ رای با قاطعیت، ریاست مجلس پنجم را به دست آورد. ایشان که به عمار انقلاب معروف است، از سال ۱۳۵۹ به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان از سوی امام خمینی (ره) برگزیده شد و از سال ۱۳۷۱ تاکنون دبیری این شورا را در اختیار دارد.

زاده روستای لادان استان اصفهان در سال ۱۳۰۵، از ابتدای انقلاب مورد تایید و وثوق رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود و در ربع قرن رهبری مقام معظم رهبری نیز، یکی از باصلابت ترین و مورد اعتمادترین نیروهای انقلاب بوده است. جایگاه ها و پست هایی حساسی که آیت الله جنتی از سال های نخست انقلاب تا به امروز بر عهده داشته اند، موید وجود شخصیت بالای وی در انجام ماموریت های انقلابی است. همین صلابت و ایستادگی آیت الله جنتی در برابر زیاده خواهی های سیاسی جریان ها و خنثی کردن توطئه دشمنان، او را در سیبل مخالفت ها و هجمه های رسانه ای و سیاسی قرار داده است.

شاید بتوان انتخابات ۷ اسفند مجلس خبرگان رهبری را یکی از اصلی ترین میدان های رویارویی جریان فتنه و تجدیدنظر طلب با آیت الله جنتی دانست. جاییکه کمپین ها و ائتلاف های بسیاری برای به حاشیه راندن شخصیت های بزرگ انقلابی به راه افتاد و آیت الله جنتی در تیرس این هجمه ها قرار داشت. شکل گیری  کمپین انتخاباتی برای عدم رای آوردن “مثلث جیم” و تبلیغات گسترده شبکه های رسانه ای ضد انقلاب از جمله بی بی سی فارسی، نشان از اوج کینه و نفاق دشمنان انقلاب را داشت. مثلث جیم، اشاره به آیات جنتی، یزدی و مصباح داشت و اصلاح طلبان و حامیان دولت یازدهم، با ارائه لیستی و ترغیب به رای دادن به آن لیست، عملا در پی حذف این آیات برای حضور در مجلس خبرگان رهبری بودند. ولی نقشه و توطئه آنها به طور کامل عملی نشد و آیت الله جنتی توانست به مجلس خبرگان پنجم راه پیدا کند و با برگزیده شدن ایشان به عنوان رئیس مجلس خبرگان، خار چشم کینه توزان گردید و پاسخ کوبنده ای به ماه ها نقشه کشی و توطئه چینی اتاق های فکر تجدیدنظر طلبان بود.

اما جلوس آیت الله جنتی بر صندلی ریاست مجلس خبرگان پیام های بسیاری در پی دارد که در زیر به آنها پرداخته می شود. این انتخاب، آب سردی بر سر کسانی بود که در پی انتخابات ۷ اسفند ماه، تقسیرهایی خلاف واقع ارائه می دادند و جریان انقلابی را تحت عنواین دلواپس یا تندرو، به حاشیه رانده شده توصیف می کردند:

– از سال ۱۳۸۶ و با رحلت آیت الله مشکینی، جریانی در مجلس خبرگان سعی داشت تا این نهاد معتبر نظام را به حاشیه ببرد و با مطرح کردن رقابت در هیات رئیسه، رقابت های عرف دنیای سیاست را نیز به این مجلس بکشاند. آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان نماینده این جریان تا سال ۱۳۸۹ بیشتر نتوانست در پست ریاست این مجلس باقی بماند و به اجبار جایگاه ریاست را آیت الله مهدوی کنی واگذار کرد. در سال ۱۳۸۶، آیت الله جنتی در رقابت نزدیک با هاشمی رفسنجانی، نتوانست به ریاست مجلس برسد. رفسنجانی با کسب ۴۱ رای و آیت الله جنتی ۳۴ رای، رقابت بسیار نزدیکی داشتند. در انتخابات ۷ اسفند، جریان اصلاح طلب و حامی دولت، سعی داشت با حذف آیات جنتی، یزدی و مصباح، به صورت بالقوه، جایگاه ریاست مجلس خبرگان پنجم را برای خود حل شده بداند اما تنها ورود یکی از ضلع های مثلث به اصلاح جیم، کار را سخت کرد و آیت الله جنتی، یک تنه نقشه ها را نقش بر آب کرد.

– پس از برگزاری انتخابات ۷ اسفند و مشخص شدن نتایج مجلس خبرگان، جریان رسانه ای اصلاح طلب با برجسته کردن لیست جریان امید و خبرگان مردم، اصلاح طلبان و حامیان دولت را پیروز اصلی انتخابات دانستند و تغییرات اساسی در مجلس خبرگان را طلب می کردند. نگاهی به تیترهای و مطالب روزنامه ها و مجلات این جریان در دو ماه اخیر نشان می دهد که آنها بازی را برای خود تمام شده فرض می کردند و سناریوهای متنوعی را برای مجلس پنجم خبرگان در دور جدید طرح ریزی می کردند. نام آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از افراد مطرح برای ریاست خبرگان توسط اصلاح طلبان تبلیغ می شد و فعالین سیاسی اصلاح طلب نیز با توجه به راهیابی نمایندگان حاضر در لیست امید به خبرگان، ریاست هاشمی را به عنوان مطالبه عمومی جانمایی می کردند و دست جریان رقیب را برای رقابت در زمنیه ریاست مجلس خبرگان، خالی می دانستند.

– ادعا می شد که از ۸۸ تن از اعضای مجلس خبرگان، بیش از ۴۰ تن از لیست امید یا لیست معروف خبرگان مردم هستند. لیستی که مورد حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس دولت اصلاحات و حسن روحانی بود. این لیست در حالی تهیه شده بود که از میان نامزدهای قرار گرفته در لیست جامعتین نیز افرادی در آن حضور داشتند. این اقدام برای آن صورت گرفته بود که آیات جنتی، مصباح و یزدی نتوانند رای لازم را برای مجلس خبرگان کسب کنند.  ولی رای بالای آیت الله جنتی یعنی ۵۱ رای از ۸۶ رای ماخوذه، تمامی تحلیل ها و آمارسازی های جریان اصلاح طلب را زیر سوال برد. آیت الله امینی به عنوان کاندیدای ریاست مورد حمایت جریان هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان تنها ۲۱ رای کسب کرد که این برخلاف تمامی پیش بینی های این جریان و آمارهای مربوط به منتخبین مورد حمایت آنها برای ورود به مجلس خبرگان در انتخابات ۷ اسفند بود.

– هرچند نام هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از نامزدهای ریاست مطرح بود اما وی در یک عقب نشینی علنی و گریز از تبعات شکست احتمالی، وارد رقابت نشد. نام آیت الله امینی، در دو هفته اخیر به عنوان شخصیت مورد وثوق جریان حامی هاشمی در مجلس خبرگان مطرح بود و رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت نیز بر نام وی در روزهای پیش مانور بیشتر می دادند. عدم رای آوری آیت الله امینی را می توان به عنوان شکست هاشمی رفسنجانی در خبرگان تفسیر کرد.

– انتخاب آیت الله جنتی به عنوان ریئس خبرگان پنجم، ضربه سختی به جریان اصلاح طلب و تجدیدنظر طلب بود. آنها در تحلیل های خود شانس آیت الله جنتی برای ریاست را بسیار کم ارزیابی می کردند و نماینده جریان تندرو یا دلواپس می دانستند که دیگر شانسی در مجلس جدید برای عرض اندام ندارد. پیروزی دبیر شورای نگهبان در انتخابات ریاست مجلس خبرگان می تواند اعتماد به نفس کاذب اصلاح طلبان و حامیان دولت را پس از انتخابات ۷ اسفند از بین ببرد و آنها را با واقعیات موجود در فضای مجلس خبرگان روبه رو سازد. این جریان امید بسیاری داشت تا در فضای خودساخته پس از انتخابات ۷ اسفند، تحولات بعدی مجلس خبرگان نیز تحت الشعاع جوسازی آنها قرار گیرد و در بزنگاه های مهم سیاسی، این تحولات به نفع جریان اصلاح طلب و حامی دولت تمام شود.

– سکان هدایت مجلس خبرگان رهبری برای دور پنجم، که به یکی از حساس ترین و مهم ترین ادوار آن درتاریخ پس از انقلاب توصیف شده، به دست کسی افتاده که اعتماد بالای در سطح نظام جمهوری اسلامی نسبت به وی وجود دارد. ریاست آیت الله جنتی می تواند حاشیه سازی و نفوذ رقابت های سیاسی به درون مجلس خبرگان را خنثی کند و حاشیه امن تضمین شده ای برای سال های آینده خبرگان رهبری رقم بزند.

– یکی از دیگر نتایج پیروزی آیت الله جنتی در مجلس خبرگان، تاثیرگذاری آن بر انتخاب ریاست مجلس دهم شورای اسلامی می تواند باشد. اصلاح طلبان تحت عنوان فراکسیون امید با ریاست محمدرضا عارف، امید بسیاری برای نشستن وی بر کرسی ریاست مجلس دهم دارند. عارف خود را به عنوان نامزد ریاست مجلس دهم در رقابت با علی لاریجانی مطرح کرده است. پیروزی نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان، حامیان دولت و هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان می توانست، زمینه ساز مناسبی برای انتخابات ریاست مجلس دهم نیز باشد و با جوسازی و تبلیغ گسترده رسانه ای پیرامون آن، گام بعدی را کسب صندلی ریاست مجلس دهم برای جریان اصلاح طلب بدانند اما پیروزی آیت الله جنتی، فضای دلسردی و نا امیدی را بر فضاسازی های این جریان به دنبال خواهد داشت.

در پایان باید یادآوری کرد زمانیکه موضوع حمایت رسانه ها و جریان های ضدانقلاب و نظام از برخی از لیست ها در انتخابات ۷ اسفند مطرح بود و هجمه سنگینی علیه شخصیت های مهم و ارزشمند نظام از این طریق صورت می گرفت، آیت الله جنتی توانست با کنار زدن تمامی سیاه نمایی ها و هنجارشکنی ها، وارد مجلس خبرگان شود و برخلاف کینه توزی جریان های رقیب علیه وی، خود را به عنوان شخصتی مطرح سازد که برای دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، از هیچ هجمه ای باکی ندارد و استوار و مقاوم، به رسالت و وظیفه اساسی اش به عنوان یکی از یاران مقام معظم رهبری ادامه خواهد داد.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا