ماجرای خالکوبی ترانه علیدوستی + تصاویر

بصیر، در حاشیه نشست خبری فیلم سینمایی فروشنده با حضور اصغر فرهادی کارگردان و شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران این فیلم که شامگاه دوشنبه ۱۰ خرداد در خانه همایش برگزار شد، تصاویری در سرویس عکس خبرگزاری ها منتشر شد که نشان می داد ترانه علیدوستی اقدام به خالکوبی نشان فمینیست ها بر دستان خود کرده است.

پس از انتشار عکس تتوی ترانه علیدوستی عده معتقد بودند این تصویر ساختگی است و آن را محصول بکارگیری نرم افزار فتوشاپ دانستند اما می توان صحت این تصویر حاشیه ای را  با مرور تصاویر خبرگزاری های رسمی  تایید کرد .
…تصویر زیر مربوط به مهدی نصیری – خبرگزاری ایلنا از این نشست می باشد…

…تصاویر زیر مربوط به حامد ملک پور – خبرگزاری تسنیم از این نشست می باشد…

…تصویر زیر مربوط به محسن شرف الدین – کافه سینما می باشد…

…تصویر زیر مربوط به ولی محسنی – باشگاه خبرنگاران می باشد…

این نشانه نا آشنا مربوط به چه چیزی است و چه معنی دارد؟

در همین رابطه سایت فردا درباره نشان خالکوبی شده روی دست ترانه علیدوستی نوشت؛ استفاده از این نشانه در میان گروه های فمنیستی و طرفداران فمینیسم رواج دارد اما منحصر به تمام آنها نیست و جمعیت های خاص و کوچکتری از آنها نیز از همین نشانه استفاده می کنند. یکی از مشهور ترین آنها جنبشی به نام «جنبش پرو چویس pro choice» است که برای آزادی سقط جنین در سراسر دنیا فعالیت می کند.  کافی است عبارت feminist symbol  را در جسجتوی تصاویر گوگل وارد کنید.


تصویر از یکی تجمعات پرو چویس/  «بدن من، حق من، انتخاب من» شعار این گروه است
این گروه بر خلاف گروه های دیگر مثل پرو لایف (pro life)، پرو فامیلی(pro family) و پرو چایلد(pro child) با گرایش های متفاوت که نشانه های مربوط به خود را دارند، از همین علامت معروف استفاده می کند که بر دستان علیدوستی دیده می شود.
جنبش پروچویس حرکتی سیاسی-اجتماعی است که از حق انتخاب زنان برای سقط جنین زنان حمایت می کند.  این جنبش معتقد است که سقط جنین باید برای زنان آزاد و در دسترس همه آن ها باشد. جرقه این جنبش در سال ۱۹۷۳ و پس از آن زده شد که دادگاه عالی آمریکا در حکمی اعلام نمود که قانون اساسی آمریکا حق سقط جنین را محترم می شمارد.
آنها از منظری کاملاً لیبرال به حق سقط جنین می نگرند و هیچ دلیلی برای غیراخلاقی بودن این عمل نمی بینند؛ برای مثال اگر زنی در سفری طولانی باشد و متوجه شود که باردار است و با این وضع ناگزیر باشد سفر خود را به تعویق افکند، می تواند دست به سقط جنین بزند، حتی اگر جنین او هشت ماهه باشد. لازم نیست پای جان مادر در میان باشد، تا سقط را مجاز بشماریم . بلکه کافی است که زن باردار تصمیم به این کار بگیرد.
در دوران مدرن اولین کشوری که سقط جنین را قانونی کرد شوروی در سال ۱۹۲۰ بود. پس از این که سقط جنین در دهه ۵۰ در بسیاری از کشورهای غربی قانونی شد. این جنبش برخلاف بسیاری از گروه های دیگر مرکزیتی ندارد.
در کشور ایران هم طبق قوانین تطبیق شده با فقه و شرع سقط جنین محدودیت های قانونی دارد و تنها پس از طی روند تعریف شده با اجازه نهاد های صاحب صلاحیت امکان پذیر است.
 علیدوستی مادر یک کودک خردسال به نام حنا است. درج چنین نشانه ای بر روی بدن یک بازیگر زن ایرانی که جایگاه مادری دارد سوالات و نقاط ابهام بسیاری را به وجود آورده است. سوالاتی که همه امیدوارند برای آن توضیح مناسبی وجود داشته باشد.
فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا