فصل حساب کشی از پاستورنشینان؛

وعده ای که روحانی داد، رفسنجانی توجیهش کرد!

بصیر،

روزهای سال ۹۵ به سرعت در حال سپری شدن هستند و فصل بهار با خرداد «پرحادثه اش»! نیز برای رسیدن به تابستان، به تکاپو افتاده است. سال بعد در همین تاریخ، یکی از تحولات عمده سیاسی ایران در حال رقم خوردن خواهد بود و بسیاری در ایران منتظر فرارسیدنش هستند. ساختمان های اجاره ای پاستور معمولا در فصل بهار همچون دیگر شهروندان تهرانی معمولا پس از ۴ یا ۸ سال مجبوراند اساس کشی کنند  و آنهایی که دل صاحب خانه را به دست آورده باشند می توانند امید داشته باشند پس از ۴ سال یک ۴ سال دیگر نیز ساکن خیابان پاستور باشند. میدان پاستور در مرکز تهران که می توان آن را سیاسی ترین میدان ایران نامید، بیش از ۳ سال است که به رفت و آمدهای حسن روحانی و تیم اش عادت کرده و سال بعد موعد اساس کشی است و به همین خاطر در حال تلاش است تا بتواند برای ۴ سال دوم همان جا ساکن باشد!

سکونت مجدد روحانی در پاستور مساله ای است که عده ای در بهار سال ۹۶، به دنبال تمدید آن و برخی نیز مشتاق جابجایی به آن هستند. به طور کلی خانه های مجموعه ریاست جمهوری در پاستور، همواره برای جریان های سیاسی، جذابیت ویژه ای داشته اند و بالا رفتن سن بنا ها نیز آنها را از رونق نیانداخته است. ساکنان نهاد ریاست جمهوری اما پیش از ورود به آن وعده ها و شعارهایی داده بودند که همین وعده ها می توانند به عنوان پاشنه آشیل دولت یازده عمل کنند و انگیزه رقبا را برای رقابت چالشی تر بالا ببرند.

“درباره حصر نباید از دولت توقعی داشته باشید. دولت نمی‌تواند کاری بکند. فعلاً در این فضا، پیش‌بینی آن یک مقدار آسان نیست. البته می‌تواند تحولی پیش بیاید و نمی‌خواهم منفی بگویم. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.”، هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای با سایت آفتاب این جملات را بر زبان رانده است. اینکه حصر سران فتنه تا چه میزان دغدغه غاطبه مردم است یا نه، موضوع این یادداشت نیست اما مساله ایست که همواره توسط برخی از مقامات و فعالین سیاسی مطرح می شود و عده ای نیز به دنبال جنجال سازی به وسیله آن هستند.

حسن روحانی یکی از وعده های دوران تبلیغات ریاست جمهوری خود را موضوع رفع حصر قرار داده بود و جریان رسانه ای اصلاح طلب نیز با قطعی شدن توافق برای معرفی روحانی به عنوان نامزد اصلی این جریان، تا توانست بر آن مانور داد و رفع حصر را به عنوان مطالبه افکار عمومی جانمایی کرد. حسن روحانی در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در جمع دانشجویان دانشگاه شریف با سئوالی درباره سرنوشت حصر موسوی و کروبی مواجه شد. او پاسخ داد: “مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آنها که در حصرند آزاد شوند، حتی آنهایی که به خاطر سال ۸۸ در زندان هستند، آنها هم آزاد بشوند.”

Video Player

۰۰:۰۰
۰۰:۰۰

فیلم وعده رفع حصر توسط روحانی | دانلود فیلم 

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ و حضور در پاستور، کلید واژه رفع حصر در ماه های نخست، به طور مرتب از سوی رسانه های اصلاح طلب و سایت های خبری و تحلیلی وابسته به جریان فتنه تکرار می شد. سخنگوی دولت، وزیر دادگستری و مشاوران رئیس جمهور در فرصت هایی از بررسی موضوع رفع حصر در شورای امنیت ملی سخن گفتند و مواضعی مبهم و غیرشفاف را در این باب اتخاذ کردند. در پانزدهم مهر ماه، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفت بود”: ” پرونده آقایان موسوی و کروبی در شورای امنیت ملی از سوی دوستان بزرگوارمان تحت بررسی است. داستان عفو در كشورمان یك موضوع جدی و نهادینه شده است. ما قرار نیست انسان‌ها را در زندان‌ها بپوسانیم.”

تاریخ مصرف چنین اظهاراتی نیز هر باره به سر می آمد و کلیدواژه حصر و رفع آن از ادبیات رسانه های اصلاح طلب همچنان به مناسبت هایی تکرار می شد. روحانی در شهریور سال گذشته درپاسخ به این که چرا به وعده خود برای رفع حصر عمل نمی‌کند، گفت: “پيش از موعد اعلام كردن (جزئیات) چيدن ميوه نارس است… قبلا گفتم در برخی مسائل دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد اما دولت می‌تواند مقدمات و شرایط امر را فراهم کند.”

اما عدم توانایی دولت در رفع حصر سران فتنه از سال گذشته تا به امروز بیشتر بر سر زبان ها افتاد تا دولت از وعده ای که داده بود بارش را سبکتر کند. محمد باقر نوبخت، در اظهاراتی در این زمینه گفته بود: ” اگر منظور از پیگیری این است که آثارش به رفع حصر منتهی شود، ما هم قبول داریم که اتفاقی نیفتاده است… ما تلاشمان را به اندازه وسع‌مان انجام داده‌ایم و در پاره‌ای از موارد بیش از وسع‌مان هم تلاش کرده‌ایم، اما به هر حال در این زمینه تصمیم گیرنده نهایی نیستیم.”

در ماه های باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، در کنار وعدهای مربوط به رونق اقتصادی و عبور از رکود که وعده اصلی دولت یازدهم در ۴ سال نخست بود، عدم تحقق رفع حصر سران فتنه توسط دولت حسن روحانی می تواند همچون پتکی توسط اصلاح طلبان بر سر دولت کوبیده شود و در روزهای گرم انتخابات حسن روحانی باید پاسخ صریحی به حامیان اصلاح طلب و فتنه گر خود ارائه دهد. همین امر باعث شده تا این موضوع پیش از آنکه همچون استخوانی باعث تورم گلوی دولت یازدهم شود، توسط زعمای اصلاح طلب و به خصوص هاشمی رفسنجانی به عنوان حامی بزرگ دولت، رفع و رجوع شود. “درباره حصر نباید از دولت توقعی داشته باشید. دولت نمی‌تواند کاری بکند. “، هاشمی رفسنجانی با این عبارت، با دنبال کنندگان رفع حصر اتمام حجت و دولت را در این زمینه مبری کرد.

هر چند مسئولان دولتی پس از عبور از مرحله انتخابات، موانع رفع حصر را پررنگ تر کردند و آدرس جایی دیگر را به عنوان کلید حل این مساله عنوان کردند اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، این موضوع باید به گونه ای توجیه یا حل شده باشد که حسن روحانی را در تنگنای مطالبه اصلاح طلبان قرار ندهد. اصلاح طلبان و حامیان سران فتنه نباید از حسن روحانی توقعی در باب رفع حصر داشته باشند، موضوعی که هاشمی رفسنجانی برای آنها روشن ساخت. ولی نکته اساسی این است که روحانی سال ها دبیر شورای امنیت ملی بوده، آیا وی زمانیکه وعده رفع حصر می داده، به سازوکارهای آن آشنا نبوده و به عدم توانایی دولت در پیگیری آن آگاه نبوده است؟ رئیس جمهور کشور، سال های سال، در پست های امنیتی و حقوقی حضور داشته و بیشتر از هر کسی به سازوکارهای موضوعات امنیتی آگاه بوده ولی چگونه است در طول چند سال اخیر، عدم توانایی رفع حصر توسط دولت از سوی حامیان و مسئولان دولتی ارائه می شود. آیا دوگانگی در اظهارات و وعده های توخالی و بدون پشتوانه در چنین رفتارهای نهفته نیست؟

وعده رفع حصر توسط حسن روحانی در انتخابات ۹۲، مطالبه ای نبود که توسط عموم مردم و بخش های اصلی افکار عمومی پیگیری شود و دغدغه و اولویت اصلی آنها رفع معضلات اقتصادی بوده و همچنان نیز هست، اما به نظر می رسد مسئولان دولت و حامیان بزرگش چون هاشمی رفسنجانی، پیش دستی کرده و قبل از گرم شدن تنور انتخابات ۹۶، برای آن بخشی از اصلاح طلبانی که به دنبال وعده رفع حصر بودند، توجیه “نگذاشتند” را علم کرده اند. یعنی دولت به دنبال رفع حصر بود اما برخی از نهادها یا مقامات، اجازه آن را به دولت ندادند! خرج کردن از کیسه دیگران برای عدم تحقق وعده سال ۹۲ حسن روحانی، تاکتیکی است که در ماه های آینده به شدت دنبال خواهد شد تا حمایت اصلاح طلبان با چنین توجیهاتی همچنان باقی بماند و روحانی بخشی از سبد رایش را به نحوی حفظ کند. هر چند ادامه پاستور نشینی حسن روحانی برای دور دوم، با حصر یا رفع آن به خطر نخواهد افتاد و وی در اصل باید پاسخگوی وعده های اصلی خود یعنی اقتصاد و معیشت مردم باشد؛ چرا که قاطبه رای دهندگان فشارهای اقتصادی را هر روز لمس می کنند و دیگر توانایی ادامه چنین روندی را ندارند.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا