ولایت فقیه، پدیده حیات‌بخش اسلام فقاهتی ولایتی

بصیر،

انقلاب اسلامی ملت ایران، که از دهه ۴۰ به بعد وارد مرحله جدیدی از حیات خود شد، در شرائطی جذبه پرطراوت خود را به رخ اندیش‌ورزان جهان کشاند که دو جریان سوسیال مارکسیستی و لیبرال دموکراسی پهنه اندیشه و ارزش‌های جهانی را بین خود براساس نوع سلطه جغرافیایی تقسیم کرده بودند.

جهان در زندان دو اندیشه

 دو بلوک قدرت شرق و غرب، با اندیشه‌های غیرالهی خود، جهان را به دو بلوک سیاسی و ایدئولوژیکی تجزیه کرده و علم مبارزه را نیز محصور در این دو بلوک تعریف کرده بودند، بدین معنی که مبارزه در جهان یا برگرفته از اندیشه‌های سوسیال مارکسیستی است که غالباً در بلوک غرب شکل می‌گیرد و کعبه آمال خود را در بلوک شرق می‌داند، و یا متاثر از نظام فکری لیبرال دموکراسی است که خاستگاه رویش آن در بلوک شرق به محوریت غرب است و درصدد ایجاد انقلاب در بلوک شرق به نفع غرب است.

انقلاب اسلامی با اندیشه‌های دینی حضرت امام خمینی(ره)، دارای شعار “نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی”، روش جدید مبارزه به اتکاء اندیشه‌های مستقل از شرق و غرب و با هویت صددرصد اسلامی توانست برای نخستین بار پرچم مبارزه با ظلم و کفر را همزمان و بدون هیچ وابستگی به قدرت‌های مستکبر برپا بدارد و طی کمتر از دو دهه، بزرگ‌ترین انقلاب دوران معاصر را علی‌رغم مقابله قدرت‌های برتر جهان، به پیروزی برساند.

امام خمینی(ره)، پدیده‌ای جامع‌الاطراف

آیت الله علی معلمی نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با بلاغ، با اشاره به شخصیت جامع‌الاطراف امام، یعنی فقیه برجسته و فیلسوف نامدار و سیاست‌مدار بی‌نظیر بودن، اظهار کرد: امام در زمینه مسائل سیاسی، علمی و انسانی در روزگار خود ممتاز بود و چنین شخصیتی تاکنون پیدا نشده یا نادر است.

وی خصوصیات امام را فرصتی برای ایجاد تحول و انقلاب�

امام مبارزه را با مردم شروع کرد، با آنها ادامه داد و با آنها به اتمام رساند و حتی با مردم نظام جمهوری اسلامی را آغاز کرد.

بزرگ دانست و افزود: رمز پیروزی انقلاب اسلامی این بود که ملت ایران امام را در حالت خودباوری پذیرفت و اخلاص وی برای رسیدن به هدف مثال‌زدنی بود.

معلمی تصریح کرد: گاهی سیاست مداران خود را می خواهند و برای رسیدن به هدف از هر چیزی استفاده می کنند و وقتی امام (ره) ایمان، اخلاص و توکل خود را به درگاه حضرت حق به نمایش گذاشت، خداوند هم زمینه موفقیت و پیروزی ایشان را فراهم کرد.

نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پس از رحلت امام، خلف صالح وی نایب به حقش مقام معظم رهبری، که با �

برای مستقرکردن حکومت دینی و اجرای احکام دینی،مبارزه جدی و عملی با استکبار و نیز دفاع از مستضعفان مظلوم از الزامات دست‌یابی به این اهداف است

شاره امام (ره) و تصریح خود وی روی کار آمد، یادآور شد: الحمدالله ذات و روش مقام معظم رهبری مشابه امام است و مدیریت، تدبیر و دوراندیشی وی در شناخت دشمن و دوست و مقابله با فتنه، ویژگی بارزی است که امام و رهبری به همراه خود داشتند.

معلمی با بیان اینکه تا به حال مشاهده نشده که در اهداف و رویکردهای مقام معظم رهبری بر مبنای فکر و اندیشه نورانی امام راحل کوچک‌ترین تفاوتی نمایان شده باشد، ادامه داد: هر دو شخصیت در یک مسیر و دستیابی به هدفی واحد که حکومت حق و عدل در سایه مقررات اسلامی است، گام برداشتند.

وی با اشاره به دشواری‌ها و مشکلات خاص خارجی و داخلی، گفت: استکبار از اسلام به عنوان قدرت و از برافراشته شدن علم مقاومت در سایه انقلاب اسلامی سخت در هراس است و با شیوه‌های بسیار خبیثانه در صدد آسیب زدن به این نظام و انقلاب است، اما خوشبختانه با هوشیاری و بصیرت ملت و رهنمود بجای رهبری توطئه‌ها یکی بعد از دیگری خنثی می‌شود.

دین‌باوری، مولفه نوظهور و قدرتمند امام خمینی(ره)

رحمت عباسی مقری محقق علوم سیاسی در گفت‌وگو با بلاغ، با اشاره به چند ویژگی شخصیتی و مبارزاتی حضرت امام خمینی(ره)، اظهار کرد: آنچه که امام را در مقایسه با جریان‌های سیاسی در داخل کشور و فضای سیاسی بین الملل حاکم متمایز کرد در بحث ویژگی شخصیتی، مرجعیت دینی امام و در بحث تحولات سیاسی نیز، تاثیرگذاری موفق در بین سیاسیون و مراجع دینی بود.

وی با بیان اینکه دین از گذشته در جامعه ایران یک پایگاه بسیار عمیق و جدی پیدا کرد، افزود: امام روابطی خاص در بین مردم و جامعه به وجود آورد تا مردم از مراجع سیاسی درس‌ها و رفتاری سیاسی دریافت کنند، بنابراین مرجعیت دینی گام اول و مهم در فعالیت بعدی امام بود.

عباسی در بخش دیگر گفت‌وگو با ذکر ویژگی شخصیتی امام در زمینه دینداری و تقوا، تصریح کرد: امام به لحاظ سبک زندگی سیاسی در دینداری و تقوا در بین جوامع بشری سرآمد بود، به طوری که اعتقاد به حمایت الهی در تمام فعالیت سیاسی امام حاکم بود.

وی افزود: بسیاری از تحولاتی که در جریان قبل و بعد انقلاب رخ داد امام راحل (ره)، ایام الله را ذکر می کند که این نشان از اعتقاد به حمایت و یاری خداوند در این مسائل دارد.

این محقق یادآور شد: امام علاوه بر مسائل عبادی، علمی و معنوی، به فعالیت سیاسی هم می پرداخت که همین عوامل ایشان را متمایز و تاثیرگذار کرد.

عباسی نظم و ساده زیستی و عدم وابستگی به عوامل دنیوی را از مهمترین ویژگی امام برشمرد و گفت: هر چه رهبران سیاسی از ویژگی ساده زیستی برخوردار باشند، قطعا مقبولیت آنها افزایش خواهد یافت که امام این ویژگی را دارا بود.

وی نوع مبارزه حضرت امام را از ویژگی دیگر ایشان دانست و اشاره کرد: امام مبارزه را با مردم شروع کرد، با آنها ادامه داد و با آنها به اتمام رساند و حتی با مردم نظام جمهوری اسلامی را آغاز کرد و شکل و ظاهری مردمی برای ایران اسلامی ساخت، و در عین حال اسلام و محتوای سیاسی را هم در آن لحاظ کرد.

این محقق سیاسی همچنین درباره ویژگی شخصیتی آیت الله خامنه ای که از شاگردان برجسته و ممتاز امام بود، گفت: امام ارادت خاصی به این شخصیت نشان می داد به طوری که از لحاظ علمی و سیاسی به جایگاهی ویژه در نظر امام و مردم رسید.

عباسی دیگر ویژگی های مقام معظم رهبری را پایبندی به اصول و ارزش‌های انقلاب ذکر کرد و افزود: مقام معظم رهبری بعد از انقلاب و رحلت امام همان پرچم امام خمینی(ره) را به دوش کشید و همان اهداف و آرمان‌ها را ادامه داد.

به گزارش بلاغ، هدف امام خمینی(ره) از رهبری نهضت، تلاش برای مستقرکردن حکومت دینی و اجرای احکام دینی بود، که در این راستا، مبارزه جدی و عملی با استکبار و نیز دفاع از مستضعفان مظلوم از الزامات دست‌یابی به این اهداف است.

بنابراین تاثیر رهبری انقلاب اسلامی سبب شد تا مسلمانان دنیا به یک اندیشه و فکر نوین اسلامی برای زنده کردن اسلام ناب محمدی(ص) در برابر اسلام آمریکایی دست یابند که این اندیشه و این افکار سیاسی جدید به فرهنگ سیاسی دنیای اسلام جان تازه و دوباره بخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا