آمریکا سوار بر برجام در طلب ضربه به ایران؛

نگاهی به ادعاهای دولتی که روحانی رئیسش را مودب خواند

بصیر، در آذر ماه سال ۹۲ بود که نقل قولی از حسن روحانی رئیس دولت یازدهم منتشر شد که برای اولین بار از سوی یک مقام ایرانی مطرح می شد.

حسن روحانی در مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی فایننشیال تایمز گفته بود: در گفت‌و‌گوی تلفنی [ماه سپتامبر] که داشتیم،‌ وی [اوبما] را فردی بسیار مؤدب و باهوش یافتیم.

این اظهارات که در اوضاع و شرایط کشور در زمان تلاش دولتی ها برای نهایی کردن برجام مطرح شد نشان داد که دولت از هر شیوه ای استفاده می کند تا خود را به برجام نزدیک تر کند. حتی به قیمت تعریف از دشمن!

با این وجود ماه ها پس از این اظهارات که پس از تماس تلفنی روحانی و اوباما مطرح شد، برجام تصویب شد تا آرزوی دولت برای انجام یک تفاهم بر سر موضع هسته ای محقق شود.

روزهای پس از برجام

ماه ها پس از به سرانجام رسیدن برجام اوضاع و احوال سیاست خارجی و اظهارات مقامات کشورهای غربی با روزهای تلاش برای رسیدن به برجام تفاوت کرده است. به نظر می رسد که دیگر این کشورها نگرانی خاصی برای تفاهم هسته ای ندارند و رفتار دشمن گونه خود را با ایران به روال سابق باز گردانده اند.

آمریکایی ها که تمامی تلاش خود را برای نهایی کردن برجام انجام داده بودند، پس از برجام نه تنها تحریم هایی علیه مردم ایران اعمال کردند، بلکه ادعاهای جدیدی را نیز مطرح کردند که در نوع خود تازگی داشت!

وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی مدعی شد جمهوری اسلامی ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است.

بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا دیروز طی بیانیه سالانه خود درباره تروریسم جهانی در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد ایران در صدر فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دارد و داعش بزرگترین تهدید جهانی است.

در ادامه این گزارش آمده است: در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۱ هزار و ۷۷۴ حمله تروریستی در ۹۲ کشور جهان رخ داد.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه مدعی است: در سال ۲۰۱۵، ایران همچنان یکی از بزرگترین حامیان تروریسم در جهان باقی ماند. اقدامات تهران شامل حمایت های مالی، آموزش تروریست ها و تجهیز آنان در سراسر جهان می شود.

تغییر رفتار آمریکا و افزایش اقدامات ضد ایرانی آن ها در حالی صورت می گیرد که برخی خوشبینانه به آینده روابط ایران و آمریکا چشم دوخته بودند.  اما آنچه که مشخص است این خواهد بود که ماهیت ضد ایرانی آمریکایی ها غیر قابل تغییر است.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا