اختصاصی بصیرنیوز/ ماه رمضان مبارک؛

رمضان فرصتی برای تجدید میثاق با پروردگار

بصیر، بار دیگر به ميهمانی الهی دعوت شدیم، رمضان ماه پرفيض و برکت، ماه پاکی و روشنی، ماه رحمت و مغفرت، ماه غفران و نیایش‌های عارفانه و بندگی خالصانه و از بزرگترین مواهب است که خداوند متعال؛ که مؤمنان با آن راه سعادت را می‌پیمایند.

ماه رمضان فرصت مناسبی برای تجدید ایمان و میثاق با آفریدگار جهان است که با شب‌های مهربانش سرشار از نور قرآن و سحرهای دل‌انگیز روحانی و نیز روزهای مبارکش که آکنده از ایمان و تقوا است چند روزی از ما میزبانی می‌کند.

روزهایی که با ذكر دعا و تلاوت قرآن با خدای خود سخن ‌می‌گوييم و از او سخن بشنويم و ياد او را در دل زنده كنيم و غبار مهجوريت از آن دوست حقيقی را از چهره جان بشوئيم و بدانيم بسياری از دردها، ناكامی‌ها و نابسامانی‌ها در زندگی فردی و جمعی ما به دلیل فراموش كردن خدا است و با ياد و نام او زندگی رنگ ديگری می‌گيرد.

نوجوانی که امسال به سن تکلیف رسیده است باید بداند که ماه مبارک رمضان، ماه بازسازی اخلاقی و تهذيب نفس نيز هست و می‌توان آن را مانند يک اردوی آموزشی محسوب کرد كه در حين انجام وظيفه فرصتی برای بازآموزی و توانمند شدن فراهم می‌آورد.

تشنگی و گرسنگی كه به اختيار و با هدف قرب خداوند حاصل می‌شود دل و جان را نرم می‌كند و آماده موعظه پذيری است، با مطالعه كتب اخلاقی و رجوع به سيره پيامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و با حضور در مجالس وعظ و محافل قرآنی و دینی به ترميم اخلاق و تقويت شخصيت انسانی خود كمک كنيم.

نقش علما نیز مهم و اساسی است، علما و مبلغین اسلامی که مجالی برای پیام‌رسانی و نشر معارف اهل بیت (ع) پیدا کرده اند، باید تلاش کنند بیش از پیش به خودسازی و تقوای الهی بپردازند چرا که بر اساس برنامه‎های زندگی در اسلام رعایت تقوا و توصیه دیگران به آن است که قبل از هرکس باید واعظ خود باشید و قبل از آنکه مردم را به زبان موعظه کنید، با عمل شایسته خویش موعظه کنند.

مبلغان اسلامی، علما و روحانیون باید در گفتار و رفتار خلوص نیت را در نظر داشته باشند چرا که هر چه برای خدا باشد رشد می‌کند و اوج می‌گیرد، پس باید در صحبت‌ها و مواعظ خود مردم را به رحمت و لطف خداوند امیدوار و از مکر و عذاب الهی امتناع کنید، تا بندگان خدا بین خوف و رجاء به عبادت و بندگی پروردگار بپردازند.

مؤمنان خداجو و شهروندان روزه‌دار نیز باید بدانند که ماه رمضان فرصت بسیار خوبی برای تقرب به خداوند و تقویت اراده و روحیه مبارزه با هوای نفس است، اکنون که ماه رمضان با فصل گرما و روزهای طولانی تابستان مصادف شده است باید سعی کنید با صبر و شکیبایی و اطاعت از دستورات الهی، رضایت پروردگار را جلب کنید و به ثواب جهادی نائل شوید چرا که رسول اسلام(ص) وعده داده که «روزه گرفتن در گرما جهاد است».

باید ماه رمضان را به عنوان فرصتی ناب بسیار غنیمت بدانیم و از برنامه‌های انسان‌ساز و معرفت بخش آن، تلاوت قرآن، دعاها، مناجات‌ها، خودداری‌ها و خودسازی‌ها استفاده کنیم.

در ماه رمضان نباید از حال یكدیگر غافل شویم و نیز باید به بررسی نقاط ضعف و كمبودهایی كه در جوامع اسلامی و مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد توجه کرده و برای رفع آن ها اقدام کنیم.

خداوند متعال از همه جهات وسائل مغفرت الهی را فراهم کرده و ماه رمضان را ماه محاسبه احوال و اعمال شخصی و اجتماعی همه مسلمانان قرار داده است که در همین راستا باید تعهد خود را به سنت‌های اسلامی، استقلال اسلامی و هویت و شخصیت اسلامی تجدید کنیم.

بر اساس این یادداشت از جمله وظایف هر روزه‌دار در ماه رمضان دعا براى نجات مسلمانان از چنگال آتش‌افروزان غربى و دست پروردگان آن‌ها به ویژه گروه تروریستی داعش و وهابیت در كشورهاى اسلامى است و اميدواریم كه ماه مبارک رمضان علاوه بر همه مزايای معنوی و بركات الهی؛ ملت های مسلمان را با وحدت و برادری از تفرقه و نزاع با يكديگر و تعدی و ستم به دور کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا