خواندنی‌های بصیرنیوز/

چه غذاهایی برای افطار و سحر مناسب نیست؟!

بصیر، مریم جهانگیر دستیار دکترای تخصصی طب سنتی گفت: گذشته از آثار معنوی بیداری در وقت سحر، طب سنتی هم بر صرف وعده سحری تاکید داشته که منجر به پیشگیری از ضعف و ضررهای ناشی از خالی ماندن معده بر بدن می گردد واین تدابیر در قالب توصیه ها و پرهیزات بیان می گردند

جهانگیر افزود:کم خوری و ساده خوری که توام آثار معنوی و جسمانی دارد و خوردن سحری به تمام روزه داران مخصوصا افراد لاغر توصیه می شود و سحری می تواند یک صبحانه کامل و یا نهار سبک باشد که هر شخص بسته به عادت خود نوع آن را انتخاب نماید.

وی گفت:یک وعده غذای کم حجم با کالری بالا مانند نان سبوسدار بجای برنج همراه با خورشت های تهیه شده با گوشت پرندگان یا گوسفند، خوراک ماهیچه گوسفندی، زرده تخم مرغ عسلی و برای کسانی که عادت به خوردن غذاهای پختنی ندارند می توان حریره بادام، ترکیب ارده و شیره انگور، تکه هایی از مربا بویژه اگر با عسل تهیه شده باشند به همراه نان سبوس دار، جوانه ها و مغزها بویژه مغز بادام را توصیه نمود.

۳۰-۲۰ دقیقه قبل از خوردن سحری، نوشیدن شربت های مناسب مزاج فرد مثل سکنجبین، شربت آب و عسل، عرق کاسنی یا شاتره و کمی خاکشیر و شربت شیره انگور، همچنین حداقل نیم ساعت بعد از سحری ترکیب آب ولرم و عسل مناسب است.

وی همچنین خاطرنشان کرد:خوردن غذاها و نوشیدنی های رطوبت بخش مانند انواع خورشت های تهیه شده از آلو، اسفناج، کدو، بادام و شیربادام، ماءالشعیر طبی۱ و مواد لعاب دار مانند خاکشیر، تخم شربتی و … هم در وعده سحر هم در وعده افطار به جای مصرف مقادیر فراوان آب تاثیر بسیار زیادی در رفع عطش دارد.

دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران در ادامه افزود: خوردن مواد حاوی قندهای طبیعی مانند خرما، انجیر، کشمش، مویز، شیره انگور، عسل نیز در زمان سحر و افطار مشکلی ایجاد نمی کند اما در  خوردن این مواد نیز باید تعادل را حفظ کرد.

وی در ادامه و در خصوص پرهیزهای خوردنی و آشامیدنی این ماه گفت:غذاهای غلیظ مثل ماکارانی، آش رشته، حلیم، گوشت گاو و گوساله، کله پاچه، کباب، ماهی، سالاد الویه، فست فودها، مواد نشاسته ای، به ویژه در وعده سحر توصیه نمی گرد زیرا علاوه بر ایجاد احساس سنگینی باعث افزایش تشنگی می شود.

وی درادامه غذاهای پر ادویه، تند، شور، سرخ کرده، چرب و بسیار شیرین را از موارد پرهیز روزه داران عنوان کرد وگفت: مواد غذایی ذکر شده به ویژه آش رشته در وعده افطار و سحر موجب تشدید احساس تشنگی می شوند و به روزه داران توصیه نمی شود.

وی در خصوص نوشیدنی های روزه داران در ماه مبارک رمضان گفت:نوشیونی های مصنوعی مانند آبمیوه های صنعتی و نوشابه های گازدار در شرایط معمول هم توصیه نمی شود در این ماه نیز منجر به تشدید دفع آب از بدن و ایجاد عطش می شوند.

وی گفت:مصرف غذاهای مختلف و برهم خوری، زیرا هضم مواد غذایی مختلف بعلت داشتن کیفیت های گوناگون یکسان نبوده و اگر چند غذای مختلف با هم خورده شوند هضم کاملی در معده رخ نداده و غذاها در معده فاسد می شوند.

جهانگیر گفت:در بسیاری از روزه داران مصرف مواد غذایی خام همراه غذا مانند سالاد یا میوه های تازه دیده می شود اما باید دانست این مواد را جهت تامین آب بدن می توان یک تا دو ساعت بعد از شام خورد.

وی همچنین اذعان داشت: مصرف آب و سایر نوشیدنی ها همراه با غذا منجر به اختلال در هضم، نفخ، ریفلاکس معده به مری و ترش کردن و غیره می شود.

دستیار تخصصی طب سنتی کشورمان در ادامه و در خصوص خوابیدن و سایر فعالیت های بدنی گفت:خوابیدن بلافاصله پس از صرف سحری توصیه نمی شود زیرا باعث سوءهاضمه، نفخ، ریفلاکس و خوابی ناآرام و کسالت صبحگاهی بعد از برخاستن از خواب خواهد شد، بنابراین بین یک تا دو ساعت پس از سحری نباید خوابید.

همچنین فعالیت بدنی و ورزش بلافاصله پس از صرف سحری منجر به سوءهاضمه می شود اما مقدار کمی قدم زدن آرام برای قرار گیری غذا در قعر معده جایگاه اصلی هضم غذا مفید است.

جهانگیر همچنین به معرفی نوعی ماء الشعیر طبی پرداخت و گفت:روزه داران می توانند یک لیوان جو پوست کنده را با ۲۰-۱۰ لیوان آب روی شعله ملایم گذاشته تا جوها شکفته شوند. به محض شکفتن جوها شعله را خاموش کرده و بگذارید مواد آن ته نشین شود سپس آب روی آن را برداشته و صاف نموده و مقداری شکر یا عسل به آن اضافه کنید و میل نمایید و به این ترتیب از عطش دوری کنند.

وی در پایان گفت:ماه رمضان ماهی است  که آثار و برکات فراوانی هم برای روح و هم برای جسم دارد و  از آنجا که این ماه شریف در این بخش از سال که روزها طولانی تر و هوا نیز گرمتر شده قرار گرفته، توجه به نکات و دستورات طبی می تواند منجر به حفظ و یا حتی بازگرداندن سلامتی جسم شده و نیز روزه داری را در این شرایط آسانتر می نماید تا به فضل الهی در پایان این ماه همچنان که روح مجددا متولد می شود شاهد تولد جسمی شاداب و عاری از بیماری های گذشته باشیم.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا