در پی تعطیلی کارخانه "ارج" صورت گرفت؛

تلاش اصلاح‌طلبان برای تحریف و لاپوشانی یک واقعیت/ جانبداری متعصبانه از دولت به چه قیمتی؟+ تصاویر

بصیر، به دنبال تشدید مشکلات تولید در اولین کارخانه تولید لوزام خانگی کشور، ارج رسماً از هفته گذشته تعطیل و ماشین آلات کهنه این کارخانه هم به فروش گذاشته شد؛ این خبری بود که انتشار آن واکنش های گوناگونی در بر داشت.

چرا ارج به این روز افتاد؟

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران در کانال تلگرامی خود نوشت: هر چند اخبار ضد و نقیضی از تعطیلی کارخانه ارج به گوش می رسد اما شاید پاسخ به این پرسش که چرا چنین روزگاری بر ارج و واحدهای شبیه آن، می گذرد بسیار لازم است. نخست باید بدانیم که فرازو نشیب های زندگی یک بنگاه همواره، درس آموزاست.

گفته می شود بنگاه ها مانند انسان ها دوران تولد، رشد، بلوغ و کم کم پیری و میرایی دارند اما برندها،آن هم برندهای ملی چنین فرآیندی را طی نمی کنند.
با این حال شنیدن تعطیلی ارج همان قدر مایه تعجب است که  روزی در رسانه های آلمانی  با این خبر مواجه شویم که کمپانی بنز تعطیل شده است. اما آیا هر دو خبر به اندازه هم تعجب بر انگیزند؟
اگر کارخانه بنز در طول دهه های گذشته خود را به روز نکرده بود و هر روز به نوترین و روز آمدترین تکنولوژی ها مجهز نمی کرد، امروزحتما سرنوشتی بهتراز ارج نداشت. اما چرا ارج چنین نکرد؟
آن چه به نظرمی رسد این است که سلب مالکیت این کارخانه و سپردن مدیریت آن به مدیران حقوق بگیر و دولتی و فراز و نشیب مدیریتی  در طول سال های گذشته باعث شد روند زوال در این  کارخانه طی شده و به چنین روزی مبتلا شود.
اگرچه فضای کسب و کار کشور متاثر از تصمیمات متفاوت و گاها متناقص سیاست گذاران است، اما مدیریت کارآمد بخش خصوصی و هم چنین مالک واقعی که خود، دل سوز مال و اموال خود باشد، حتما نمی گذارد آخر وعاقبت برندی هم چون ارج به زوال انجامد.
ضمن اینکه برندهای فراوانی داریم که هم اکنون مالکیت و مدیریت آن توسط بخش خصوصی اداره می شود و در همه این سال ها با وجود همه مشکلاتی که بر بنگاه داری ایران گذشته، به زحمت خود و شرکتش راسرپا نگه داشته وهم چنان مشغول تولید است.
به نظرم زوال ارج بیش ازهر چیز ناشی از سیاست های نادرست سلب مالکیت در سال های گذشته است که در همان دوران مخالفان فراوانی داشت اما به هرحال، پیش رفت و شرکت های بزرگی را به کام سوء مدیریت دولتی انداخت.
خدا می داند اگر رهبر انقلاب که آن روزها رئیس جمهور بودند، با قانون حفاظت از توسعه صنایع که در شورای انقلاب به تصویب رسید و دولت وقت اصرار زیادی برای اجرای آن داشت، مخالفت نمی کردند، امروز نام و نشانی از شرکت های بزرگ بخش خصوصی نمی دیدیم.

ارج از ۵ ماه پیش تولیدی نداشته است

یکی از مدیران سابق کارخانه ارج در این باره می‌گوید: در طول  ۶ سال گذشته این کارخانه حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر نیروی کار داشت اما تشدید مشکلات مالی باعث شده تا شمار کارگران این کارخانه به مرور کاهش یافته و امروز به حدود ۶۰ نفر برسد.

وی با بیان اینکه این ۶۰ نفر نیز بیمه‌ای و در بخش اداری مشغول به کار هستند، افزود: مسئولان کارخانه امکان ترخیص این تعداد نیرو را هم نداشته اند و منتظر بازنشستگی آنها هستند.

این مدیر میانی کارخانه ارج با اشاره به اینکه کارخانه از حدود ۵ ماه پیش عملاً تولیدی نداشته است، تصریح کرد: این کارخانه سال‌های پر رونقی را پشت سر گذاشته و به عنوان اولین کارخانه لوازم خانگی انواع محصولات را تولید می کرد. در سال ۷۳ حدود ۸۰ میلیارد تومان گردش مالی داشت اما بعد از واگذاری ها مشکلات شروع و امروز به تعطیلی کارخانه منجر شده است.

وی اضافه کرد: بعد از واگذاری‌ها حمایتی از این واحد تولیدی نشد و عملاً فعالیت‌ها به کندی انجام می‌شد.

تحریف واقعیت ها در رسانه های اصلاح طلب

رکود اقتصادی در دولت یازدهم به حدی افزایش یافته که بسیاری از واحد‌های تولیدی کشور را به سمت تعطیلی سوق داده و در شرایطی واردات کالاهای خارجی هر روز بیش از پیش می‌شود، طی ماه‌های گذشته کارخانجات بسیاری در سطح کشور تعطیل شده‌اند و به دنبال آن کارگران بسیاری بیکار.

در حالی که اخبار منتشر شده حکایت از تعطیلی کارخانه ارج دارد، رسانه‌های اصلاح‌طلب همچنان بر طبل حمایت از دولت می‌کوبند و برای جانب‌داری از جریان‌ سیاسی خود حاضر به تحریف واقعیت‌ها شده‌اند، این رسانه‌های زنجیره‌ای در تلاش‌ هستند تا با سیاسی جلوه دادن موضوع کارخانه ارج و تکذیب تعطیلی این کارخانه، مردم را از اصل موضوع که بیداد رکود اقتصادی در کشور است دور کنند.

در همین راستا روزنامه آفتاب یزد با تیتر” لحظه شماری دلواپسان برای نابودی تولید ملی!” به سراغ ماجرای تعطیلی کارخانه ارج رفت و اعتماد در مطلبی با عنوان “ارج تعطیل نشد، فروخته می‌شود” به این موضوع پرداخت؛ روزنامه ایران نیز در این باره نوشت: خبرسازی رسانه های منتقد دولت بی پایه بود، “تکذیب تعطیلی کارخانه ارج”؛ اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا رسانه‌های اصلاح‌طلب سعی در تحریف واقعیت‌ها و تکذیب در تعطیلی کارخانه ارج دارند.

این تحریف واقعیت توسط رسانه های اصلاح طلب در شرایطی رخ می دهد که تصاویر جدیدی از کارخانه ارج منتشر شده که از تعطیلی این مجموعه تولیدی حکایت دارد و تعدادی از کارگران کارخانه ارج نیز در گفت و گو با دانا تعطیلی این واحد تولیدی را تایید کرده اند.

انبار های کارخانه ارج در اجاره سایر کارخانه‌ها است

حامد فاضلی، کارگر اخراج شده کارخانه ارج در گفت وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تعطیلی کارخانه ارج و خطوط تولید آن اظهارداشت: از یک سال گذشته این کارخانه دیگر به طور رسمی خطوط تولیدی آن تعطیل شد و کارگران آن نیز اخراج شدند. در حال حاضر نیز تمامی عوامل تولید این کارخانه نظیر دستگاه های خطوط تولید و سایر لوازم و تجهیزات آن در حال فروش است و بخش عمده ای از آنها به فروش رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای پیگیری موضوع تعطیلی کارخانه سوی تمام نهاد های دولتی رفتیم ولی نتیجه ای حاصل نشد، تصریح کرد: با توجه به نامه نگاری ها و پیگیری حضوری کارگران در خصوص موضوع تعطیلی کارخانه ارج ازنمایندگان مجلس، وازرت کار، خانه کارگر، اداره سرمایه گذاری و مجمع تشخیص مصلحت نظام نتیجه ای در این خصوص حاصل نشد و کارگران بعد از مدت ها پیگیری و تلاش دست از پا دراز تر با شرمندگی تمام به نزد خانواده های خود بازگشتند.

کارگر اخراج شده کارخانه ارج در ادامه اظهارات خود در خصوص وضعیت فعلی انبار های شرکت ارج عنوان کرد: در حال حاضر تمامی انبار های کارخانه ارج تبدیل به انبار های شرکت های مختلف تجاری و بازرگانی شده است و در اجاره آنها قرار دارد. مسئولان کارخانه ارج بجای استفاده بهینه از نیروی انسانی کارخانه در حال حاضر تنها از ظرفیت فیزیکی این کارخانه استفاده می کنند بی آنکه از ظرفیت نیروی انسانی خود بهره ای ببرند.

فاضلی همچنین با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۴ تا کنون هیچ تولیدی در کارخانه ارج صورت نگرفته است، خاطر نشان کرد: از سه سال گذشته خطوط تولید این کارخانه رفته رفته از تعداد آن کاسته شد تا اینکه امروز شاهد تعطیلی کلیه خطوط این کارخانه هستیم. تعطیلی خطوط تولید کار را به جایی رساند که مسئولان کارخانه ارج، اقدام به فروش برند ارج به کارخانه ها و کارگاه های سطح پایین کردند و باعث تنزّل کیفیت محصولات این کارخانه شدند. کارگاه هایی که اقدام به خریداری نشان تجاری ارج کرده اند، کارگاه هایی هستند که در محل های غیر متناسب با شرایط کارگاهی نظیر زیر زمین ها اقدام به تولید محصولات مشابه کارخانه ارج می کنند.

دانا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا