دولت برای محیط زیست چه کرده؟

شق القمر هم درد محیط زیست را درمان نکرد/ تراژدی سندرم بی ابتکاری در دولت یازدهم

بصیر، روحانی سال گذشته در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست برگزار شده بود، برجام را به مشکلات زیست محیطی گره زد. او گفته بود: “تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.”

او پس از گذشت یک سال باز هم در خصوص برجام گفته است: قبل از برجام  هر روز در انتظار این بودیم  که چه محدودیت ، تحریم و معضل جدیدی برای ملت ایران ایجاد می کنند، اما  اکنون هر روز یک گشایش جدید برای مردم حاصل می شود و این گشایش ها جای شکرگزاری  دارد که باید در سایه آنها، کار و تلاش بیشتری برای مردم انجام گیرد.

با این وجود مشکلات متعدد در حوزه محیط زیست در طول همین یک سال نشان می دهد نه تنها برجام گشایشی ایجاد نکرده است، بلکه مشکلات متعددی نیز در این حوزه مشاهده می شود.

ریزگرد هایی که بلای جان شده است

افزایش روزهای آلوده ناشی از ریزگرد ها موضوعی است که  اهالی غرب کشور در سال جاری با آن روبرو شده اند. این آلودگی ها به حدی است که نه تنها سلامتی مردم با تهدید مواجه شده بلکه در برخی از شرایط زندگی در شهرها با اختلالاتی روبرو می شود.

با این وجود دولت تاکنون اقدام مناسبی برای رفع این مشکل انجام نداده است.  در حالی ماه هاست برجام به مرحله اجرا در آمده است.

آتش سوزی های فاجعه بار

در هفته های گذشته اخبار ناگواری از آتش سوزی ها در جنگل های کشور منتشر شد که نگرانی بسیاری از فعالان محیط زیست و دیگر اقشار جامعه را برانگیخت.

این آتش سوزی ها با توجه به اینکه هنوز کاملا فصل گرم سال(تابستان) فرا نرسیده است زنگ خطری است که از بروز مشکلات احتمالی در هفته های بعد با توجه به افزایش شدت گرما خبر می دهد.

در این میان آتش سوزی رخ داده از آن جهت می تواند نگران کننده باشد که از طرفی ضعف دستگاه های متولی این حوزه را به نمایش می گذارد. فشل بودن عملکرد این حوزه موضوعی است که به وضوح در آتش سوزی های اخیر نمایان شد. این درحالی است که اگر نیروهای مردمی و بسیج به پای کار نمی آمدند مشخص نبود که وضعیت به کجا کشیده می شد.

فجایع زیست محیطی پس از آتش سوزی ها در مناطق مختلف کشور به حدی است که جبران آن ها تقریبا غیر ممکن است. این موضوع به وضوح در آتش سوزی جنگل های پاسارگاد مشاهده شد.

فرار رو به جلوی ابتکار

معصومه ابتکار مسئول سازمان محیط زیست در دولت یازدهم پس از این فجایع باز هم تلاش کرده است در اظهار نظری با فرار رو به جلو منتقدان به این وضعیت را به توهین به کارکنان سازمان محیط زیست متهم کند.

او گفته است: البته نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست در این مواقع با عشق و انگیزه و فداکاری به کمک نیروهای موظف می آیند ولی به دلیل عدم آشنایی برخی شهروندان با این تقسیم وظایف، اظهارنظرهایی می شود که نه تنها بی‌انصافی در قبال نیروهای پاکباز سازمان، بلکه گاه شکل توهین گرفته و سبب دلسردی این عزیزان می شود.

این تلاش ابتکار برای قرار دادن منتقدان در برابر نیروهای سازمان محیط زیست در حالی صورت می گیرد که مسئولیت اصلی متوجه شخص رئیس سازمان محیط زیست می شود زیرا معضل اصلی در این حوزه فراهم نشدن تجهیزات کافی و عدم سازمان دهی مناسب است که در حوزه وظایف شخص ابتکار قرار می گیرد. هر چند که روحانی رئیس دولت یازدهم وعده داده بود که پس از برجام مشکلات زیست محیطی حل شود.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا