پشت‌پرده مطرح شدن خبر اخراج کارگران «کاله» بزرگ‌ترین کارخانه تولید لبنیات کشور

بصیر، این روزها که مسئولان استانی بدون حضور رسانه‌ها و به اذعان خودشان در جلسه ستاد تسهیل استان مازندران به فکر رفع موانع تولید در استان هستند، خبر اخراج ۴۰۰ کارگر بزرگ‌ترین کارخانه تولید لبنی کشور رسانه‌ای شد.

زنگ خطری که جدی گرفته نشد!

زنگ خطر تولیدات در استان مازندران از سال گذشته به اذعان امیر میران به‌صدا در آمده بود، ولی بسیاری از فعالان اقتصادی استان به احترام نامگذاری سال گذشته به نام سال وحدت و همدلی، سعی کردند که با سیلی صورت

رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران از عدم فعالیت ۸۰۳ واحد تولیدی در این استان خبر داد.

خود را سرخ نگه دارند.

اما روند مطالبات مسئولان و متولیان صنایع در استان مازندران در سال جاری متفاوت شد. از ابتدای سال ۹۵ بود که رئیس اتاق بازرگانی استان به مسئولان استانی هشدار جدی درباره اوضاع نامناسب تولید داده بودند.

مسئولان استانی که تحمل این انتقاد را از سوی رئیس اتاق بازرگانی استان نداشتند، در جلسه‌ای که به همین مناسبت برگزار شده بود، در استانداری تصمیم گرفتند تا کارگروهی در مازندران آمار دقیق واحدهای تولیدی فعال و غیر فعال را مشخص کند و برای آنها چاره‌ای بیاندیشد.

شنیده می‌شد که این کارگروه در استان تشکیل شده، ولی مسئولان اتاق بازرگانی تاکنون درباره نتیجه این کارگروه و اقداماتی که در این زمینه تشکیل شده، صحبتی به میان نیاوردند.

این بار چرک بی‌توجهی از بزرگ‌ترین واحد تولیدی سر باز زد

شوک اقتصادی این ماه در کشور و استان مازندران، اخراج ۴۰۰ کارگر شرکت کاله است، شرکت کاله

کارخانه کاله با وجود تولیدات مناسبی که دارد، چندان از سوی دولت مورد حمایت قرار نمی‎گیرد و این واحد معظم نیز دچار چالش و ریزش نیروی کار شده است.

یکی از بزرگترین واحدهای تولید محصولات لبنی کشور است که اقدامات این شرکت باعث شد تا مسئولان روسیه خواستار صادرات این محصول به این کشور شوند.

مسئولان استانی، که به اذعان خودشان در حال رفع رجوع مشکلات واحدهای تولیدی استان هستند، اخراج ۴۰۰ پرسنل کاله آنها را غافلگیر کرد.

البته درباره میزان واحدهای فعال و غیر فعال استان اطلاعات دقیقی در دست نیست و مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان کمتر در این ارتباط صحبت می‎کنند، در استانداری مازندران که رئیس اتاق بازرگانی استان درباره تعطیلی واحدهای تولیدی به عدم فعالیت ۸۰۳ کارخانه اشاره کرده بود، محمد محمدپور عمران مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران ابتدا به صورت تلویحی این آمار را نپذیرفت و با وساطت استاندار مازندران، همان طرح بررسی مشترک را پذیرفت.

در ارتباط با خبر کاله، امروز مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی استان در گفت و گو با رسانه‌ها، این موضوع را تکذیب کرد ولی نتوانست مشکلات این واحد تولیدی را لاپوشانی کند.

بی‌توجهی دولت حتی کاله را نیز به زمین می‌زند

این موضوع نشان می‌دهد که کارخانه کاله با وجود تولیدات مناسبی که دارد، چندان از سوی دولت مورد حمایت قرار نمی‎گیرد و این

در حال حاضر شرکت‌های بزرگ به‌شدت با چالش مواجه هستند.

واحد معظم نیز دچار چالش و ریزش نیروی کار شده است.

مسئولان شرکت کاله با برخورداری از برند و شهره جهانی، همواره سعی می‌داشتند تا از رسانه‌ها به دور باشند و همین فاصله گرفتن از رسانه‌ها باعث شد که مشکلات این واحد تولیدی بناگاه این‌گونه سرباز کند و علی‌رغم میل باطنی مسئولان شرکت، رسانه‌ای شود.

به دلیل نفوذی که شرکت کاله در شهرستان آمل و استان مازندران دارد، کمتر مسئولی می‎تواند در ارتباط با این شرکت در استان اظهار نظر کند، به همین دلیل ولی‌الله چلابی مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آمل با وجود مطرح شدن بحث اخراج ۴۰۰ کارگر، به نوعی دوباره سعی دارد از عملکرد این شرکت دفاع کند و می‌گوید: مسأله اخراج ۴۰۰ نفر از کارگران کاله در آمل انجام نشده است و با

شرکت کاله یکی از شرکت‌های مهم بوده که سهم آن در صادرات حدود ۳۰ درصد است.

توجه به تغییرات فصلی امکان جابه‌جایی کارگران از یک بخش به بخش دیگر صورت وجود دارد، که این جابه‌جایی با اطلاع مسؤولان استانی و شهرستانی انجام می‌شود.‎

کاله، نمونه‌ای برای کل کشور

اما اسماعیل خاتمی مقدم مسئول انجمن شیر، مشکلاتی که شرکت کاله و دیگر واحدهای تولیدی مشابه با آن مواجه هستند را این طور بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ به‌شدت با چالش مواجه هستند.

اسماعیل خاتمی‌مقدم با اشاره به رکود ۲۰ درصدی مصرف لبنیات، گفت: شرکت کاله یکی از شرکت‌های مهم بوده که سهم آن در صادرات حدود ۳۰ درصد است.

وی اضافه کرد: به‌دلیل مشکلات فراملی و ملی، برخی شرکت‌ها با افت فروش مواجه شده به‌طوری‌که بازارهای داخلی در یک سال گذشته با افت ۱۵ درصدی مواجه بوده‌اند.

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران تصریح کرد: کارخانه‌های

درصورتی‌که رونق اقتصادی اتفاق نیفتد، آمار تعدیل نیروها نیز افزایش می‌یابد.

بزرگ برای حمایت از دام‌‌داران و نیروهای خود، شیر را خریداری و تبدیل به پودر می‌کنند.

چرا برای انبارهای پر کاله، فکر توسعه صادرات نیستید؟!

خاتمی‌مقدم با اعلام اینکه در حال حاضر ذخایر کارخانه‌های لبنیات پر است، افزود: کالاها انبار است و همچنان رکود ادامه دارد که یکی از شرایط خروج از وضعیت تعدیل نیرو است؛ البته ناگفته نماند، درصورتی‌که رونق اقتصادی اتفاق نیفتد، آمار تعدیل نیروها نیز افزایش می‌یابد.

امیدوار است با رفع مشکلات شرکت کاله آمل، که بزرگترین کارخانه تولیدی لبنیات کشور  و در استان مازندران واقع است، این شرکت همچون گذشته بتواند با تولیدات خود، علاوه بر صادرات و کسب درآمدهای ارزی برای کشورمان، مرکز اشتغال برای نیروهای کار باقی بماند.

چالش اقتصادی برای واحد بزرگی بمانند کاله، نمایشگر وجود چالش برای کل واحدهای تولیدی در کشور و به‌صدا درآمدن زنگ خطر جدی برای دولت است.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا