در پی اعلام توافق ایران با شرکت بوئینگ؛

کنگره آمریکا با فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران مخالفت کرد/ تقسیم ۵۰/۵۰ آسمان ایران میان بوئینگ و ایرباس

بصیر، توافق تاریخی بین ایران و شرکت بوئینگ برای خرید بیش از صد هواپیمای تجاری با مخالفت کنگره آمریکا مواجه شد.

به گزارش روزنامه «یو اس ای تودی»، پیتر جی رسکام جمهوری خواه یک روز بعد از اینکه وزیر راه و ترابری ایران اظهار داشت توافق مذکور تا آخر این هفته علنی می شود، اعلام کرد که این توافق امنیت ملی آمریکا را در معرض خطر قرار خواهد داد.

وی همچنین افزود: بوئینگ و جمهوری اسلامی [ایران] باید بدانند که کنگره آمریکا نگاه خوبی به توافقی که امنیت و سلامت مردم آمریکا را به خطر بیاندازد، نخواهد داشت.

یو اس ای تودی در ادامه نوشت: اگر این توافق چند میلیارد دلاری تصویب بشود، برای اولین بار بعد از انقلاب ایران خواهد بود که هواپیماهای جدید آمریکا به این کشور فروخته می‌شوند. همچنین این توافق بزرگ‌ترین توافق تجاری بین یک شرکت آمریکایی و تهران بعد از رفع تحریم‌ها محسوب می شود.

شرکت بوئینگ با صدور بیانیه‌ای اظهار داشته است که جزئیات توافق با ایران را افشا نخواهد کرد، ولی مشتری می‌توان هر چه توافق شده را اعلام کند.

در بیانیه بوئینگ همچنین تأکید شده است که هر توافقی که بخواهد با ایران شکل بگیرد، ابتدا باید موافقت دولت آمریکا را داشته باشد.

این روزنامه آمریکایی در رابطه با رقابت به وجود آمده میان شرکت بوئینگ با ایرباس برای فروش هواپیما به ایران نوشت: بازار ایران برای شرکت‌های بوئینگ و ایرباس به طور ۵۰/۵۰ تقسیم شده است و این دو شرکت باید با یکدیگر رقابت کنند.

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجه آمریکا پیش‌بینی کرده است که دولت اوباما از این توافق حمایت خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد خبر منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر اعلام توافق بوئینگ اظهار نظری نکرد، اما اعلام داشت که واشنگتن با توافق تجاری در صنعت هواپیماهای مسافربری و تجاری و تأمین خدمات و سرویس‌های مرتبط مشکلی ندارد.

جان کربی افزود: دولت آمریکا قبلاً موافقت خود با بوئینگ برای مذاکره فروش هواپیما به ایران را اعلام کرده بود.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا