به قلم سردبیر سیاسی بصیرنیوز/تبیین بیانات رهبری در سالگرد امام /3

مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری/اعتقاد به پیشرفت و تحول

بصیر، مقام معظم رهبری در سالروز رحلت حضرت امام در حرم مطهر ایشان اعتقاد به پیشرفت و تحول و تعامل با محیط را سومین مبانی از ارزش‌های انقلاب اسلامی معرفی نمودند و در همین رابطه خاطر نشان کردند: “تحوّل و تکامل؛ هم فقه ما، هم جامعه‌شناسی ما، هم علوم انسانی ما، هم سیاست ما، هم روش‌های گوناگون ما باید روزبه‌روز بهتر بشود، منتها به دست آدم‌های خبره، به دست آدم‌های وارد، به دست انسان‌های اهل تعمّق و کسانی که اهلیّت ایجاد راه‌های نو را دارند.”
ایشان معتقدند علم گرایی و حرکت در این سمت توسط افرادی که متعهد و متخصص می‌باشند لازمه اصلی برای پیشرفت کشور است.
هر کشوری برای حرکت رو به جلوی خود احتیاج به روش‌های علمی روز دنیا و تربیت متخصصینی دارد که برای این رشد لازم است. این پیشرفت باید در تمامی زمینه‌های علم اتفاق بیافتد و این علم هم باید کاربردی بوده و از علومی که بلا استفاده است اجتناب نمود.
با داشتن علم است که ما می‌توانیم در دنیا دست برتر را داشته و کشورهای دیگر را با خود همراه و هماهنگ سازیم. ارزش علم در دین هم تاکید فراوان به آن شده است. اهميت و عظمت مقام علم؛ در حدي است که خداوند در قرآن به پيامبرش دستور مي دهد: “قل هل يستوي الذين يعلمون و الذين لايعلمون… ؛ [اي پيامبر!] بگو: آيا کسي که عالم است با کسي که نمي داند برابر است. (زمر، آيه ۹ )” پيامبر اسلام در مقام ارزش‌گذاري به علم مي‌فرمايد: “طلب علم فريضه علي کل مسلم الا ان الله يحب بغاه علم؛ دانش آموختن بر هر مسلماني واجب است همانا خدا، طلب کنندگان دانش را دوست دارد. ( اصول کافي، ج۱، کتاب فضل العلم، ح ۱، ص ۳۵)”
همچنین تربیت نیروهای دلسوز و معتقد به نظام هم نکته بسیار مهمی است که باید بدان توجه شود. این امر باید توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در کشور صورت پذیرد تا بدنه علمی کشور به مبانی انقلاب اسلامی آشنا بوده و در راه تحقق آنها از خود جان فشانی نشان دهد.
همان اتفاقی که در صنعت هسته ای کشور رخ داد و جوانانی با کمترین سن و استعدادی سرشار توانستند فعالیت غنی سازی ۲۰ درصد را در عرض کمتر از ۲ سال انجام دهند. این در حالی است که کشور آلمان بعد از ۱۷ سال موفق به انجام این کار شد.
تعامل با محیط نیز نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به پیچیدگی‌های امروز دنیا و تعاملاتی که کشورهای دنیا در این امر دارند همکاری و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر موجب می‌گردد تا از تحمیل هزینه‌های اضافی به کشور اجتناب ورزیده و از نتایج تحقیقات آن کشورها برای پیشرفت خود استفاده نماییم.
باید گفت اگر کشوری می‌خواهد به عنوان یک الگو در جهان شناخته شود یکی از مهمترین عوامل آن پیشرفت علمی و ایجاد تحول و تکامل در تمامی زمینه‌ها است تا با تعامل با محیط اطراف خود، این الگوی برتر را صادرنماید.

سردبیرسیاسی بصیرنیوز: رضا سیفایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا