مانع تراشی بوئینگ در معامله با ایران

بصیر، روزنامه آمریکایی دیروز سه‌شنبه با اشاره به قوانین این کشور یادآوری کرده که قرارداد بین شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» و شرکت هوا-فضا و صنایع دفاعی «بوئینگ»، مستقر در «شیکاگو»، هنوز نهایی نیست.

تحلیل روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» بعد از آن منتشر شد که شرکت بوئینگ اعلام کرد که تفاهم‌نامه فروش هواپیما به ایران قطعی و نهایی شده است.

این روزنامه نوشت: «فروش بوئینگ هنوز قراردادی نهایی نیست. این شرکت بایستی تأیید اداره کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئولیت اجرای تحریم‌ها و نظارت بر معاملات اقتصادی بین آمریکا و کشورهای خارجی دخیل در فعالیت‌های غیرقانونی را به عهده دارد به دست بیاورد.»

مقام‌های بوئینگ هم خود قبلاً اعلام کرده‌اند که هرگونه توافق را منوط به تایید دولت آمریکا می‌دانند.

اما مانع دیگر بر سر اجرای این قرارداد، به نوشته «یو‌اس‌ای تودی»، نمایندگان کنگره آمریکا هستند که مخالف سیاست‌های دولت باراک اوباما در برجام هستند.

پیتر روسکام، نماینده جمهوری‌خواه کنگره گفته که او همراه با سایر نمایندگان ایالت‌های شیکاگو و واشنگتن که مقرهای اصلی عملیات تولید بوئینگ در ان قرار دارد، با این معامله مخالف هستند و برای لغو ان تلاش خواهند کرد.

روسکام گفت: «اگر این قرارداد پیش برود، بوئینگ و ترور دست در دست هم خواهند گذاشت. کنگره، بیکار نخواهد نشست.»

علاوه بر همه اینها، ممنوعیت مبادلات دلاری با ایران، مانعی است که مقام‌های شرکت بوئینگ، بایستی با همکاری دولت اوباما راهی برای آن پیدا کنند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا