واکنش علما و مراجع تقلید به اقدام ماجراجویانه حکام بحرین؛

آل خلیفه دست به اقدامی خطرناک و به دور از عقل و منطق زد/ سلب تابعیت یک عمل غیرانسانى و شیطانى است

بصیر، پس از سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم عالم برجسته شیعه و رهبر شیعیان بحرین توسط رژیم آل خلیفه واکنش ها به این اقدام ماجراجویانه حکام بحرین هنوز ادامه دارد،علاوه بر اینکه این موضوع در خارج از کشور واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است در داخل کشور نیز در کنار بسیاری از چهرهای سیاسی، علما و مراجع تقلید نیز نسبت به عواقب این اقدام کینه آمیز هشدار داده اند.

آیت الله مکارم شیرازی: سلب تابعیت یک عمل غیرانسانى و شیطانى است

آیت الله مکارم شیرازی با انتشار بیانیه ای در واکنش به این اقدام رژیم آل خلیفه اظهار داشت:حکام بحرین با کمک عربستان سعودى که به سبب ناکامى‌هایش در سوریه و عراق و یمن به صورت کشتى شکسته‌اى درآمده که در حال غرق شدن است دست به کارهاى خطرناک عجیبى زده‌اند، از جمله پس از تخریب ده‌ها مسجد و حسینیه و زندانى کردن گروه زیادى از بزرگان و افراد عادى شیعه و ممنوع کردن نماز جماعت و تضییقات سوء دیگر اقدام به سلب تابعیت عالم بزرگ بحرین شیخ عیسى قاسم کرده، کارى که ممکن است حکام بحرین را به نقطه پایان حکومتشان برساند.

وی افزود: سلب تابعیت یک عمل غیرانسانى و شیطانى است کسى که خودش و اجدادش در کشورى زیسته‌اند در آن کشور حق دارند و این حق را هیچکس نمى‌تواند از آنها بگیرد و اگر بنا باشد سلب تابعیتى شود، باید از آل خلیفه شود، زیرا اجداد آنها از عربستان سعودى و نجد آمده، در حالى که حضرت شیخ عیسى قاسم خود و اجدادش همه بحرینى هستند.

این مرجع تقلید ادامه داد: شیعیان بحرین تاکنون در تظاهرات مسالمت‌آمیزشان گفته‌اند اگر حقوق مسلم آنها داده شود، حاضرند با برادران اهل سنت که عداوت و دشمنى با آنها نداشته باشند همزیستى مسالمت‌آمیز کنند، ولى حکام بحرین که از عقل و درایت کافى برخوردار نیستند، خود را در گرداب خطرناکى افکنده‌اند که روز به روز بر گرفتارى آنها افزوده مى‌شود، آنها باید درک کرده باشند که مراجع شیعه هرگز این‌گونه کارها را تحمل نخواهند کرد.

آیت الله نوری همدانی:آل خلیفه دست به اقدامی خطرناک و به دور از عقل و منطق زد

آیت الله نوری همدانی در  پیامی سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را محکوم کرد و اظهار داشت:بار دیگر رژیم آل خلیفه در راستای نوکری آمریکا و ایادی منطقه‌ای خودش خصوصاً عربستان دست به اقدامی خطرناک و به دور از عقل و منطق زد؛ این رژیم گمان کرد می‌تواند با سلب تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم جنایات خود را در ظلم به شهروندان بحرینی و نقض آشکار حقوق بشر بپوشاند، ولی غافل از اینکه طرح چنین موضوعی موجب بیداری مردم بحرین و آشکار شدن ظلم آن‌ها در جهان خواهد شد.

وی تاکید کرد: ضمن محکوم کردن این اقدام حمایت خود را از عالم مجاهد شیخ عیسی قاسم و مردم مظلوم اعلام کرده و از مجامع اسلامی می‌خواهیم نسبت به این ظلم سکوت خود را شکسته و به وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل کنند.

آیت الله سبحانی: هر جمعیتی که علیه شیعه برخاسته‌اند خدا آن‌ها را قلع و قمع و ریشه‌کن خواهد کرد

آیت الله سبحانی:با اشاره به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین گفت: این روزها خبر ناگواری را شنیده‌ایم در خصوص بحرین که رهبر شیعیان این کشور آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را سلب تابعیت کردند، این کار این افراد نه با قانون الهی منطبق است نه با قانون بین‌المللی، کسانی که سال‌ها در منطقه‌ای زندگی کرده‌اند حق طبیعی برای زندگی در آنجا دارند و کسی نمی‌تواند حق زندگی را از آن‌ها سلب کند.

وی با تأکید بر اینکه امیدوارم انقلاب بحرینی‌ها مصداق بارز حدیث امام صادق(ع) در خصوص فتنه باشد، افزود: هر جمعیتی که علیه شیعه برخاسته‌اند خدا آن‌ها را قلع و قمع و ریشه‌کن خواهد کرد.

آیت الله صافی گلپایگانی: سلب تابعیت یکی از رهبران مجاهد و عالم بزرگ بحرین مخالف تمام قوانین مدنی، انسانی و شرعی است

آیت الله صافی گلپایگانی در  پیامی سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را محکوم کرد و اظهار داشت:سلب تابعیت یکی از رهبران مجاهد و عالم بزرگ بحرین توسط نظام حاکم بر آن کشور که مخالف تمام قوانین مدنی، انسانی و شرعی است، موج تعجب، تأثر و تأسف فراوان شد.

وی تصریح کرد: در زمانی که مسلمانان و کشورهای اسلامی در مقابل دشمنان و مستکبران شدیداً نیازمند یکپارچگی و اتحاد هستند، متأسفانه بعضی از سران دول اسلامی به جای اینکه ندای مظلومیت ملت خود را بشنوند و به آنان پاسخ مثبت دهند و خواسته‌های قانونی آنان را برآورده کنند، در مقابل ملّت آزاده‌ خود ایستاده و برای رضایت اربابان خود، هر کار خلاف قانون و ظلم و ستمی را انجام می‌دهند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه: دولت بحرین در سیاست‌های خود تجدید نظر کند

آیت الله‌اعرافی در واکنش به تحولات بحرین و سلب تابعیت رهبر شیعیان این کشور در پیامی تعرض به این رهبر دینی و سایر علمای این بحرین را محکوم کرد و گفت: اقدامات حاکمان بحرین بر ضد مردم شریف و طبقات گوناگون آن به‌ویژه دانشمندان و علما و روحانیت روی جنایتکاران تاریخ را سفید کرده است و از همه ابزارها و شیوه‌ها، با ظالمانه‌ترین شکل ممکن و بر خلاف همه موازین انسانی و اخلاقی و شرعی و بین المللی، برای سرکوب فریاد آزادیخواهانه و مسالمت‌جویانه، بهره برده است و مع‌الاسف دولت ستمگر و مرتجع آل سعود این حاکمیت سست را مورد حمایت قرار داده است.

وی افزود: سازمان‌های بین الملل در شعاع زر و زور و تزویر در برابر چنین پرونده سیاه و تاریک در خاموشی مطلق و سکوت مرگبار فرو افتاده‌اند و مستکبران جهانی آشکار و نهان از آن حمایت می‌کنند، و اینک برگ منحوس و بی‌شرمانه این ستم ها در برخورد با فقیه مجاهد و عالم فرزانه حضرت آیت الله شیخ عیسی قاسم(دامت برکاته) و تعرض به احکام و مقدسات شریعت در دستور قرار گرفته است.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا