به قلم سردبیرسیاسی بصیرنیوز/

حادثه سردشت نتیجه حقوق بشرآمریکایی

بصیر، امروز مصادف است با هشتم تیرماه، روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی که یادآور حمله ددمنشانه رژیم صدام بر علیه مردم مظلوم سردشت است. سابقه استفاده ار سلاح‌های شیمیایی به جنگ جهانی اول باز می‌گردد. طی جنگ جهانی اول برای نخستین بار ابزارهای مدرن جنگ شیمیایی، بخصوص توسط آلمان ساخته و به‌کار گرفته شد. این اعمال با اسید پاشی و پخش ساده گازهای کشنده مانند کلر آغاز شدند تا اینکه بعدها بتوانند با پرتاب این مواد به راه دور نفرات بیشتری از سربازان دشمن را نابود کنند. آلمانی‌ها پیوسته پیشرو این صنعت بوده‌اند.

در جریان جنگ اول جهانی کاربرد بیش از ۱۲۴ هزار تن مواد شیمیایی موجب مصدوم شدن حدود یک میلیون نفر و کشته شدن بین از یکصد هزار سرباز از طرفین جنگ گردید.
پس از آن در دوران حمله امریکا به ویتنام نیز ارتش این کشور به دلیل عدم توانایی در شکست دادن ارتش ویتنام اقدام به استفاده از گاز عامل نارنجی نمود. این گاز سبب از بین رفتن پوشش جنگلی و گیاهی در ویتنام می‌شد تا مکان مخفی شدن ویت کنگ‌ها تبدیل به بیابان شود. این گاز صدمات و تلفات بسیار زیادی بر مردم ویتنام وارد نمود که هنوز تلفات آن تا به امروز ادامه دارد و باعث تولد فرزندان ناقص‌الخلقه در این کشور می‌شود.
وسیع‌ترین حملات شیمیایی پس از جنگ جهانی اول در زمان حمله صدام در هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاد. رژیم صدام از سال ۱۳۵۵ با جمع آوری برخی از استادان دانشگاه و صرف بودجه لازم به جمع‌آوری اطلاعات دربارهٔ سلاحهای شیمیایی ـ میکروبی و رادیواکتیو پرداخت و در هر سه زمینه، موفقیت‌هایی را به دست آورد.
در این میان شرکتهای غربی هم به کمک رژیم صدام آمده و تولیدات شیمیایی خود را به وفور در اختیار این رژیم قرار می‌دادند. داده‌های موجود از مشارکت ۸۵ شرکت آلمانی، ۱۹ شرکت فرانسوی، ۱۸ شرکت بریتانیایی و ۱۸ شرکت آمریکایی حکایت دارند که مستقیما در تجهیز شیمیایی صدام شرکت داشته‌اند و دولت‌های متبوع این شرکت‌ها علیرغم دانستن این موضوع و ممنوعیت بکارگیری از این سلاح‌ها هیچ اقدامی برای جلوگیری از فروش انجام ندادند.
هر چند استفاده از سلاح‌های شیمیایی از ابتدای جنگ به صورت محدودی شروع شده بود اما در سال‌های بعد صدام به دلیل شکست در جبهه‌های جنگ و ایجاد روحیه برای سربازان شکست خورده خود اقدام به استفاده گسترده از سلاحهای شیمیایی نمود.از سال ۱۳۶۳ استفاده گسترده عراق از گاز اعصاب، گاز تاول‌زا و گازهای عامل خون آغاز شد. تنها در یکی از موارد استفاده عراق از این قبیل سلاح‌ها علیه شهروندان عراقی حامی ایران در اسفند ۱۳۶۶، متجاوز از ۵هزار نفر غیرنظامی کشته و ۷هزار نفر دیگر مجروح شدند.
این رژیم در عملیات‌های والفجر۲، ۴و ۸، کربلای۸، عملیات بدر و خیبر اقدام به استفاده از این گازهای شیمیایی نموده است. همچنین در مناطق سردشت، حلبچه عراق، سومار و جزیره مجنون نیز از این حملات بی‌نصیب نبوده‌اند.
از تعداد حملات و تلفات این حملات شیمیایی آمار دقیقی در دست نمی‌باشد اما بنا بر آمارهای موجود بیش از ۳۷۸ بار حمله شیمیایی و ۵۰ هزار شهید و زخمی نتیجه این حملات شیمیایی در طول هشت سال دفاع مقدس می‌باشد که توسط رژیم صدام به کار گرفته شد.
از مهمترین این حملات شیمیایی حمله به مردم سردشت در استان آذربایجان شرقی می‌باشد. روز ۸ تیر ۱۳۶۶ هواپیماهای بمب‌افکن ارتش عراق با بمب‌های شیمیایی به ۴ نقطه پر ازدحام و متراکم جمعیتی شهر سردشت حمله کردند. ارتش بعثی عراق در این حمله ده‌ها تن از مردم این شهر اعم از پیر و جوان، زن و کودک را با گازهای کشنده شیمیایی مورد هدف قرار داد که بر اثر آن ۱۱۰ نفر شهید شدند و نام بیش از ۵ هزار نفر در سازمان‌های بین‌المللی به عنوان مصدوم شیمیایی سردشت به ثبت رسیده است. رژیم بعث عراق در این حملات از سه نوع گاز خردل، گازهای اعصاب (تابون، سارین یا سومان) و سیانوژن علیه مردم بی‌دفاع استفاده کرده بود.
با کمال تاسف، هنوز هم تعدادي از مردم مقاوم و شريف شهرستان سردشت با آثار و پي‏آمدهاي اين بمباران دست به گريبان هستند و در رنج و درد به سر مي‏‌برند. شهر سردشت را می‌توان نخستين شهر قرباني جنگ افزارهاي شيميايي در جهان بعد از بمباران هسته‏‌اي هيروشيما ناميد. این شهر هم به عنوان نماد دورویی سازمان‌های بین المللی در برخورد بااین پدیده شوم انسانی است که هیچ گاه حامیان رژیم صدام به مجازات واقعی خود نرسیده‌اند و روی دیگری از صفحه حقوق بشری آمریکایی را نشان داد.
به رغم ارتکاب اين جنايت هولناک، مجامع جهاني هيچ اقدامي در جلوگيري از ادامه تجاوز به عمل نياوردند، حتي آن رژيم خونخوار را هم ملامت نکردند و چون گذشته بي‏ اعتنا از کنار اين حادثه گذشتند.
امیدواریم تا دیگر شاهد این نوع جنایت‌های ناجوانمردانه که نشان دهنده خواری و ذلت استفاده کنندگان از این سلاح‌های شیمیایی است نباشیم تا نسل‌های آینده بشری از این پدیده‌های زشت و شوم محفوظ باقی بمانند.

سردبیرسیاسی بصیرنیوز:رضاسیفایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا