گزارشی از بیماری وارداتی جنوب شرق؛

جولان پشه آنوفل در همسایه شرقی ایران/ تخمین سالانه ۴ میلیون بیمار در پاکستان

بصیر، در روز های اخیر شاهد انتشار اخباری مبنی بر وقوع سیل در پاکستان و کشته و مجروح شدن ۳۰ شهروند پاکستانی بر اثر این حادثه بودیم، از آنجاییکه پاکستان یکی از کشور های هم مرز با استان های جنوب شرق کشور است این حادثه موج نگرانی را در این منطقه به وجود آورده است.

درتماسی که برخی از شهروندان استان با پایگاه خبری عصرهامون مبنی بر وقوع بیماری مالاریا و وبا داشتند خواستار پیگیری این موضوع از این پایگاه خبری از مسئولان بهداشتی استان شدند.
در تماسی که پایگاه خبری عصرهامون با سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان داشت، وی با بیان اینکه محدوده جغرافیایی سیل در مرز مشترک با استان نیست و در قسمت شمالی پاکستان می باشد، گفت: خوشبختانه هیچ خطری استان ما را تهدید نمی کند.
پاکستان منشا بیماری مالاریا
وی بیماری هایی چون وبا، التور و بیماری های انگلی را از بیماری های بومی کشور خواند و ادامه داد: با این وجود کشور پاکستان منشا بیماری مالاریا است.
طباطبایی تصریح کرد: تخمین زده شده که سالانه ۴ میلیون مورد مالاریا در پاکستان اتفاق می افتد .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان منشا بیماری التور سال های گذشته در کشور را پاکستان دانست و گفت: در طول ۳ سال اخیر موردی از التور در کشور مشاهده نشده آخرین مورد شناسایی شده نیز منشا آن پاکستان بوده است.
تجهیز مراکز درمانی درنوار مرزی برای مقابله با بیماری های وارداتی
وی با بیان اینکه هر ساله جهت مقابله با این بیماری تهمیداتی اندیشیده می شود، اظهار داشت: در بحث پیشگیری از التور ستاد مبارزه با این بیماری از اسفند ماه آمادگی لازم را برای واحد ها درمانی و بهداشتی فراهم، آموزش های لازم به پرسنل داده و مراکز درمانی برای شناسایی به موقع و نمونه گیری از افراد مجهز می شوند.
طباطبایی با بیان اینکه با شروع فصل گرما اطلاع رسانی عمومی جهت مقابله با این بیماری صورت می گیرد، ادامه داد: در نوار مرزی نیز مراکز درمانی جهت شناسایی و بستری افراد تجهیز و مهیا می شود.
۲۸۰ بیمار شناسایی شده سال گذشته اتباع خارجی  بودند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه علایم و بروز بیماری مالاریا در پاکستان و افغانستان قابل توجه است، گفت: خوشبختانه موارد بیماری مالاریا در کشور از سال ۷۰ در حال کاهش است به طوری که در سال ۷۰، بیش از ۵۲ هزار مورد مالاریا در استان شناسایی شده است که این میزان در سال گذشته به زیر ۲۸۰ مورد کاهش پیدا کرده است که ۷۵ درصد این افراد اتباع خارجی و باقی آن ها ایرانی های سفر کرده به کشور های منشا این بیماری بودند.
وی در پایان افزود: در حال حاضر همه امکانات برای تشخیص به موقع بیماری مالاریا وجود دارد و زیر ساخت ها برای تشخیص و درمان به موقع فراهم شده است .
دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا