از یزد تا کرمان، اصلاحات از جان خوزستان چه می‌خواهد؟

هاشمی‌رفسنجانی سرشاخه طرفداران انتقال آب از سرچشمه‌های کارون

بصیر، ماجرا از آنجا دوباره قوت گرفت که همزمان با بیست و هفتمین سفر استانی هیئت دولت به استان کرمان، عملیات اجرایی ۲ طرح آب‌رسانی در این استان با دستور حسن روحانی و همزمان با عزل مقتدایی استاندار سابق خوزستان کلید خورد.

در این رابطه استاندار کرمان در مصاحبه با صدا و سیمای مرکز کرمان به صدور مجوز انتقال آب شرب از بهشت آباد به کرمان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفته بود: با اجرای این پروژه ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب در سال به استان کرمان انتقال می‌یابد.

رودخانهٔ بهشت‌آباد از سرچشمه‌های اصلی رود کارون است و با اجرای این پروژه، بخشی از آب این رودخانه به اصفهان و یزد و کرمان می‌رود.

ماجرای حمایت‌ها از انتقال آب کارون به زمان حبیب الله بیطرف که یکی از عوامل اصلی انتقال آب از سرچشمه رودهای خوزستان به فلات مرکزی ست شروع می‌شود.

وی با روی کار آمدن دولت هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر نیرو مشغول به کار و در سال‌های ۷۳ تا ۷۶ عهده دار اجرای طرح‌های سد و نیروگاه کارون ۳ و ۴ شد. همچنین پس از انتخاب همشهری‌اش به عنوان رئیس دولت اصلاحات به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی شد و رأی اعتماد گرفت.

بیطرف اذعان می‌کند که به محض در دست گرفتن سکان وزارت نیرو در سال ۷۶ و در دولت اصلاحات موضوع انتقال آب از سرشاخه رودهای خوزستان را به عنوان یک دغدغه شخصی دنبال کردم.

در واقع مأموریت اصلی آقای بیطرف در وزارت نیرو،‌‌ همان انتقال آب به یزد بود که با حمایت همه جانبه محمد خاتمی و محمدرضا عارف (معاون اول دولت خاتمی) و یزدی‌های دیگر کابینه این طرح به سرانجام رسید.

پیش‌تر نیز استاندار یزد با بیان اینکه حتی یک قطره از آب انتقالی به یزد، حقابه هیچ استانی نیست و تنها مسیر انتقال آب از برخی استان‌ها عبور کرده است، گفت: هیچکس نمی‌تواند مانع انتقال آب به یزد شود.

حالا نیز آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی خود در قامت یکی از سرسخت‌ترین طرفداران انتقال آب به فلات مرکزی و کرمان در اظهار نظری این کار را باقیات صالحات می‌داند.

رییس مجمع تشخیص مصلت نظام در هفته گذشته در سفری به کرمان و پس از بازدید از روند احداث تونل انتقال آب در شهرستان کرمان در نشست شورای آب استان با بیان اینکه انتقال آب از یک استان به استان دیگر یک سیاست کلی است افزود: تونل انتقال آب استان کرمان یک کار ماندنی است که می‌تواند خشکسالی‌ها را حداقل برای ۱۰۰ سال جبران کند.

وی گفت: کار با آب حیات و زندگی است و به هر قیمتی باید این کار‌ها را انجام دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اجرای تونل انتقال آب باقیات صالحاتی برای کسانی است که این کار‌ها را انجام داده‌اند و این اقدام چند نسل مردم کرمان را ممنون می‌کند.

این سخنان هاشمی رفسنجانی در حالی است که بسیاری از کار‌شناسان معتقدند با اجرای این طرح وضعیت اکوسیستمی و اکوتوریستی خوزستان و چهارمحال و بختیاری با مخاطره جدی روبه رو می‌شود اما گویا آیت الله هاشمی خود سرشاخه طرفداران انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به زادگاه خود است.

سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با واکنش‌هایی در سطح استان خوزستان همراه بود. در این میان حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجدسلیمان در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه هفته اخیر نسبت به سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با انتقال آب کارون به کرمان واکنش نشان داد و گفت: بعضی‌ها برای دفاع از شهر و استانشان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند اما ما با وجود این همه سرمایه استانی و ملی نتوانسته‌ایم آن گونه که باید از تضییع حقوق این مردم جلوگیری نماییم.

وی با بیان اینکه نفت و گازمان را بردند بدون آنکه عوارضش را بدهند افزود: حالا می‌خواهند آبمان را هم ببرند.

عامر کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس نیز در واکنش به سخنان آیت الله هاشمی گفت: انتقال آب کارون نظریه وجود «مافیای آب» را اثبات می‌کند.

کعبی اظهار کرد: مسئولان کشور باید بدانند، حرف‌هایشان در خصوص لزوم انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استانهای دیگر باعث نا‌امیدی مردم خوزستان می‌شود زیرا در حالیکه اغلب مناطق استان خوزستان و حتی برخی مناطق شهری آن از داشتن آب کافی و سالم بی‌بهره هستند و مسئولان علت آن را کمبود آب و اعتبار می‌دانند، صرف هزینه‌های هنگفت انتقال آب از سرشاخه‌های کارون از سوی مردم پذیرفتنی نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تمام کار‌شناسان آب و حتی مسئولان سازمان محیط زیست کشور با هر گونه انتقال آب بین حوزه‌ای مخالف هستند و آن را سیاستی اشتباه و از پیش شکست خورده می‌دانند ولی اصرار دولت برای انتقال آب در این شرایط حساس و پیچیده، نظریه وجود «مافیای آب» در کشور را اثبات می‌کند پس برای دولتی که گرفتار این مافیاست باید تاسف خورد.

حال باید دید استانی که در شرایط پسامقتدایی که استاندار معزول دولت روحانی و از مخالفین انتقال آب به سرشاخه‌های کارون بود، غلامرضا شریعتی استاندار تازه نفس و بومی خوزستان در قبال این اظهارنظر‌ها چه تدبیری از خود نشان می‌دهد و می‌تواند با همکاری نمایندگان خوزستانی مجلس جلوی انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و همچنین جلوی خس خس ناشی از بی‌آبی در خوزستان را بگیرد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا