حج نمایشی سعودی ها برای هم پیمانان خود در منطقه/

عربستان “بیت الله الحرام” را به “بیت سعودی” تبدیل کرد/ مانع تراشی آل سعود برای حضور مسلمانان ایران، تونس، مصر، افغانستان، فلسطین، سوریه و یمن در مراسم حج

بصیر، حج تمتع در سال های اخیر به همراه سختی هایی برای مردم ایران به اتمام رسیده است؛ در سال گذشته نیز ماجرای تعرض به دو نوجوان در فرودگاه جده شروع سلسله جریان هایی بود که حج امسال را به حاشیه راند.

سقوط جرثقیل در مسجد الحرام که منجر به شهادت تعدادی از هموطنان ایرانی شد و در نهایت فاجعه منا که ۷ هزار زائر بیت الله الحرام قربانی بی تدبیری عربستانی ها شدند.

در این میان عربستانی ها دست پیش را گرفته و اعلام کردند همهمه ایرانی ها منجر به بروز اتفاقات در حج تمتع سال گذشته شد و مقامات آنها هیچ تقصیری در این خصوص نداشتند.

این اتفاقات منجر به قطع روابط دیپلماتیک از طرف عربستان شد و به تبع آن، این موضوع بر روابط فرهنگی و اعزام در حج عمره و تمتع تاثیر گذاشت. برخی از نمایندگان مجلس خواستار لغو یک طرفه سفر حج تمتع سال ۹۵ از سوی ایران شدند.

در این میان عربستانی ها هم بر خلاف قوانین موجود میان کشورهای اسلامی، شرایط را برای دادن ویزا به ایرانیان سخت کردند و شروطی توهین آمیز برای زائران ایرانی قرار دادند اما باز هم ایران از رایزنی برای دریافت سهمیه حج خود عقب ننشست.

به نوشته سایت شبکه الجزیره، “حاتم قاضی” گفت که وزیر حج عربستان پنج شنبه گذشته به اطلاع هیئتی از ایران رسانده است که برپایی هرگونه راهپیمایی و تجمعات در اماکن عمومی مربوط به مراسم حج ممنوع است.
وی افزود که در این دیدار وزیر حج عربستان بر ممنوعیت سر دادن شعار و بالا بردن صدا در حین قرائت دعا تاکید کرده است.

وزیر حج عربستان ادعا کرده است که سر دادن شعار، مزاحم دیگر حجاج می شود.

در پی آن سازمان حج و زیارت اطلاعیه ای منتشر کرد که عنوان شده بود: «بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، پیرو انتشار پیش اطلاعیه قبلی سازمان حج و زیارت در خصوص مراسم حج سال ۱۳۹۵، علی‌رغم قطع یک طرفه روابط سیاسی کشور عربستان با جمهوری اسلامی ایران و نظر به اینکه حج یک وظیفه شرعی و واجب است، به اطلاع می‌رساند: بر اساس مصوبه شورای هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت بنابر وظایف قانونی، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خود را طبق جداول زمان‌بندی شده برای تحقق تشرف زائران به حج در سال ۱۳۹۵ با جدیت دنبال می کند. بدیهی است انجام حج در سال ۱۳۹۵ منوط به امضاء توافقنامه متعارف بین سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان و پذیرش شروط جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ کرامت، شأن و جایگاه حجاج ایرانی و صیانت از حقوق این عزیزان در طول موسم حج خواهد بود.»

با گذشت زمان مشخص شد که عربستان به دنبال تعطیل کردن فرصت طلایی حج برای ایران است؛ کارشکنی ها منجر به لغو حج ۶۵ هزار ایرانی و از دست رفتن سهمیه حج امسال برای ایرانیان شد.

در حالی که سهمیه حج کشورهای اسلامی بر اساس تعداد جمعیت این کشورها مشخص می شود، عربستان کارشکنی های گسترده ای برای کاهش سهمیه برخی از کشور ها و افزایش غیر قانونی سهمیه برخی دیگر از کشورهای متحد با خود انجام داده است.

به عنوان مثال کشوری مانند مصر علیرغم اینکه جمعیت مصر براساس اعلام سازمان ملل متحد بالغ بر ۹۱ میلیون نفر است سهمیه حج تمتع کشور مذکور حدود ۸۰ هزار نفر از سوی عربستان اعلام شده است و این اقدامات به خاطر سیاسی کاری های عربستان بود؛ از آنجایی که عربستان سعودی موافق کودتا در مصر بود، شخصیت های منتقد کودتا و طرفداران اخوان المسلمین نتوانستند برای چندین سال برای زیارت خانه خدا به حج بروند.

این موضوع درباره رهبر انقلاب تونس نیز صادق بود، راشد غنوشی رهبر مخالفان تونس به خاطر انتقاد از عربستان سعودی و سیاست های مداخله جویانه این کشور در منطقه، نتوانست به حج مشرف شود.

همچنین سال گذشته مردم یمن به دلیل کارشکنی‌های عربستان از انجام فریضه واجب الهی منع شدند. وزارت اوقاف یمن در بیانیه ای اعلام کرد با وجود تمامی تلاش‌های انجام گرفته و به ­رغم چند دور مذاکره با وزارت حج عربستان برای فراهم کردن زمینه حضور حجاج یمنی در موسم حج ۱۴۳۶، مسئولان عربستانی حاضر به صدور روادید برای حجاج یمنی نشدند.

مردم سوریه نیز در سال‌های اخیر با مشکل سفر به حج و زیارت خانه خدا دست و پنجه نرم می‌کنند. وزارت اوقاف سوریه در سال ۲۰۱۴ تأکید کرد رژیم آل سعود برای سومین سال متوالی مسلمانان این کشور را از ادای فریضه حج منع می­ کند و صرفاً به کسانی اجازه سفر داده می ­شود که از سوی گروه ­های (تروریستی) مخالف بشار اسد معرفی شوند.

حجاج فلسطینی نیز در زمان حمله عراق به کویت و دفاع یاسر عرفات از این حمله، از ورود به مکه منع شدند؛ امسال نیز اخباری در مورد ممنوعیت سفر آوارگان فلسطینی برای ادای مناسک حج و عمره منتشر شد.

به نوشته رسانه­ های فلسطینی، به موازات تلاش­ های عربستان برای نزدیک شدن به تل­آویو و اجرایی کردن طرح صلح خود که در آن از حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین شان چشم پوشی شده، فلسطینیان آواره از انجام مناسک حج محروم شدند. گفتنی است که به عرب‌های اسرائیلی اجازه داده می شود تا از مکان­ های مذهبی در عربستان سعودی دیدن کنند.

محدودیت های شدید برای حجاج افغانستانی نیز از سوی عربستان لحاظ می شود؛ به عنوان مثال حجاج زیر ۴۰ سال نمی توانند از افغانستان به حج مشرف شوند و تنها کسانی می توانند وارد عربستان شوند که بالای ۴۰ سال سن داشته باشند.

برخوردهای سلیقه ای عربستان با حجاج کشورهای مختلف که غالبا مغایر با قوانین کشورهای اسلامی درباره حج هستند، نشان می دهد که عربستان به دنبال برگزاری یک حج نمایشی است که تنها از منافع مادی آن بهره مند شود و درآمدهای خود را از این طریق افزایش دهد.

در حال حاضر بیت الله الحرام تبدیل به بیت سعودی ها برای جولان دادن و پیاده کردن امیال آل سعود شده است؛ در حالی که عربستان به ایران تهمت می زند که حج را سیاسی می کند، این عربستان سعودی است که به خاطر سیاست های ضد اسلامی خود در منطقه حاضر نیست فریضه الهی را همانطور که سنت رسول خداوند بوده است به جا بیاورد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا