ادامه واکنش‌ها به خبر جنجالی وال استریت ژورنال؛

پرواز محرمانه هواپیمای آمریکایی به ایران با جعبه‌های چوبی پُر از پول/ کاخ‌سفید: به ایران باج ندادیم

بصیر، دولت باراک اوباما می‌گوید ۴۰۰ میلیون دلار پول نقدی که پس از آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران به جمهوری اسلامی پرداخت کرده، “باج” نبوده است.

آمریکا در واکنش به گزارش جزئیات ارسال وجه نقدی معادل ۴۰۰ میلیون دلار به ایران همزمان با آزادی پنج زندانی آمریکایی ایرانی‌تبار در تهران، گفته ارسال این وجوه بخشی از اختلاف مالی قدیمی میان دو کشور بر سر دارایی‌های بلوکه شده ایران در سال ۱۹۷۹ بوده است و نباید آن را ‘باج دادن’ کاخ‌سفید برای آزادی زندانیان تفسیر کرد.

به گزارش صدای آمریکا، وزارت خارجه آمریکا روز هفدهم ژانویه از پرداخت مبلغ فوق به ایران خبر داد یعنی یک روز پس از آن که چهار آمریکایی از زندان ایران آزاد شدند و نفر پنجم نیز در حاشیه و در خارج از چارچوب طرح تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شد. آمریکا هفت ایرانی را که به اتهام نقض تحریم های ایران بازداشت شده بودند آزاد کرد.

گزارش وال‌استریت‌ژورنال: حمل محرمانه ۴۰۰ میلیون دلار به ایران

روزنامه وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه به نقل از مقام‌هایی که نامشان فاش نشده گزارش داد آمریکا در ماه ژانویه همزمان با آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را به صورت محرمانه با هواپیما به این کشور فرستاده است.

کاخ سفید با رد این اتهام می‌گوید، این همزمانی “اتفاقی” بوده است.

به نوشته بی بی سی، اگر چه در گزارش وال استریت ژورنال هم از این پول به عنوان نخستین قسط از یک مبلغ ۱.۷ میلیارد دلاری از سوی دولت اوباما به ایران برای حل اختلافی بر سر عدم تحویل سلاح‌های سفارش داده شده از سوی حکومت پهلوی یاد شده، اما همزمانی ارسال این پول با آزادی جیسون رضاییان، گزارشگر آمریکایی-ایرانی روزنامه واشنگتن‌پست و چند زندانی دیگر آمریکایی-ایرانی، باعث شکل‌گیری گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط این دو رویداد شده است.

وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت که آن پول نقد به صورت یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها در جعبه های چوبی جاسازی و با یک هواپیمای باربری بی‌نشان به ایران ارسال شد.

بنابر این گزارش این پول از بانک‌های مرکزی هلند و سوئیس برداشت شده بود.

علت پرداخت این مبلغ به سایر ارزها غیر از دلار این بود که براساس قوانین وقت آمریکا نمی‌شد با دلار با ایران معامله کرد.

مبلغ اصلی قرارداد تسلیحاتی ایران و آمریکا حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود و پس از حدود ۳۷ سال از گذشت این پرونده مالی، دولت آمریکا موافقت کرده است که اصل این پول به همراه سود بانکی آن را که جمعا حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده است به ایران پرداخت کند.

سخنگوی کاخ سفید: بهانه جمهوری‌خواهان است

در واکنش به این گزارش،  جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌سفید گفت که جمهوری‌خواهان مخالف توافق هسته‌ای با ایران، پرداخت این پول را بهانه‌ای برای موضع‌گیری در برابر دولت باراک اوباما قرار داده‌اند.

ارنست که در حضور خبرنگاران سخن می‌گفت تاکید کرد: «آنها (جمهوری‌خواهان) هنوز درگیر توجیه علت مخالفت خود با توافق هسته‌ای با ایرانند.»

با وجود این که کاخ سفید در اواسط ماه ژانویه خبر پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به عنوان قسط نخست را تایید کرده بود اما دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، در توییتی این موضوع را به دوران وزارت هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها، نسبت داده و نوشته است: «وزیر خارجه ناکارآمد ما، هیلاری کلینتون، همان کسی بود که ابتدا گفتگوها برای پرداخت این ۴۰۰ میلیون دلار وجه نقد به ایران را کلید زد. رسوایی!»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: کاملا غلط است

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در توییتر نوشته که «ارتباط میان پول پرداخت شده به ایران با آزادی زندانیان، کاملا غلط است».

به نوشته سایت آمریکایی رادیوفردا، آقای کربی توضیح بیشتری درباره این ماجرا نداده اما لینکی از سخنرانی تقریبا شش ماه قبل رییس جمهوری آمریکا درباره مسائل میان ایران و ایالات متحده را به اشتراک گذاشته است.

دیگر سایت آمریکایی هم به بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد و نوشت: «جان کربی در بیانیه ای گفت: “تصریح کرده ایم که مذاکرات بر سر پرداخت پول به ایران کاملا از مذاکرات بازگرداندن شهروندان آمریکایی به خانه مجزا بوده است. علاوه بر این، دو مذاکره جداگانه توسط تیم های مجزا و کارشناسان فنی خود پیش رفتند.”»

حمله جمهوری‌خواهان به اوباما

به دنبال انتشار این گزارش، جمهوری‌خواهان در کنگره و خارج از آن به شدت از دولت آمریکا انتقاد کردند.

از جمله مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه که دولت باراک اوباما را به «باج‌دهی» به ایران متهم کرد.

کرک در بیانیه‌ای گفت: «باج دادن به آدم‌ربایان[!] باعث می‌شود که آمریکایی‌ها بیشتر از قبل در معرض خطر قرار بگیرند».

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، هم خواستار توضیح دولت اوباما درباره پرداخت این پول شده است.

رایان گفته است: «این خبر در صورت صحت، سوء ظن قدیمی ما را تایید می‌کند که دولت در ازای آزادی آمریکاییانی که ناعادلانه در ایران بازداشت شده بودند باج داده است».

وی افزوده است: «این قضیه همچنین فصل دیگری را در زمینه منحرف کردن اذهان مردم برای تحمیل این توافق اتمی خطرناک برملا می‌سازد. اکنون، افکار عمومی شایسته توضیحی درباره این است که دولت آمریکا تا کجا با مهمترین دولت حامی تروریسم در جهان همراهی کرده است».

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا