پرداخت وام ازدواج در آستانه توقف

افزایش مبلغ وام ازدواج طی ماه های اخیر با مصوبه مجلس که با اما و اگرهای فراوان مواجه بود، حال به موضوعی چالش برانگیز برای نظام بانکی کشور تبدیل شده و صف‌های انتظار برای دریافت وام ازدواج طولانی‌تر شده است.

بررسی های میدانی از سطح شعب نشان می دهد که صف درخواست وام ازدواج در برخی از شعب بانکی طولانی شده و برخی از متقاضیان دریافت این وام ماه‌ها است که در نوبت دریافت هستند، بدون اینکه اطلاع رسانی درستی از سوی شعب به آنها صورت گیرد.

برخی از شعب از بی اطلاعی متقاضیان نسبت به اینکه چه مدارکی برای تکمیل پرونده باید ارائه شود، سوء استفاده کرده و هیچگونه اطلاعاتی به متقاضی نمی دهند و یا حتی تماسی با آنها برای ارائه مدارک جهت تکمیل پرونده و انجام مراحل قانونی برای دریافت وام صورت نمی گیرد.

این بانکها در پاسخ به این مطلب که چرا در این باره به متقاضی اطلاع رسانی درستی صورت نمی گیرد، مطرح می کنند که تعداد متقاضیان دریافت وام ازدواج بسیار زیاد است و بانک قادر به پاسخگویی به این تعداد از متقاضیان با این میزان منابعی که در اختیار دارد، نیست و تعداد افراد در نوبت در حال افزایش است.

این در حالی است که برخی از بانک ها در همان روزهای ابتدایی که پراخت این وام از سوی بانک مرکزی از ابتدای مردادماه امسال ابلاغ شده بود، اعلام کردند که از ابتدای تیرماه وام ازدواج را می پردازند، این در حالی است که بررسی های میدانی نشان می دهد که صف های پرداخت وام ازدواج در این بانک ها به شدت بالا رفته است.

یکی از متقاضیان می گوید که ماه ها است در نوبت دریافت وام ازدواج است و هیچ تماسی از سوی بانک با وی در این باره گرفته نشده است و بسیاری از جوانان برای دریافت این وام در بلاتکلیفی به سر می برند.

وی می افزاید: بانکها همیشه در پرداخت وام های اینچنینی به مردم کم توجهی می کنند و مدت زمان پرداخت این وام ها و شرایط آنقدر سخت می شوند که متقاضی از دریافت منصرف می شود.

از سوی دیگر کارشناسان بانکی می گویند که بهتر است بانک مرکزی وضعیت بلاتکلیفی متقاضیان را مشخص کند و با اعلام آمارها و وضعیت پرداخت وام ازدواج در شعب اطلاع رسانی درستی در این باره داشته باشد تا متقاضیان از سرگردانی نجات یابند.

آنها مطرح می کنند که در حال حاضر انتقادات نسبت به شرایط منابع بانکی افزایش یافته و بهتر است آمارها و ارقام پرداختی درباره منابع قرض الحسنه و میزان پرداختی ها به مردم و کارکنان و غیره مشخص شود. همچنین لازم است که اعلام شود در حال حاضر چند نفر در نوبت دریافت این وام هستند و مدت زمان میانگین در صف انتظار چقدر است.

به هر حال پرداخت وام ازدواج با مبلغ ۳ میلیون، ۵ میلیون و ۱۰ میلیون همواره با مشکلاتی همراه بوده و بانک ها کم لطفی خود را نسبت به پرداخت این وام به مردم و جوانان نشان داده اند. پرداخت وام های با ارقام کم ولی با اهمیت برای مردم همیشه با سردی توجه از سوی بانکداران همراه بوده است و کارشکنی های شعب در این باره برای مردم اثبات شده است.

این بار برخی از نمایندگان مجلس وعده داده اند که طولانی شدن مدت زمان پرداخت وام ازواج و صف های انتظار و آسان تر شدن مراحل پرداخت آن را از مدیران عامل بانک ها پیگیری کنند./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا