“شهرام امیری” کیست؟

در ۴۸ ساعت اخیر، دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس درباره اعدام “شهرام امیری”، جنگ روانی بی سابقه‌ای را به راه انداخته است.
شهرام امیری که کارشناس صنعت پزشکی هسته‌ای است، در سال ۱۳۸۸ در سفر حج عمره ناپدید می‌شود و پس از ۱۳ ماه غیبت در تیر ماه ۱۳۸۹ به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا مراجعت کرده و در مدت کوتاهی به ایران بازمی‌گردد.

انتشار ویدئوهای ضد و نقیض از شهرام امیری

در تیرماه ۱۳۸۹، اوایل افشای این ماجرا، از “شهرام امیری” چند ویدئوی متناقض منتشر شد. در یکی از ویدئوها، “شهرام امیری” مدعی شد که توسط آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها ربوده شده اما موفق شده که از دست آنان فرار کند.

امیری در این ویدئو گفت: “ربایندگان، من را به خانه‌ای در نقطه نامعلومی در عربستان بردند و در این خانه به من داروی بیهوشی تزریق کردند و وقتی به هوش آمدم، در یک هواپیمای پهن‌پیکر عازم آمریکا بودم.”

در همان زمان، یک ویدئوی دیگر از امیری منتشر شد که در این ویدئو گفته بود؛ پژوهشگر فیزیک بهداشت است و در زمینه حفاظت در برابر اشعه تحقیق می‌کند و به منظور ادامه تحصیل و گرفتن درجه دکترا در همین رشته به ایالات متحده آمده است و در نظر دارد پس از پایان تحصیلات خود، “اگر امکان بازگشت در امنیت” وجود داشته باشد، نتیجه کار خود را در اختیار ایرانیان و سایرین قرار دهد.

“هیلاری کلینتون” وزیر وقت امور خارجه آمریکا گفته بود که شهرام امیری به میل خود به این کشور سفر کرده و پس از زندگی آزادانه در این کشور، به اختیار خود می‌توانسته ایالات متحده را ترک کند که شهرام امیری، این موضوع را در بدو ورود به ایران تکذیب کرد.

در زمان بازگشت به ایران نیز “امیری” مدعی می‌شود که به او پیشنهاد پرداخت پولی معادل ۱۰ تا ۵۰ میلیون دلار داده شده بود که وی این پیشنهاد را رد کرده و به کشور بازگشته است. وی در این زمینه عنوان داشت: «از روز اول در تلاش برای تطمیع من بودند و حتی عنوان کردند که در ازای یک مصاحبه ۱۰ دقیقه‌ای با سی‌ ان‌ ان که طی آن عنوان شود پناهنده شده‌ام و به خواست خود به آمریکا رفته‌ام، ۱۰ میلیون دلار در اختیارم قرار می‌دهند. یک تلفن نیز در اختیار من قرار داده بودند و اعلام کردند که اگر از رفتن به ایران منصرف شوم، تا ۵۰ میلیون دلار نیز به من خواهند داد و گفتند نیازی نیست هیچ مصاحبه‌ای انجام دهی، ما شما را به هر کشور اروپایی که بخواهی منتقل می‌کنیم و تحت حمایت مالی و سازمانی خود قرار می‌دهیم.

شهرام امیری اطلاعات طبقه‌بندی شده را به قیمت ۵ میلیون دلار فروخته است

یکی از روزنامه‌های آمریکایی در ارتباط با فعالیت‌های امیری در خارج از کشور، به فروش اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از سوی او به آمریکا اذعان کرده است. در سال ۲۰۰۹ میلادی، روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست” نوشت: شهرام امیری، «دانشمند هسته‌ای» ایران، با دریافت بیش از پنج میلیون دلار، «اطلاعات مفیدی» در اختیار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) قرار داده است.
به نوشته روزنامه واشنگتن‌‌پست، شهرام امیری، اجباری برای بازگرداندن این پول ندارد ولی به دلیل تحریم‌های مالی‌ که علیه ایران اعمال شده است، امکان دسترسی به این پول را نخواهد داشت.
واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی، در مورد بازگشت شهرام امیری به ایران مدعی شد که وی نگران خانواده‌اش بود و می‌ترسید که به خانواده‌اش آسیب برسد. این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی افزود: “هم‌اکنون ما اطلاعات امیری را در اختیار داریم و ایرانی‌ها خود او را.”

اما پس از تحقیقات میدانی در داخل کشور درباره عملکرد “شهرام امیری”، مشخص شد که وی اطلاعات محرمانه را به آمریکا فروخته است. حجت‌الاسلام والمسلمین “غلامحسین محسنی اژه‌ای” سخنگوی قوه قضائیه، اخیراً در نشست خبری خود با رسانه‌ها اعلام کرد که “شهرام امیری” به جرم جاسوسی برای شیطان بزرگ امریکا اعدام شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: البته دروغی از سوی خانواده این شخص مطرح شده بود مبنی بر اینکه شهرام امیری تنها به ۱۰ سال زندان و تبعید محکوم شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: این شخص با حضور وکیل در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد، سپس اعتراض به حکم پرونده با وسواس خاصی در دیوان عالی کشور بررسی و نهایتاً حکم اعدام تأیید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا