آقای ظریف؛ نمره بتن‌ریزی در قلب راکتور اراک و لغو نشدن تحریم‌ها، روی هم چند؟

یک روز پس از آنکه «علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد دولت یازدهم در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «انتظار ما این بود که بعد از برجام ما بتوانیم با بانک‌های بزرگ هم کار کنیم اما به دلایل مختلف از جمله صورت‌های مالی بانک‌های ما و بهانه پولشویی و تامین مالی تروریسم ما هنوز نتوانسته‌ایم با این بانک‌‌ها کار کنیم»، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز به این عهدشکنی اشاره کرد.

«علی‌اکبر صالحی» در دومین مراسم کانون حرفه‌ای رسانه گفت: «بانک‌های بزرگ اروپایی همچنان با بانک‌های ایران کار نمی‌کنند».
صالحی افزود: بانک‌های بزرگ اروپایی با فشار آمریکا فعلاً‌ با ما کار نمی‌کنند.
با وجود آنکه عهدشکنی‌های مکرر آمریکا در اجرای تعهدات برجام، صدای دولتمردان را نیز درآورده است و مقام ارشد دولت یازدهم صراحتا اعلام می‌کند که دستاورد برجام، «تقریبا هیچ» بوده است، ولیکن برخی دیگر از دولتمردان، همچنان از خسارت‌های محض برجام دفاع می‌کنند.
ظریف: به برجام  نمره ۲۰ می دهم!
در همین حال، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در یک گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی پیرامون روند اجرای برجام اظهار داشت: برجام نشان‌دهنده عزت، مقاومت و استیفای حقوق ملت ایران در برابر کشورهایی بود که به قلدری و احترام نگذاشتن به حقوق دیگران عادت کرده‌اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، ظریف افزود: از طرفی به غربی‌ها نشان دادیم، هیچ وقت نباید یک ایرانی را تهدید کرد. از این جهت بنده به برجام نمره ۲۰ می‌دهم.
وی تصریح کرد: هیچ توافقی در دنیا صددرصد در راستای تأمین منافع یک طرف تحقق نیافته است، مگر اینکه شما معاهده‌ای به منظور تسلیم با طرف مقابل امضا کنید. حصول یک توافق در بهترین شرایط ۵۵- ۴۵، ۶۰- ۴۰ یا ۵۰ – ۵۰ به سود طرفین خواهد بود.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: علیرغم این موضوع، از هر کسی که در دنیا سوال شود توافق برجام به نفع کیست؟ هیچکس به شما نخواهد گفت که توافق برجام علیه جمهوری اسلامی است. از این جهت باز هم برجام نمره خوبی خواهد گرفت. اما این به معنای نمره خوب آمریکا در اجرای برجام نیست.
در معاهده، همه طرفین مفاد را کامل اجرا نمی‌کنند!
ظریف در ادامه در اظهارنظری قابل تأمل، که متاسفانه در توجیه عهدشکنی طرف مقابل صورت می‌گیرد، گفت: تقریبا هیچ معاهده‌ای را در دنیا پیدا نخواهید کرد که همه طرف‌ها، مفاد آن را اجرا کرده باشند.
حال سوال اینجاست که اگر اجرا نکردن مفاد تعهد، امری عادی در تمام معاهدات است، پس چرا سرعت انجام تعهدات یکطرفه و برگشت‌ناپذیر ایران ذیل برجام به حدی زیاد بود که شگفتی مقامات و رسانه‌های غربی را برانگیخت؟!
برای نمونه، رادیو ملی آمریکا در گزارشی اعلام کرد: ایران در زمینه برچیدن برنامه هسته‌ای خود سریع‌تر از آنچه بسیاری تصور می‌کردند عمل کرده است.
رفتار دولت یازدهم در اجرای تعهدات هسته‌ای موجب شد تا رسانه‌های غربی، شائبه انتخاباتی بودن و تاثیرگذاری این رفتار بر انتخابات‌های اسفند ماه سال گذشته را مطرح کنند.
نمره بتن‌ریزی در قلب راکتور اراک و لغو نشدن تحریم‌ها، چند؟!
توجیه عهدشکنی طرف مقابل و وعده‌های نسیه‌ای که یکی پس از دیگری نقض می‌شود، در حالی است که در این توافق، هزینه‌های سنگینی از سوی ایران پرداخت شده است.
دولت یازدهم بی‌آن که تضمین محکمی از حریف بگیرد، بسیاری از تعهدات خود را به صورت کاملا یکجانبه و به‌گونه‌ای که قابل بازگشت نیست، عملیاتی کرد. خروج بیش از ۱۲ هزار سانتریفیوژ از چرخه غنی‌سازی، توقف تحقیق و توسعه برای غنی‌سازی در فردو، بتن‌ریزی در قلب رآکتور اراک و خروج ۹۷۰۰ کیلوگرم از ده‌هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده زیر ۵ درصد- که طی ده سال با تلاش دانشمندان هسته‌ای کشورمان به دست آورده بودیم- از کشور از جمله این اقدامات است که هزینه‌های سنگینی را در پی داشت.
اکنون و با گذشت بیش از یکسال از امضای توافق هسته‌ای و همچنین با گذشت بیش از ۶ ماه از روز آغاز اجرای تعهدات ۱+۵ ذیل برجام، نه تنها پول‌های بلوکه شده به کشور بازنگشت بلکه آمریکا در اقدامی گستاخانه، ۲میلیارد دلار از اموال ایران را نیز غارت کرد. علاوه بر این، نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه در پسابرجام تحریم‌های جدیدی نیز به فهرست قبلی اضافه شد. همچنین کنگره آمریکا پس از برجام ده‌ها طرح ضدایرانی را تصویب کرد.
دشوار شدن مبادلات بانکی در پسابرجام
در حالی وزیر امور خارجه کشورمان به برجام نمره ۲۰ می‌دهد که رسانه‌ها و دولتمردان به دشوارترشدن برخی شرایط در پسابرجام اشاره کرده‌اند.
در اردیبهشت ماه سال جاری روزنامه «گلف‌تودی» در مقاله‌ای نوشت: «ایران روی کاغذ به سیستم سوئیفت- سیستم تراکنش‌های مالی جهانی- وصل شده اما در عمل این مهم اتفاق نیفتاده است. تا قبل از برجام نهادها و بانک‌های ایرانی با ابداعات خود تحریم‌های سوئیفت را از طریق واسطه دور می‌زدند، اما بعد از اجرای توافق هسته‌ای این کار دشوارتر شده است».
«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز چندی پیش گفت:« حالا من این را می‌توانم بگویم و دوستی نمی‌تواند به من اعتراض کند که مثلاً آقا شما وزیر اقتصاد و یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر امور خارجه نیستید چرا که حداقل از نظر علمی ۴۰ سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم‌. هم اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند‌. به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است».
پاره کردن برجام برنامه هسته‌ای ایران را بدون مهار می‌کند
در حالی که چند ماه بیشتر به پایان کار دولت کنونی آمریکا وجود ندارد، معاون اول باراک اوباما در مطلبی به دولت آینده این کشور توصیه‌هایی برای موفقیت‌های بیشتر در حوزه سیاست خارجی کرده و همچنین از برجام سخن گفته است.
به گزارش فارس، «جو بایدن» در فارین افرز نوشت: با گذشت یک سال، توافق هسته ای خودش دارد می‌گوید که این توافق در حال کار کردن است.
بایدن در ادامه نوشت: در صورتی که ایران رفتارش را تعدیل کند، این توافق(برجام) احتمال تعامل بیشتر با تهران را باز گذاشته است.
وی در بخش دیگری از یادداشت نوشت: پاره کردن توافق در حال حاضر آن‌طوری که برخی پیشنهاد می‌دهند، برنامه هسته‌ای ایران را بدون مهار و کنترل خواهد کرد.
کاخ سفید: تحریم های هدفمند را حفظ کردیم
معاون اول اوباما مدعی شد: آمریکا همه ابزارهای ضروری از قبیل تحریم‌های هدفمند برای مسئول شناختن ایران در  زمینه فعالیت‌های موشک بالستیک، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر را حفظ کرده است و ما به کار با متحدان و شرکایمان برای پس زدن و عقب راندن ایران از رفتار ثبات‌زدایش متعهد هستیم./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا