جزئیات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری

فترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر شد.

* چگونگی اعمال تاثیر سوابق تحصیلی

با توجه به ابلاغ قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مصوب ۲۶ اردیبهشت سال ۹۵ مجلس و بر اساس مصوبه ششمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو میزان و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری به این صورت است که آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۸۴ به بعد اخذ کردند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی لحاظ می‌شود.

همچنین داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۹۱-۹۰ به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش‌دانشگاهی به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی لحاظ می‌شود.

بر اساس ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، پذیرش برای حدود ۷۰ درصد وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

همچنین ظرفیت اختصاصی برای داوطلبان سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل و حد نصاب نمره این داوطلبان ۷۰ درصد نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته‌های تحصیلی است.

*جزئیات انتخاب رشته

انتخاب رشته آزمون سراسری از ۲۳ تا ۲۸ مردادماه است.

در انتخاب رشته آزمون سراسری محدودیتی برای انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز از نظر تعداد وجود ندارد و داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل به تعداد دلخواه کدرشته‌های نیمه متمرکز دارای شرایط و ضوابط را انتخاب کنند.

داوطلبان قبل از انتخاب رشته باید برای اطلاع از وضعیت خوابگاه‌ها، امکانات رفاهی و خدمات دانشجویی هر دانشگاه کسب اطلاع کنند.

پذیرش دانشجو در آزمون سراسری در تمام رشته‌ محل‌های پردیس‌های خودگران و ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صورت متمرکز و بدون انجام مصاحبه است.

آن دسته از داوطلبانی که در دو گروه یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده و بر اساس کارنامه نتیجه اولیه در دو گروه یا سه گروه آزمایشی مربوط ، مجاز به انتخاب رشته شدند باید تمام رشته‌های مورد علاقه خود را از هر یک از گروه‌های آزمایشی در یک فرم انتخاب رشته از اولویت یک تا ۱۵۰ وارد کنند.

داوطلبان باید کدرشته‌محل‌های انتخابی را در فرم پیش‌نویس دفترچه راهنما درج کرده و پس از کنترل‌های لازم و اطمینان از صحت کدرشته‌‌محل‌های انتخابی در زمان معین کدرشته‌های موردعلاقه خود را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت کنند.

پس از تأیید نهایی کدرشته‌محل‌های انتخابی، شماره رمز ۱۵ رقمی از سوی سیستم به عنوان رسید در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود.

سازمان سنجش ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی، نرم‌افزار راهنمای انتخاب رشته مجازی، کتاب آشنایی با رشته‌های دانشگاهی را منتشر کرده و مشاورانی برای مشاوره انتخاب رشته در پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش حضور دارند.

هیچ دانشجویی مجاز نیست که همزمان در دو رشته محل تحصیل کند./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا