تقاضایی که به اشتغال منجر می‌شود

مهدی تقوی استاد دانشگاه طی یادداشتی در روزنامه «جام‌جم» نوشت:

همان‌طور که می‌دانیم سال جاری براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری شده است و از آنجا که اقتصاد مقاومتی یعنی بیمه کردن اقتصاد داخلی کشورمان از هرگونه کارشکنی یا تحریم، لازم است از هم‌اکنون برای اجرایی شدن این فرمایش مقام معظم رهبری گام برداریم که اولین قدم برای حمایت از تولیدات. ملی و داخلی کشورمان است. این حمایت نه فقط از سوی مسئولان دولت بلکه از خانواده‌ها آغاز می‌شود.

پس امروز که شاهد بروز افق‌های تازه اقتصادی در کشورمان هستیم و بستر مناسبی از تولید در ایران زمین وجود دارد، می‌توانیم با حمایت از تولیدات داخلی کشورمان، زمینه اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با خرید کالاهای ایرانی ایجاد کنیم، اما سوال این‌ است که خرید کالاهای ایرانی واقعا چه تاثیری در اقتصاد کشورمان خواهد داشت؟

در این زمینه لازم نیست زیاد به مسائل پیچیده اقتصادی توجه داشته باشیم، چون این ‌بار دودوتای اقتصادی حمایت از تولیدات داخل، کاملا ساده و برای همگان ملموس است، به این ترتیب که اگر خانواده‌های ایرانی با تغییر الگوی مصرف خود از تولیدات خارجی به سمت تولیدات باکیفیت داخلی گام بردارند، درواقع تقاضایی معادل بازار ایران برای تولیدات کشورمان ایجاد می‌کنیم؛ تقاضایی که می‌تواند منافع گسترده‌ای از جمله موارد زیر را به اقتصاد کشورمان هدیه کند:

۱ـ رقابت سالم در تولیدات ناخودآگاه می‌تواند دروازه‌های صادراتی محصولات باکیفیت ایران را گسترش داده و عاملی در افزایش صادرات غیرنفتی کشورمان باشد.

۲ـ مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین نکته در این زمینه بحث اشتغالزایی خواهد بود، چون وقتی تقاضای کالاهای ایرانی بالا برود، تولیدکنندگان برای تامین نیازهای بازار به سرمایه‌گذاری و توسعه واحدهای تولیدی خود فکر کرده و زمینه اشتغال را فراهم خواهند کرد./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا