موادغذایی بسیار فسادپذیر را بشناسید

آرزو کاوه‌ای، با اشاره به اینکه مواد غذایی از نظر فسادپذیری به سه دسته بسیار فسادپذیر، نیمه‌فسادپذیر و دیرفسادپذیر طبقه‌بندی می‌شود، تصریح کرد: تخم‌مرغ، شیر، ماهی و انواع گوشت‌ها جزء مواد بسیار فسادپذیری هستند که باید حتما در یخچال و دمای مناسب نگهداری شوند.

وی افزود: سبزیجات و میوه‌ها با توجه به نیمه‌فسادپذیر بودنشان، در مدت‌کوتاهی و در عرض یک تا دوساعت می‌توانند بیرون از یخچال سالم بمانند.

وی حبوبات، دانه‌های خشک، غلات و مواد غذایی کم‌آب را جزء مواد غذایی دیرفسادپذیر دانست و اضافه کرد: این مواد باید در دمای مناسبی که روی بسته‌هایشان نوشته شده، نگهداری شوند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: گاهی رطوبت و گرما منجر به رشد قارچ‌ها و در نتیجه باعث کرم انداختن آجیل می‌شود.

کاوه‌ای عنوان کرد: در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا ابتلا به انواع مسمومیت‌ها افزایش پیدا می‌کند، نگهداری نامناسب غذاها، باقیمانده سموم در سبزیجات و میوه‌ها، انواع باکتری‌ها و عدم رعایت بهداشتی از عوامل ابتلا به آن است.

نان را در یخچال نگهداری نکنید

کاوه‌ای اظهار کرد: نوع نگهداری نان در سالم ماندن آن تاثیر بسیاری می‌گذارد بنابراین نان را هرگز نباید در یخچال نگهداریم بلکه باید پس از خنک شدن آن را در فریزر بگذاریم به طوریکه مدت زمان نگهداری نان به این شیوه بین ۱۰ تا ۱۵ روز است.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا و حرارت بدن می‌توانیم از غذاهای خنکی مانند آب دوغ خیار استفاده کنیم.

وی در ادامه درباره استفاده از کنسروها گفت: کنسروها پیش از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید چرا که اگر حاوی باکتری‌های بی‌هوازی باشد تنها با حرارت از بین می‌رود.

وی در بخش دیگری به سموم باقیمانده کشاورزی در میوه و سبزیجات اشاره کرد و افزود: بهتر است میوه و سبزیجات را یک تا دو روز در یخچال نگهداری کرده و پس از آن اقدام به مصرف آن کنند.

کاوه‌ای اضافه کرد: شستن میوه و سبزیجات با اسکاچ، راه‌حل مناسبی برای از بین بردن سموم آن است.

بهترین نوشیدنی آب است

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: هرچه تعریق بیشتر باشد نیاز بدن به نوشیدنی‌ها افزایش می‌یابد بنابراین بهترین نوشیدنی همان آب است چرا که نوشیدنی‌های صنعتی به علت قندی که دارند تشنگی را تشدید می‌کنند.

وی افزود: پس از آب، آبمیوه‌های طبیعی خانگی، شیر کم‌چرب و دوغ کم‌نمک جزء نوشیدنی‌های مفید در تابستان است.

کاوه‌ای در پایان از مردم خواست تا با رعایت نکات تغذیه‌ای و بهداشتی و نگهداری صحیح مواد غذایی از ابتلا به مسمومیت‌ها پیشگیری کنند./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا