چرا با وجود محاصره نرخ زاد و ولد در غزه همچنان در بالاترین سطح است؟

به نقل از خبرگزاری معا، طی ۱۰ سال اخیر با وجود افزایش میانگین فقر، بیکاری و حتی ساعات خاموشی در غزه که از نتایج آشکار استمرار محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی است، میانگین تولد نوزادان کاهش نیافته و به روند صعودی خود ادامه داده است.

براساس آمار وزارت کشور فلسطین در غزه، طی ماه جولای گذشته در این باریکه چهار هزار و ۴۳۴ مورد تولد نوزاد به ثبت رسیده است. براین اساس نوارغزه هر روز ۱۴۳ مورد تولد جدید را شاهد بوده است که میانگین ۶ تولد در هر ساعت و یک تولد در هر ۱۰ دقیقه را به ثبت رسانده است.

در اینجا این سوال مطرح می‎شود که برای فهم دلایل اصلی میانگین صعودی تولد در غزه باید چه مسائلی در نظر بگیریم؛ آیا این مسئله دلایل داخلی دارد و یا اینکه به موضوع مبارزه با اسرائیل مرتبط است؟

به گزارش خبرگزاری قدس، دکتر “درداح الشاعر” استاد علوم روانشناسی در دانشگاه الاقصی غزه در این باره می‎گوید: یکی از دلایل اصلی میانگین بالای تولد در غزه پایبندی فلسطینی‎ها به مفاهیم اسلامی و سنت رسول گرامی اسلام (ص) است.

وی افزود: دومین عامل، اعتقاد مردم غزه به این مسئله است که در صورت آغاز جنگ جدید با اسرائیل، فلسطینی‎ها به نیروی مبارز و مجاهد نیاز دارند تا در صورت شهادت شمار زیادی از نیروهای مقاومت، جبهه نبرد از مبارزان خالی نماند. این مسئله باعث شده که فلسطینی‎ها در غزه با وجود شرایط سخت و دشوار زندگی، همچنان تغییری در روند فرزنددار شدن خود ایجاد نکنند.

دکتر الشاعر تاکید کرد: حتی شرایط سخت اقتصادی و معیشتی در غزه باعث نمی‎شود، خانواده‎های فلسطینی اقدامی در راستای کاهش فرزندآوری کنند چون معتقدند آینده در دست خداست و شرایط فردا بهتر از امروزشان خواهد بود.

وی تاکید کرد: موضوع جنگ جمعیتی یکی از اصلی ترین عوامل تاکید فلسطینی‎ها بر افزایش فرزندآوری است، چون آنها شاهد طرح‎های متعدد اسرائیل برای افزایش جمعیت یهودیان از راههای مختلف در اراضی اشغالی هستند./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا